
Schoolweging
De schoolweging van Cantecleer is 31,46 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,33% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit, ondanks uitdagingen in hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat weliswaar boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 43,5% ligt, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,36%. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een focus op praktische leerwegen: 41,18% VMBO-k tegenover slechts 11,76% havo/vwo-advies. Dit steekt af bij vergelijkbare scholen waar 19,61% naar vwo doorstroomt. De nadruk op maatwerk voor complexe profielen komt hierin naar voren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Cantecleer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.93 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar nemen we in de groepen 3 t/m 7 toetsen af van CITO, voor groep 8 geldt dat we alleen de begintoets afnemen. Dit zijn allen de LIB-toetsen. Deze worden deels digitaal en deels op papier afgenomen. Hierin wordt per groep en per toets een afweging gemaakt, op deze manier willen we de leerlingen stimuleren om het geleerde ook tijdens de toetsen toe te passen. Na de toetsen worden de resultaten vanzelfsprekend geanalyseerd en delen we samen de getrokken conclusies. • De klankgebaren van José Schraven worden aangeboden in groep 1-2 als voorloper op groep 3. • We hebben afspraken gemaakt m.b.t. het arceren van belangrijke woorden bij begrijpend lezen -> dit moeten de leerlingen ook toepassen bij de LIB toetsen, deze toets wordt dus t/m groep 8 op papier gedaan. • De eisen m.b.t taalverzorging zijn aangepast en de methode voldeed daar niet meer aan, dit heeft geresulteerd in de aanschaf van Staal2 -> taal en spelling. • We hebben afspraken gemaakt m.b.t. rekenen en focus op de basisbewerkingen en het spreken van dezelfde rekentaal. Ook zullen we kritisch omgaan met de methode. • Alle berekeningen moeten op papier komen te staan, voorafgaand aan het toetsen wordt hiervoor papier uitgereikt. We blijven wel voor de digitale LIB toetsen voor rekenen kiezen omdat deze (deels) adaptief zijn en we nog beter weten wat de leerlingen aankunnen en daarop kunnen sturen. • We lezen regelmatig in school en gebruiken daarbij verschillende werkvormen om de leesmotivatie omhoog te brengen. Meer leesmotivatie leidt tot meer lezen, dus een grotere woordenschat en ook beter leesbegrip.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 17,65% onder advies (vergeleken met 11,81% landelijk) toont de school ruimte voor verbetering. De 23,53% boven advies wijst echter op een goede doorstroombegeleiding, passend bij de beschreven individuele ontwikkelingsplannen.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen leren van en met elkaar en met steun van de coachende leerkracht, wat ze nodig hebben om deel te nemen en bij te dragen aan de samenleving. Ze leren samenwerken, conflicten op te lossen en zelfredzaam te zijn.
Vertrouwen
(Wederzijds) respect
Rust
Wat is de werkwijze van OBS Cantecleer voor sociale ontwikkeling?
OBS Cantecleer werkt als Kanjerschool. Tijdens de Kanjertraining leren leerlingen op een respectvolle manier met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. De leerlingen krijgen handvatten aangereikt voor diverse sociale situaties. Onderdelen van de Kanjertraining zijn onder andere: omgaan met gevoelens van jezelf en anderen, complimenten geven en ontvangen, je mening durven geven zonder iemand te kwetsen, een ander durven vertrouwen en zelf te vertrouwen zijn, samenwerken, vriendschappen onderhouden, proberen de ander te begrijpen en zelfvertrouwen/zelfrespect opbouwen. De sociale opbrengsten worden in kaart gebracht met behulp van de KanVas vragenlijst. Leerkrachten vullen deze jaarlijks twee keer in voor alle leerlingen en de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 vullen ook zelf een digitale vragenlijst in. Meer informatie over de Kanjertraining is te vinden op: https://kanjertraining.nl/
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Cantecleer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Cantecleer gebruikt de KanVas vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Cantecleer?
OBS Cantecleer gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.