
Schoolweging
De schoolweging van Montessori Landsmeer is 22,46 , met een spreiding van 4,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs. De score ligt zelfs 1,2% hoger dan bij vergelijkbare scholen (98,4%), wat wijst op sterke taal- en rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 65%. Dit wijst op ruim voldoende kwaliteit van onderwijs, gezien de schoolweging. Vergelijkbare scholen scoren met 74% wel hoger, wat mogelijk verklaard wordt door een meer homogene leerlingenpopulatie elders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert opvallend vaak vwo (25% vs. 18,6% landelijk). De combinatie havo/vwo komt bij 20,8% van de leerlingen voor (vergeleken met 10,9% regio). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%. Dit past bij de relatief lage schoolweging en Montessori-visie op doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessori Landsmeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij bieden individueel onderwijs aan waarbij elke leerling zijn/haar eigen leerlijn volgt in een veilig en goed sociaal-pedagogisch klimaat. Aangezien elke leerling zijn eigen leerlijn volgt, betekent het dat de overgang naar een volgende bouw soepel verloopt (je gaat verder waar je was). Doordat kinderen van jongs af aan eigenaar worden gemaakt van hun eigen leerproces, worden ze opgevoed tot zelfstandige en zelfredzame mensen. Twee keer per jaar worden in midden- en bovenbouw methode onafhankelijke toetsen afgenomen (CITO). Van elke leerling is hiermee twee keer per jaar de cognitieve ontwikkelingsgang gemeten en besproken. In de onderbouw gebruiken we de leerlijnen van Parnassys. Eén keer per jaar vullen wij voor alle leerlingen vanaf groep 2 de signaleringslijsten Welbevinden en Betrokkenheid van Zien in. Eén keer per jaar vullen wij voor een aantal leerlingen de SIDI-lijst in om de meerbegaafden vroegtijdig te kunnen signaleren. Wij hanteren vanaf groep 2 het dyslexieprotocol. Er worden twee keer per jaar rapporten geschreven over de voortgang en besproken met de ouders. Vanaf groep 4 zijn de kinderen bij deze gesprekken aanwezig. In groep 4 en 5 vullen de kinderen met behulp van hun ouders een reflectieformulier in naar aanleiding van hun rapport. In de bovenbouw vullen de kinderen voorafgaand aan hun rapport een reflectieformulier in over de afgelopen periode. Er zijn meerdere keren per jaar groepsbesprekingen met de leerkrachten en de intern begeleiders, waarbij alle kinderen worden besproken. Zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt dan besproken. In ons Montessorionderwijs staat het welbevinden van het kind centraal. Het uitgangspunt is altijd dat een kind voldoende groei laat zien in zijn ontwikkeling. Als de groei stagneert of het welbevinden van een kind is in gevaar dan pas spreken wij van een substantiële afwijking. De groei van een kind is leidend en niet de afwijking ten opzichte van een landelijk gemiddelde. Echter als het kind een afwijking heeft ten opzichte van het landelijk gemiddelde volgt er wel een actie. Er zijn verschillende acties mogelijk: Er volgt geen actie want de methodetoetsen en de observaties geven geen zorg. Er volgt een handelingsplan. Dit wordt altijd met de ouders besproken en geëvalueerd. Nader onderzoek is noodzakelijk. Observatie door IB, collega, ambulant begeleider, ondersteuningsadviseur, meerbegaafdenspecialist. Het kind wordt besproken in ons ondersteuningsteam (leerkacht, IB, schoolmaatschappelijkwerker, schoolpsycholoog, directeur, ouders en zo nodig ambulante begeleider of andere externen) Het kind wordt besproken tijdens de leerlingbespreking in het team.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkel kind stroomt onder advies door (vs. 11,8% landelijk). 82,1% blijft op adviesniveau, wat fors boven het gemiddelde ligt (62,9%). Dit duidt op zorgvuldige advisering. De 17,9% die boven advies presteert, sluit aan bij het Montessoriconcept van ontwikkelingsgericht volgen.
Sociale ontwikkeling
Wij streven naar een voor alle kinderen veilig sociaal klimaat op onze school. De school is een leefgemeenschap van kinderen, leerkrachten en ouders. Iedereen heeft een taak in het geheel en heeft een eigen verantwoordelijkheid. In het samenwerken is het belangrijk dat wij ons realiseren dat deze taak voor ieder een andere kan zijn en dat onze mogelijkheden daarin niet gelijk zijn.Samenleven met anderen heeft ook zo zijn beperkingen. In het samenwerken met elkaar is het belangrijk uit te gaan van gelijkwaardigheid en wederzijds respect. Wij bieden de kinderen de nodige hulp, waardoor het kind verantwoordelijkheid kan en wil dragen voor zichzelf, zijn omgeving en de samenleving waarvan hij deel uitmaakt. LEES MINDER
Veilig pedagogisch klimaat
Je mag zijn wie je bent
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Montessori Landsmeer voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Montessori Landsmeer besteedt aandacht aan het welbevinden van de kinderen, zelfstandigheid en sociaal gedrag door lessen, voorbeeldgedrag en gesprekken over gedrag, normen en waarden. De school volgt de lijn van Montessori met lesjes van wellevendheid en maakt gebruik van lessen en werkvormen uit de psychofysieke sociale competentietraining Rots en Water. Dit programma richt zich op zelfvertrouwen, zelfbeheersing, weerbaarheid, communicatie en lichaamstaal. In de midden- en bovenbouw worden lessen van de Da Vinci methode gebruikt, waarbij lessen over burgerschap aan bod komen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Montessori Landsmeer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Montessori Landsmeer gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Montessori Landsmeer?
Basisschool Montessori Landsmeer gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water, Montessorilesjes van wellevendheid en de Da Vinci methode.