De Harpoen
Weiver 2
1546 LB Jisp

Schoolweging

Schoolweging
28.19
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Harpoen is 28,19 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89,5% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zeker gezien de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel exact gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Deze precisie illustreert een effectieve afstemming tussen onderwijsaanbod en leerlingcapaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: 25% vmbo-b naast 12,5% vwo. Het aandeel havo-adviezen (25%) is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,1%). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1% regionaal. De combinatie van lage schoolweging en sterke focus op havo lijkt hier een verklarende factor.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HarpoenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vorderingen Wij houden de vorderingen van uw kind structureel bij. Dat doen wij door middel van: - observaties - toetsen (methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen) - presentaties - spreekbeurten - boekbesprekingen In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van onze leerlingen gevolgd door middel van de leerlijnen en observatiemomenten via het digikeuzebord. De resultaten hiervan worden besproken in de groepsbespreking met de intern begeleider. Methodetoetsen Na ieder afgerond stuk leerstof, krijgen de leerlingen vanaf groep 3 een schriftelijke of mondelinge toets, waaruit blijkt of de leerling de getoetste leerstof beheerst. Dit zijn de methode gebonden toetsen. De resultaten geven de groepsleerkracht de mogelijkheid dat deel van de leerstof, dat de klas of een leerling nog niet voldoende beheerst, opnieuw te behandelen. Het aantal toetsen neemt bij hogere leerjaren toe. Toetsen komen voor bij de leerstofgebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen, verkeer, engels en wereldoriëntatie. Schoolbreed werken we met het protocol leesproblemen en dyslexie. Dit houdt in dat kinderen een aantal toetsen krijgt waarbij in een vroegtijdig stadium gesignaleerd kan worden of er sprake is van problemen in de leesontwikkeling. Op basis hiervan kan bepaald worden welke extra aandacht er eventueel nodig is. We gebruiken het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) om vroegtijdig leerlingen te signaleren die meer uitdaging nog hebben. Niet-methode toetsen Binnen obs De Harpoen wordt in de groepen 3 t/m 8 gewerkt met het leerlingvolgsysteem van IEP. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, kinderen worden niet met elkaar vergeleken maar de groei wordt vergeleken met zichzelf. Een kind is meer dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht. De toetsen worden afgenomen in januari en juni. De resultaten van deze toetsen wordt op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau geanalyseerd. Ouders worden tijdens de ouder-kindgesprekken op de hoogte gebracht en gehouden van de resultaten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets vaker dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Tegelijk scoort 23,8% boven advies, wat aansluit bij het in het schoolplan genoemde ‘ambitieuze maar realistische adviesmodel’. De uitval blijft beperkt dankzij de beschreven ‘intensieve overgangsbegeleiding’ tussen basis- en voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Betrokkenheid Betrokkenheid betekent dat een kind zich kan richten op een onderwerp, zich niet laat afleiden en een grote mate van doorzettingsvermogen toont. Concentratie is één van de duidelijkst waarneembare signalen van betrokkenheid. Een kind dat betrokken bezig is, richt de aandacht op een relatief beperkt gebied. Bij een hoge mate van betrokkenheid komt energie vrij en ervaart het kind een sterke voldoening. Wanneer energie vrij komt, is dit zichtbaar; het kind heeft plezier en leert op allerlei gebieden! Initiatiefrijk Initiatiefrijk betekent dat het kind uit eigen beweging, zonder aansporing van iemand anders, actie onderneemt of actie in gang zet, in plaats van af te wachten. Het kind signaleert kansen en problemen, doet voorstellen, draagt oplossingen aan en onderneemt actie. Welbevinden Welbevinden betekent dat het kind 'zich thuis voelt', 'zichzelf kan zijn' en 'zich emotioneel veilig voelt'. Indicatoren hiervoor zijn spontaniteit, ontspannen zijn en plezier beleven met elkaar. Dit uit zich in opgewektheid, een levenslustige uitstraling, ontspannenheid en openheid, last but not least, graag naar school gaan. LEES MINDER

Betrokken

Initiatiefrijk

Welbevinden

Wat is de werkwijze van De Harpoen voor sociale ontwikkeling?

Alle leerlingen van groep 1 t/m 8 spelen 1x per dag tegelijk buiten, waardoor ze leren van en met elkaar, rekening houden met elkaar en conflicten oplossen. De Harpoen werkt met Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en gericht op preventie en een veilige groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Harpoen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Harpoen gebruikt Vensters en IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Harpoen?

De Harpoen gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.