School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug
Koolstraat 17
4561 GW Hulst

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij de schooladviezen valt het hoge aandeel praktijkonderwijs op: 40% tegenover 40,63% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel havo-advies (6,67%) ligt ruim boven het gemiddelde van 0,9% in het speciaal basisonderwijs. Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, passend bij de complexere ondersteuningsbehoeften. De combinatie van praktijkonderwijs (40%) en vmbo-b (26,67%) domineert, wat aansluit bij de schoolvisie op arbeidstoeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Brug HulstGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanuit het ontwikkelingsperspectief worden de verwachte einddoelen, de tussendoelen en het lesaanbod geformuleerd. Het lesaanbod wordt verwerkt in de groepsplannen, waarbij voor rekenen, technisch lezen en spelling wordt gewerkt met groepsoverstijgende niveaugroepen. Vervolgens worden 2x per jaar de tussenresultaten van de niet-methodegebonden toetsen geëvalueerd en geanalyseerd. Tijdens de groepsbesprekingen met het hele team wordt er besproken of we de resultaten kunnen duiden en welke interventies er evt. nodig zijn. Ook worden de signaalleerlingen in beeld gebracht, dit zijn leerlingen waarvan de ontwikkeling ruim boven of onder de verwachting ligt. Voor deze leerlingen kan, indien noodzakelijk, een aanpassing worden gemaakt in de doelen en bijbehorend aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). De relatief hoge onderadvisering kan samenhangen met de complexere profielen van leerlingen. Toch slaagde 70% van de leerlingen erin op adviesniveau te presteren, wat wijst op realistische inschattingen. De school hanteert een intensief adviseringstraject met IQ-testen en ontwikkelperspectieven, zoals beschreven in hun zorgprotocol.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen en voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontplooien, een goed welbevinden is daarbij van groot belang. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking, de HGW-gesprekken en/of tijdens een individuele leerlingbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken LEES MINDER

Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor een ander

Zorg goed voor je omgeving

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug voor sociale ontwikkeling?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van externe instanties en erkende methoden zoals Kwink!. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem (ZIEN) en koppelt de sociaal-emotionele ontwikkeling aan actief burgerschap, integratie en identiteit. Er wordt gewerkt met leerlingborden en leerlingarena’s. De school voert ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoek uit en hanteert voor elke leerling een ontwikkelingsperspectief.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug gebruikt Kijk! en Zien als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.