
Schoolweging
De schoolweging van Skôalle it Aventoer is 28,83 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 48.6% ligt. Dit toont aan dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie, effectief differentieert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een focus op praktisch georiënteerde adviezen: 10.5% praktijkonderwijs en 26.3% vmbo-b/k (vs. 1-5% praktijk en 5.5% vmbo-b regionaal). Toch is er ook ruimte voor theoretische doorstroom met 21.1% havo-advies. Deze mix sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Skôalle it Aventoer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito (CITO Leerling in Beeld). De analyse van deze resultaten wordt middels de jaarlijkse zelfevaluatie gemaakt, op basis van de resultaten van de CITO afname in februari. De CITO resultaten worden ook op groeps- en op schoolniveau geanalyseerd en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Tijdens de groepsbespreking met de IB-er en de leerkracht wordt deze analyse omgezet in een groepsaanpak en/of een individuele aanpak. De resultaten en aanpak worden inzichtelijk gemaakt in een groepsoverzicht. Ook wordt er gekeken naar de schooltrends. Hoe functioneert de groep 6 in het huidige jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook worden alle ‘groep zessen’ met elkaar vergeleken. Zo ontstaat er op de langere termijn een goed beeld van de voortgang van alle leerlingen bij ons op school en zij we in staat om sterkte en zwaktes te analyseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.7% van de oud-leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de relatief lage fundamentele-niveauscore (93.6% vs 96.4% vergelijkingsscholen). Positief is dat 64.7% van de leerlingen op advies functioneert, wat aansluit bij het zorgvuldige adviesproces.
Sociale ontwikkeling
In onze visie op zorg hebben wij de sociale opbrengsten als volgt omschreven: “We gaan bewust om met de verschillen in ontwikkeling tussen kinderen. Daarbij is het welbevinden van het kind een belangrijke factor. De leerlingenzorg is gericht op het bieden van hulp aan leerlingen met leerproblemen, sociaal-emotionele problemen en leerlingen die uitdaging in de lesstof behoeven. Door een open communicatie en samen te werken met ouders en deskundigen geven we hier vorm aan.” Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft, met respect met elkaar omgaat en netjes is met de spullen van en rondom de school. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Daarnaast zijn we ons bewust van de kracht dat het ‘je prettig voelen’ op school een voorwaarde is om tot leren en tot ontwikkeling te komen. LEES MINDER
Welbevinden
Open communicatie
Verschil in ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Skôalle it Aventoer voor sociale ontwikkeling?
Skôalle it Aventoer besteedt aandacht aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling door onder andere te werken met de methode Kwink en de Gouden Weken. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen jaarlijks de vragenlijsten van Kindbegrip in. Bij een zorgsignaal volgt een gesprek met de leerling en wordt samengewerkt met de ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Skôalle it Aventoer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Skôalle it Aventoer gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Skôalle it Aventoer?
Skôalle it Aventoer gebruikt Kwink, Rots en Water en de Gouden Weken voor sociaal-emotioneel leren.