Basisschool Molenbolwerk
Verlengde Molenstraat 1
4515 AT IJzendijke

Schoolweging

Schoolweging
27.83
Spreiding
5.41

De schoolweging van Molenbolwerk is 27,83 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.24% scoort de school uitstekend voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Opvallend is wel dat dit licht onder het historisch gemiddelde (96.45%) blijft, mogelijk door toenemende complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 61.9% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 50.1% voor het streefniveau. Dit overtreft zowel het historisch gemiddelde (+0.77% t.o.v. eerdere jaren) als de regio (61.13%). De focus op maatwerk via 'ontwikkelingsgericht leren' uit het schoolplan lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een tweedeling zichtbaar: 43.75% krijgt vmbo-gerelateerde adviezen, terwijl 43.75% havo/vwo-advies ontvangt. Het percentage vwo-advies (6.25%) blijft achter bij regionale trends (18.61%). De combinatie van praktijkonderwijs (3 leerlingen) en theoretische doorstroom (12 leerlingen) weerspiegelt de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMolenbolwerkGemeente AmsterdamNederland
LIB172.5174.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten De onderwijsbehoeftes van de leerling staan centraal. Op onze school wordt er handelingsgericht gewerkt. Dit is een systematische manier van werken waarbij het onderwijsaanbod afgestemd wordt op de onderwijsbehoeftes en de basisbehoeftes van het kind. Hierbij is de afstemming met de omgeving van groot belang. Ieder half jaar vindt er een bespreking plaats waar alle tussenresultaten worden besproken. Dit gaat niet alleen om alle data die verzameld zijn, maar die data moeten ook geanalyseerd worden. De resultaten worden op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau besproken. Wanneer deze data geanalyseerd worden, worden hier doelen aan verbonden om het onderwijsleerproces te verbeteren. Bij het analyseren van de tussenresultaten staat vooral de groei van de kinderen in de voorliggende periode centraal. De groei vinden wij een betere indicator voor succesvol onderwijs dan het niveau van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 15.38% presteert onder advies, wat lager is dan landelijk (11.81%). De hoge score voor 'op advies' (61.54%) toont realistische advisering. De 23.08% die boven advies presteert, onderstreept het effect van doorlopende leerlijnen tussen groep 7-8 en het VO zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Als Rots&Waterschool hechten we veel waarde aan het vormen van de kinderen tot 'sterke' zelfbewuste mensen, die vanuit die kracht een respectvolle communicatie met anderen kunnen aangaan. Vanuit het denken over mindset is het zich veilig voelen (in fysiek en sociaal opzicht) essentieel om tot leren te kunnen komen. Veiligheid, zelfbewustzijn en communicatie zijn bij ons op school geen voorwaarden om tot leren te komen, maar zij zijn doel van ons onderwijs. Alle andere vakken en ontwikklingsgebieden staan in dienst hiervan. LEES MINDER

veiligheid

weerbaarheid

communicatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Molenbolwerk voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool Molenbolwerk vinden we terug in het programma Rots&Water en in de dragende waarden van mindsetvriendelijk onderwijs. Voor ouders die hier meer over willen weten, heeft de school een eigen brochure over deze programma's beschikbaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Molenbolwerk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Molenbolwerk gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in beeld en Onderbouwd (groep 1-2).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Molenbolwerk?

Basisschool Molenbolwerk gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Rots&Water en Trefwoord.