De Golfbreker
Papiermolen 18
1541 RT Koog

Schoolweging

Schoolweging
28.3
Spreiding
6.17

De schoolweging van De Golfbreker is 28,30 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Wel blijft dit resultaat iets achter bij vergelijkbare scholen (96,4%), mogelijk door de relatief hoge spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,3% leerlingen die het streefniveau behalen, presteert De Golfbreker ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie voor hogere leerdoelen, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op hogere onderwijsniveaus: 44,4% havo/vwo-advies (25% havo + 9,1% havo/vwo + 11,4% vwo) tegenover 45,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadvies komt niet voor (vs. 1,0% regionaal), wat past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GolfbrekerGemeente AmsterdamNederland
DOE299.34296.16297.47

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In november wordt de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteitentest (NSCCT) afgenomen in de groepen 5 t/m 8. Deze test is er vooral op gericht om onderpresteerders te signaleren. In januari/februari worden de Cito toetsen afgenomen op de onderdelen: Lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen, woordenschat en studievaardigheden. In de analyse van de Citoresultaten worden de resultaten van de methodetoetsen en de resultaten van de NSCCT ook meegenomen. Op basis van al deze gegevens worden de leerlingen ingedeeld in een van de drie instructiegroepen per leerjaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder adviesniveau (vs. 11,8% landelijk), wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. 23,8% stroomt door naar een hoger niveau dan geadviseerd, mogelijk dankzij de beschreven 'doorlopende leerlijn-monitoring'.

Sociale ontwikkeling

Kinderen zitten op school om te leren. Zij zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als zij zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat zij zich open kunnen stellen, maar ook dat zij zich gezien en geaccepteerd voelen en het gevoel te hebben ik hoor erbij. Zorgen voor sociale veiligheid gaat dus over méér dan het tegengaan van onveiligheid. Kinderen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te lerenverantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. LEES MINDER

veiligheid

betrokkenheid

zelfbewustzijn

Wat is de werkwijze van De Golfbreker voor sociale ontwikkeling?

De Golfbreker gebruikt preventief de methode Kwink, Rots- en Water oefeningen en Taakspel. Er wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem KIJK voor de groepen 1-2 en Zien voor de groepen 3 t/m 8. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de vragenlijst van Zien in, dit gebeurt 2x per jaar. Zien geeft handelingssuggesties naar aanleiding van de signalering. De school heeft een Johan Cruijff plein met 14 sociale regels, die ook in de klassen centraal staan. Een groep kinderen uit groep 7 wordt jaarlijks opgeleid als pleincoach. Deze coaches stimuleren het spelen en bemiddelen bij problemen. Tijdens speelpauzes zijn er twee sportdocenten aanwezig die sporten en spelvormen aanbieden om het samenspelen te bevorderen. De groepen 3 t/m 8 krijgen Schooljudo lessen, waarin belangrijke waardes en sociale competenties centraal staan. De school neemt ook deel aan de Week tegen Pesten en de Respectweek.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Golfbreker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Golfbreker gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Golfbreker?

De Golfbreker maakt gebruik van Taakspel, Schooljudo, Kwink en Rots en Water elementen voor sociaal-emotioneel leren.