OBS Flora
Baken 19
2931 RP Krimpen

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
5.57

De schoolweging van Flora Krimpen aan de Lek is 29,98 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,15% behaalt vrijwel élke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit, mede door intensieve splitsing van combinatieklassen tijdens reken- en taallessen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau met 64,81% (tegen een inspectienorm van 47,1%). Dit illustreert een effectieve focus op hogere leerdoelen, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,98). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,79%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is divers: 28,57% vmbo-kader/theoretisch (iets boven regionaal gemiddelde), 42,86% havo/vwo of hoger (tegen 31,54% regio). Opvallend is het aandeel dubbele adviezen (35,72%), een bewuste strategie voor flexibele doorstroom. De 7,14% praktijkonderwijs/vso-adviezen benadrukken de maatwerkbenadering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFlora Krimpen aan de LekGemeente AmsterdamNederland
LIB178.75175.3175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van methodegebonden en niet methodegebonden toetsen wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd. Met behulp van het systeem Leerling in beeld en onder leiding van de coördinator leerlingenzorg worden leerling-, groeps- en schoolbesprekingen gehouden. Er worden analyses gemaakt van de resultaten en besproken wordt wat helpend was en wat beter kan in het eigen handelen van de leerkracht. In groepsplannen en doelenplanners wordt beschreven welke aanpak in de klas wordt gekozen. Bij de leerlingen die een individueel handelingsplan hebben, wordt dit plan regelmatig met het kind en de ouders besproken. De kindgesprekken die de leerkracht houdt met de leerling, geven ruimte voor reflectie en het stellen van eigen doelen en de manier waarop de leerkracht en de leerling deze denken te bereiken. Met het portfolio worden de doelen zichtbaar bijgehouden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,75% van de leerlingen zit onder advies - significant hoger dan landelijk (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie. Toch slaagt 56,25% van de leerlingen erin op adviesniveau te presteren, mede dankzij het stapelsgewijze adviesproces met pré-advies en doorstroomtoets.

Sociale ontwikkeling

Pedagogisch Vakmanschap Op onze school nemen wij het kind als uitgangspunt. Wij geven het kind de ruimte om te groeien rekening houdend met een veranderende samenleving. Dat vraagt flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Wij geloven dat iedereen zijn/haar talenten wil ontwikkelen en wij geven iedereen de ruimte om zijn/haar talenten te ontwikkelen vanuit onze passie voor onderwijs, ons vakmanschap en ons pedagogisch tact. Om dat te bereiken willen wij leren van elkaar zowel op de scholen als tussen de scholen onderling. In betrokkenheid en participatie met ouders geven wij vorm aan ons onderwijs. Wij onderschrijven in onze organisatie gezamenlijk de volgende waarden: - goed onderwijs ook in de ogen van de kinderen - verbinding (op de scholen, binnen de stichting en met de omgeving) - passie door vakmanschap - veiligheid en ruimte (als voorwaarden om te kunnen groeien) - duurzaamheid Verbondenheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn de sleutelwoorden in Pedagogisch Vakmanschap. Die verbondenheid kan tot stand komen, wanneer we als leerkracht handelen vanuit de overtuiging dat relatie, autonomie en competentie de basisbehoeften zijn van een mens (kinderen, opvoeders en leerkrachten). Het draait ook om het belang van verantwoordelijkheid nemen. Zowel op school als in de maatschappij zien we dat er duidelijke ontwikkelingen gaande zijn die bovenstaand gedachtegoed onderschrijven. De Stichting heeft ervoor gekozen om dit gedachtegoed op te nemen in de kernwaarden van Onderwijs Primair. Wat inhoudt dat iedere school en iedere leerkracht binnen onze Stichting een juiste invulling kan geven aan deze waarden. Het gaat om, op het goede moment, het juiste doen, ook in de ogen van de ander. Door naar jezelf te kunnen kijken, jezelf beter te leren kennen word je je bewuster van de invloed van jouw handelen op het gedrag van de ander. LEES MINDER

Iedereen hoort erbij

We werken samen

We helpen elkaar

Wat is de werkwijze van OBS Flora voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van OBS Flora voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op Pedagogisch Vakmanschap, de methode 'Vreedzaam' en talentontwikkeling. Met behulp van het sociaal-emotioneel volgsysteem Leerling in beeld, de leerlijnen van het digikeuzebord en de WMK (Werken Met Kwaliteit) vragenlijsten wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen gevolgd.

Welke registratievormen gebruikt OBS Flora om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Flora gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK vragenlijsten, Leerling in beeld, Leerlijnen van het digikeuzebord (groep 1 en 2).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Flora?

OBS Flora gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School.