
Schoolweging
De schoolweging van Sint Ursula is 27,38 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,87% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%) ligt. Dit onderstreept de breed gedragen basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,63% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,13%). Dit reflecteert de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, waaronder het Crealab-aanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,27% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 12,12% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft met 3,03% beperkt, wat lager is dan het regionaal gemiddelde (5,52%). De brede range van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Ursula | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In ons onderwijs zetten we tot nu toe toetsen in om achteraf te checken of de doelen die aangeboden zijn beheerst worden. Dit doen we met methodegebonden toetsen en dan met name bij rekenen en WO. Intern hebben we besproken om in de loop van de tijd goed te kijken of we deze methodetoetsen niet juist aan de voorkant kunnen afnemen, zodat we ons onderwijsaanbod passend kunnen afstemmen op de behoefte van de groep (maar ook individuen). Op deze manier gebruiken we onze onderwijstijd nog effectiever door relevante kennisoverdracht te laten plaatsvinden. Om de leerontwikkeling van ieder kind goed te kunnen monitoren, gebruiken we de toetsen van het leerlingvolgsysteem. Op dit moment gebruiken we hiervoor de Diatoetsen (groep 5 t/m 8) en Cito leerling in beeld (groep 3 en 4). In schooljaar 24-25 gaan we voor groep 5, 6 en 7 ook overstappen naar de toetsen van Cito leerling in beeld. De toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd volgens een vast format waarmee zij de groep heel goed in beeld krijgen. In dit format bekijken zij niet alleen de resultaten en domeinen van uitval, maar gaan zij ook al reflecteren op het "wat" eventuele achterstanden heeft veroorzaakt. Aan de andere kant kan een positief resultaat ook uitdagen om te kijken hoe het onderwijs vorm heeft gekregen in de afgelopen periode. Uiteindelijk wordt het onderwijs voor de komende periode na een toets aangepast. Zowel op groeps- als leerlingniveau worden doelen gesteld om de doorgaande leerlijn te waarborgen. Na een periode wordt de analyse en de daaruit voortvloeiende aanpak door de leerkracht en de intern begeleider in een GIB (groep in beeld) gesprek besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23,33% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. 16,67% stroomt door boven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring en 'doorlopende ontwikkellijn' in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij werken vanaf schooljaar 23-24 met de methode Kwink. Hierdoor werken wij aan: * persoonlijke groei * sociaal-emotionele vaardigheden * een sterke en veilige groep In Kwink wordt dit vormgegeven door de 5 SEL (sociaal emotioneel leren) competenties: 1. Wij leren onszelf beter kennen 2. Wij zien anderen 3. Wij gaan goed met anderen om 4. Wij denken na over wat we doen 5. Wij leren verstandige keuzes maken LEES MINDER
Besef van jezelf (ik)
Besef van de ander (jij)
Goede keuzes maken (wij)
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Ursula voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Sint Ursula is gestart met de implementatie van de methode Kwink. Wekelijks wordt er een Kwinkles aangeboden, aansluitend bij de groepsfases. Kwink maakt gebruik van het directe instructiemodel en effectieve werkvormen zoals animaties, gesprekken en spellen. Om het geleerde toe te passen in andere situaties, wordt er gebruik gemaakt van Kwinkslagen, Kwink van de week, klassenmanagement en Kwink thuis. Voor ieder kind en medewerker gelden dezelfde regels en dezelfde normen en waarden, waarbij leerkrachten een voorbeeldfunctie hebben. Daarnaast wordt de preventieve aanpak versterkt door de inzet van de emokring.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Ursula om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Ursula gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Ursula?
Basisschool Sint Ursula gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.