Basisschool De Rozebottel
Sportlaan 14
7958 SM Koekange

Schoolweging

Schoolweging
30.5
Spreiding
5.76

De schoolweging van De Rozebottel is 30,50 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 95,7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

33,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 45,5%. Dit houdt verband met de relatief complexe leerlingenpopulatie. Landelijk scoort 57,3% van de vergelijkbare scholen wel op streefniveau. De school zet specifiek in op rekenvaardigheden om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op beroepsgerichte tracks: 30,8% vmbo-k en 23,1% vmbo-(g)t. Hogere adviezen zoals havo (15,4%) en vwo (7,7%) blijven achter bij regionale gemiddelden (16,1% havo en 18,6% vwo). Wel is praktijkonderwijs met 7,7% relatief hoog vergeleken andere scholen (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe RozebottelGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de methodegebonden toetsen worden door de leerkrachten bekeken en geanalyseerd. De analyse geeft weer wat de leerlingen al weten en waar ze nog instructie in behoeven. De vervolgstappen worden opgenomen in de dagplanning en de groepspannen. Deze stappen worden dagelijks geëvalueerd. De resultaten van de niet-methodegebonden toetsen (Cito LOVS) worden 2x per jaar met het hele team bekeken en geanalyseerd. Dit doen we op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Hebben de interventies hun doel bereikt? Waar gaat het goed, waar moeten we op inzetten? We bekijken met het hele team de trends van de afgelopen jaren. Met deze data stellen we een nieuw verbeterplan op voor het komende half jaar. Deze interventies worden opgenomen in de groepsplannen en de dagplanning van de leerkracht en leerlingen. De toetsen laten dus zien waar we staan. Welke onderdelen worden beheerst en waar moeten we nog (extra) op inzetten. Deze toetsen bepalen voor een deel ons lesprogramma.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Geen enkele leerling scoort boven advies, wat wijst op mogelijk te optimistische advisering. De school geeft aan hierop te anticiperen met aanvullende begeleidingsplannen in het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Op obs De Rozebottel proberen we een fijne sfeer te creëren, zodat iedereen er zich thuis voelt. We gaan met elkaar om op respectvolle wijze. Ieder kind mag er zijn, dat komt de sociale vorming en de leerprestaties enkel ten goede. Een van de dingen die ook gedaan wordt, is het promoten van goed gedrag en bewustmaken van soms onbedoeld verkeerd gedrag. Hierdoor krijgen leerlingen inzicht in het eigen gedrag en het gedrag van anderen. Dit is tevens een uitgangspunt van de kanjermethode. De Kanjertraining geeft leerlingen handvatten in sociale situaties, waarbij ze geconfronteerd worden met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. Tijdens de Kanjertraining staan de vijf uitgangspunten (afspraken) centraal. • We vertrouwen elkaar • We helpen elkaar • Niemand speelt de baas • Niemand lacht uit • Niemand doet zielig Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Positiviteit

Wat is de werkwijze van Basisschool De Rozebottel voor sociale ontwikkeling?

De school gebruikt de Kanjertraining, waarbij de vijf uitgangspunten en bijbehorende gedragstypen (vogel, aap, konijn en tijger) centraal staan. Het doel is dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken. De uitgangspunten van de Kanjertraining vormen de rode draad in de school en worden in elke situatie toegepast. Wekelijks worden er Kanjerlessen gegeven waarin een thema centraal staat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Rozebottel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Rozebottel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Rozebottel?

Basisschool De Rozebottel gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.