
Schoolweging
De schoolweging van Steltloper Kerkrade is 35,26 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 94,0% ruimschoots gehaald, ver boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (93,0%). Dit benadrukt de effectieve basisvaardighedenaanpak voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 6,98% praktijkonderwijs (vergelijking: 1,01%). Daarnaast valt een hoog aandeel vmbo-adviezen op (57,6% samen). Het percentage havo/vwo-advies (16,28%) ligt iets boven regionaal niveau, terwijl vwo-advies (2,33%) juist lager is. Dit profiel past bij de schoolweging en ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Steltloper Kerkrade | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 175.23 | 173.27 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij alle kinderen worden methode gebonden toetsen en CITO toetsen afgenomen. Wij spreken dan over streefniveaus, leerrendementen en referentieniveaus (1F en 1S/2F). We werken bij ons op school met het leerlingvolgsysteem LIB van CITO. Met deze toetsen kunnen we onze leerlingen goed volgen. Vanaf eind groep 6 bespreken we met de ouders de eerste verwachting t.a.v. het vervolgonderwijs op dat moment. Midden groep 6 spreken we dit intern al uit. De resultaten van onze leerlingen worden op meerdere niveaus bewaakt, namelijk op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. De ADIT (Amsterdamse Differentiatie Test) wordt in groep 7 bij alle leerlingen afgenomen om inzicht te krijgen in de cognitieve vaardigheden en het leerniveau van de leerlingen. Deze test helpt om een beter beeld te krijgen van waar een leerling staat op het gebied van redeneren, inzicht, en probleemoplossend vermogen. Het kan gebruikt worden als aanvulling op andere toetsen, zoals de CITO-toetsen, om een vollediger beeld te krijgen van de onderwijsbehoeften van de leerling en om hen optimaal te begeleiden in aanloop naar de eindtoets in groep 8. De resultaten kunnen ook bijdragen aan het advies voor het voortgezet onderwijs. De interne begeleider bewaakt de resultaten van de leerlingen en groepen. In overleg met de groepsleerkrachten komt de interne begeleider tot bepaalde voorstellen ten aanzien van het didactisch handelen. Zo kan de leertijd voor een bepaald vak worden uitgebreid of wordt het lesaanbod aangepast. De directie bewaakt schoolbrede ontwikkelingen en legt hierover verantwoording af aan het bevoegd gezag en de onderwijsinspectie. Middels de Movare-monitor worden schoolresultaten gevolgd. Op het moment dat de streefnorm van één of meerdere vakken niet wordt behaald, wordt dit direct zichtbaar in de monitor. Op die manier kan de school op tijd onderwijskundige maatregelen treffen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,5% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,27%), terwijl 12,5% onder advies presteert (iets hoger dan 11,81% landelijk). De intensieve begeleiding, beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, lijkt hier positief door te werken, met name voor doorstroming naar hogere niveaus.
Sociale ontwikkeling
Op onze school is een veilige en ondersteunende leeromgeving cruciaal voor het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen. We investeren in een sfeer van vertrouwen en respect, waar kinderen zich veilig voelen om zichzelf te zijn en fouten te maken als leermomenten. We erkennen en waarderen de diversiteit binnen onze school. We bevorderen inclusie door aandacht te besteden aan culturele, sociale en individuele verschillen en door ervoor te zorgen dat elke leerling zich gewaardeerd en begrepen voelt. Veel leerlingen komen uit kwetsbare situaties en hebben behoefte aan een stabiele en veilige omgeving waar ze zich geaccepteerd en begrepen voelen. Gezien de diversiteit aan culturele achtergronden, is het essentieel dat de school een inclusieve sfeer creëert waarin alle culturen worden gerespecteerd en gewaardeerd. Leerlingen moeten worden ondersteund in het ontwikkelen van emotionele veerkracht en zelfregulatievaardigheden om beter om te kunnen gaan met de uitdagingen die ze zowel binnen als buiten de school tegenkomen. Het bevorderen van sociale interactie en communicatievaardigheden is cruciaal, zodat leerlingen effectief kunnen samenwerken en conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen. Om aan deze behoeften te voldoen maken we gebruik van: Het hanteren van een anti-pestbeleid en een programma dat een veilige schoolomgeving bevordert. Hiervoor maken we gebruik van de Sociaal Sterke groep. Een vertrouwenspersoone en anti-pestcoordinator in school zichtbaar maken waar kinderen naar toe kunnen als ze extra ondersteuning nodig hebben. Integreren van een SEL-programma in het curriculum dat gericht is op het aanleren van vaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociale bewustzijn, relaties en verantwoordelijk beslissen. Wij gaan komend schooljaar gebruik maken van Kwink. Daarbij maken we een koppeling naar de executieve functies (Breinhelden). Structuur inbouwen waarbij leerlingen regelmatig samenwerken in diverse groepen om sociale interactie en samenwerking te bevorderen. Door deze visie en aanpakken te implementeren, streeft Basisschool Steltloper ernaar om een inclusieve en ondersteunende omgeving te creëren waarin alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, zich sociaal en emotioneel kunnen ontwikkelen en groeien. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool Steltloper Kerkrade voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?
Basisschool Steltloper Kerkrade meet sociale competenties met leerlingvragenlijsten van LIB (CITO) in november. Op basis van deze data wordt een schoolanalyse, groepsanalyse en leerlinganalyses gemaakt. School- en groepsanalyses leiden tot specifieke interventies in groepen, die planmatig worden vastgelegd en geëvalueerd in ParnasSys. De SEO vragenlijst van LIB meet het leer- en leefklimaat en sociale vaardigheden, waarbij de school zich richt op het landelijk gemiddelde.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Steltloper Kerkrade om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Steltloper Kerkrade gebruikt Kijk! en de SEO vragenlijst van LIB (CITO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Steltloper Kerkrade?
Basisschool Steltloper Kerkrade gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.