
Schoolweging
De schoolweging van Nobelhorst is 28,49 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbaar met andere scholen (96.4%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. Desondanks ligt dit 8% lager dan bij vergelijkbare scholen (60.5%), mogelijk verklaard door de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 60.9% havo/vwo-advies (34.8% vwo alleen), ruim boven het regionaal gemiddelde (46.8%). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in contrast met 1.01% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge aandeel dubbeladviezen (21.7%), passend bij het schoolbeleid van 'kansrijk adviseren'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hulst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het meten van de tussenresultaten wordt gedaan om de ontwikkeling van de leerling te volgen en afstemmen, het onderwijsaanbod te evalueren en doelen voor de komende periode te stellen. Als meting van de tussenresultaten wordt gebruik gemaakt van DIA toetsen. Twee keer per schooljaar krijgen de leerlingen een rapport. Een belangrijk deel van ons werk is het rapporteren van de voortgang van het werk van de kinderen. Wij rapporteren de kinderen regelmatig over hun prestaties via het nakijkwerk, de proefwerken,de nabespreking van de lessen, de kindgesprekken en de feedback gesprekken. We werken met een gedigitaliseerd rapport waarvan de uitdraai in een mapje mee naar huis gaat in januari en juni. De kleuters krijgen twee keer per jaar een uitdraai van de registratie van het observatiesysteem KIJK! mee naar huis. Aan deze rapporten zijn ook de oudergesprekken gekoppeld. Ook krijgen alle kinderen twee maal per schooljaar het portfolio over de Talent Ateliers en Burgerschap mee naar huis. Nobelhorst streeft er altijd naar om goed onderwijs te bieden aan alle kinderen. Wij volgen kinderen daarom in hun ontwikkeling door middel van lesobservaties, gesprekken en toetsen. Wij beschikken over methodegebonden toetsen en niet-methodegebodentoetsen. Methodegebonden toetsen, bijvoorbeeld de taaltoets, worden afgenomen in de groep, nadat er een bepaalde hoeveelheid leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst. De niet-methodegebonden toetsen zijn toetsen die minder vaak worden afgenomen. Deze DIA toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari en in juni. Met de DIA toetsen wordt gemeten of een kind zich voldoende heeft ontwikkeld. Dit wordt weergegeven in een grafiek, vergelijkbaar met een groeicurve. Deze grafiek laat de vaardigheidsgroei en de niveauaanduiding zien. De resultaten worden 2x per jaar door het team geanalyseerd en besproken. Deze bespreking vindt plaats aan de hand van een analyseformulier. De kinderen worden vergeleken met andere kinderen in Nederland die in hetzelfde leerjaar zitten en/of van dezelfde leeftijd zijn. Vooral wordt er gekeken naar de individuele ontwikkeling van het kind ten opzichte van het vorige meetmoment. Maar juist ook het groepsresultaat , het onderwijsaanbod en de rol van de leerkracht worden geëvalueerd. Vanuit dit overleg worden acties gepland op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De zorg voor kinderen heeft pas kansen op succes wanneer de samenwerking tussen ouders en school optimaal is. Als de ontwikkelingen van een kind speciale zorg behoeven, betrekken wij ouders daarbij. Nobelhorst biedt zorg op drie niveaus. Op groepsniveau: dit betreft de extra hulp die de leerkracht in de klas geeft volgens de cyclus van Handelingsgericht Werken (drie instructieniveaus en groepsplannen). Op schoolniveau: in dit geval heeft de groepsleerkracht de hulp ingeroepen van de zorgcoördinator, omdat de zorgvraag complexer is en de leerkracht daarbij graag extra advies wil. De ondersteuning kan middels observatie, overleg of onderzoek, ook plaatsvinden door een externe deskundige. Dat zal niet gebeuren zonder toestemming van ouders. Bovenschoolse zorg: ouders geven op dit niveau toestemming voor inbreng in het preventie overleg. Nobelhorst maakt deel uit van Samenwerkingsverband Passend Primair onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een ondersteuningsprofiel opgesteld. U kunt dit vinden op onze website.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26.7% presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), maar 23.3% zit onder advies – dubbel zo veel als het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de hoge ambitiegraad in adviezen. De school hanteert hiervoor een intensief monitoringstraject, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Op Nobelhorst streven wij naar een leef- en leerklimaat waarin iedereen zich veilig en fijn voelt. Een positieve sociale binding met onze school vormt een belangrijke voorwaarde voor een zo optimaal mogelijk werkklimaat voor ons personeel en leerklimaat voor onze leerlingen. We werken actief aan onze visie op sociale opbrengsten door: - Het schooljaar te starten met de werkwijze van 'Goed van Start' met aandacht voor een positieve groepsvorming. - Duidelijke regels en afspraken in en om de school die zichtbaar aanwezig zijn in het gebouw en waarbij ons personeel een voorbeeldfunctie heeft. - De verantwoordelijkheid om samen een veilig leef- en leerklimaat te behouden ook bij onze kinderen te leggen. Zo maken zij samen per groep gedragsregels die positief geformuleerd worden. - Het werken met de methode KWINK waarbij normen en waarden centraal staan. - Een open en duidelijke communicatie met ouders die wij zien als samenwerkingspartners. - Hanteren van ons protocol tegen pesten en het mediawijsheidprotocol om een preventieve en actieve aanpak tegen het (digitaal) pesten. -Een aanpak met time-in plekken in iedere groep. LEES MINDER
veiligheid
regels en regelmaat
samenwerking en communicatie
Wat is de werkwijze van Nobelhorst voor sociale ontwikkeling?
In de peuter- en kleutergroepen wordt de KIJK-methode gebruikt. Deze lijsten worden twee keer per jaar ingevuld en met de ouders besproken. In de groepen 3 t/m 8 worden twee keer per jaar vragenlijsten van Kindbegrip ingevuld. Kinderen vullen zelf vragenlijsten in vanaf groep 5. Na het invullen volgt een groepsbespreking met de intern begeleiders, waarna indien nodig vervolgacties plaatsvinden. In alle groepen wordt gewerkt met de methode KWINK. Wanneer uit de registratievorm van KIJK of Kindbegrip blijkt dat er iets speelt met een leerling of klas, kunnen hier geschikte lessen bij worden gezocht in het digitale archief van KWINK. Vanaf groep 3 wordt ook een sociogram gebruikt. Dit geeft informatie over hoe veilig een kind zich voelt in de klas. Wanneer een actie volgt naar aanleiding van de uitslag van het sociogram, zal deze op een later moment opnieuw worden afgenomen om het effect te meten. Ouders worden gecontacteerd als een kind niet lekker in zijn/haar vel zit, om samen naar een oplossing te zoeken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nobelhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nobelhorst gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK en Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nobelhorst?
Nobelhorst gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.