Openbare basisschool De Velduil in Houten - Resultaten

Openbare basisschool De Velduil
Korenmolen 2
3995 AH Houten

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
25.16
Spreiding
7.06

De schoolweging van De Velduil is 25,16 , met een spreiding van 7,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,6% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit ligt zelfs 0,2% hoger dan het landelijk gemiddelde (97,3%). De combinatie van HB-onderwijs en reguliere groepen lijkt hierbij versterkend te werken.

Fundamenteel niveau

Score: 97.5845%

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 62,3% tegen een verwachte signaleringswaarde van 56,2%. Hiermee overtreft het zowel de eigen doelstelling (+6,1%) als het regionale gemiddelde van 66,9%. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor HB-leerlingen.

Streefniveau

Score: 62.3188%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke theoretische oriëntatie: 69,5% havo/vwo-advies (34,1% havo + 15,9% havo/vwo + 29,5% vwo), tegenover 45,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is een bescheiden percentage praktijkonderwijs (2,27%) dat toch boven het regionaal gemiddelde (1,01%) uitkomt, passend bij de HB-focus.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen een leerwinst van 3,9% op rekenen tussen groep 7 en 8, mede dankzij het 'ontwikkelingsgericht aanbod' uit het schoolplan. Taalprestaties groeien met 2,1%, wat samenhangt met de inzet van gecompacte reguliere methodes én verrijkingsmateriaal.

ToetsDe VelduilGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor ons zijn de tussenresultaten een belangrijke graadmeter van ons onderwijs. Meer dan beoordeling van kinderen gaat de Cito voor ons om een evaluatie van ons onderwijsproces. Dat wil zeggen, krijgen de kinderen de instructie die ze nodig hebben. Op basis van de tussenresultaten maken we als school een analyse, maken de groepsleerkrachten individuele groepsanalyses en bepalen de leerkrachten actiepunten voor de tweede helft van het schooljaar. Afgelopen periode zien we dat in de middenbouw een dip in de resultaten zichtbaar is. Deze dip is m.n. zichtbaar bij rekenen/wiskunde en in midere mate bij taal en taalverzorging. Een nadere analyse leert ons, dat we de laatste jaren minder aandacht hebben gegeven aan automatisering bij de start in de middenbouw. Dit zorgt ons inziens in combinatie met een verouderde rekenen/wiskunde methode, voor een dip in de resultaten. In schooljaar 2022-2023 is daarom halverwege een nieuwe rekenen/wiskunde methode aangeschaft en geimplementeerd. Hierbij is direct afgesproken ons structureel te richten op een duidelijke Expliciete Directe Instructie (EDI) en zorgen voor versterking van het automatiseren in de middenbouw. De inzet van EDI wordt vanaf het schooljaar 2023-2024 ook ingezet bij taal en taalverzorging. Hiervoor is een kwaliteitskaart didactisch handelen ontwikkeld en vastgesteld. Hiermee willen we op de midden-lange termijn de benoemde dip vermijden, zodat de totale resultaten in de middenbouw en bovenbouw structureel zorgen, dat we onze ambities op de doorstroomtoets jaarlijks behalen en iedere leerling maximale kansen krijgt om een keuze te maken voor een VO-school die het best passend is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 5,9% van de oud-leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. De combinatie van 70,6% op advies en 23,5% boven advies reflecteert de nauwgezette monitoring zoals beschreven in het schoolprofiel, waarbij het achtjarige volgsysteem zorgt voor accurate plaatsing.

Sociale ontwikkeling

We willen werken vanuit de bedoeling. Voor onze school ligt die bedoeling niet in het aanbieden van onderwijs, maar wat daar nog achter ligt: Het gaat om de betekenis van ons onderwijs in het leven van de kinderen. Ons motto is daarbij essentieel. Ons motto: Samen je vleugels uitslaan en Eigen-Wijs de wereld in! We geven ons onderwijs zo vorm, dat onze leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. De drieslag van Biesta geeft de verschillende ontwikkelgebieden goed weer. Dit betreft: Socialisatie, Kwalificatie en Personificatie/Persoonsvorming. Vanuit de drieslag van Biesta richten we ons onderwijs op de volgende punten: Oog voor uw kind (Personificatie) Is kinderen uitdagen en aanmoedigen een volwassene in de wereld te willen zijn. Wij opvoeders hebben natuurlijk ideeën over hoe we de leerling willen scholen en vormen. Maar de pedagogische vraag is wat de leerling daar zelf mee gaat doen. Geen kind is hetzelfde, in hun ontwikkeling volgen zij ieder hun eigen pad, op eigen tempo. Daarom vinden wij het belangrijk om ieders ontwikkeling goed te volgen. Wij luisteren en kijken nauwkeurig naar de kinderen en nemen regelmatig toetsen af om te kijken wat goed of minder goed gaat. Vervolgens passen wij ons onderwijs aan op de specifieke behoeften van het kind. Zo krijgt ieder kind de zorg en aandacht die het nodig heeft. Samen sterk (Socialisatie) De manier waarop we kinderen wegwijs maken in de wereld. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat je duidelijk maakt welke regels en plichten horen bij het burger zijn in de Nederlandse samenleving. Socialisatie is de wereld openen voor de nieuwe generatie. Leren doe je niet alleen. Leerkrachten, maar ook klasgenootjes en ouders spelen een belangrijke rol in het leerproces. Daarom besteden we veel aandacht aan de manier waarop kinderen met elkaar omgaan, aan het samen spelen en samen leren. Ook contact met de ouders vinden we heel waardevol. Samen zorgen we voor een optimaal resultaat. Klaar voor de toekomst (Kwalificatie) We richten ons op het overbrengen van kennis en vaardigheden die passen bij de behoeften van de samenleving en de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. Het doel is om alle leerlingen op een optimaal niveau te brengen op diverse gebieden zoals geletterdheid en gecijferdheid. Lezen, rekenen en taal, het zijn vaardigheden die je je hele leven hard nodig hebt. Het zijn dan ook belangrijke speerpunten op onze school. Naast deze basisvaardigheden, leren we kinderen plannen, presenteren, samen-werken en keuzes maken. Zo worden ze goed voorbereid op het Voortgezet Onderwijs en zijn ze klaar voor de toekomst. LEES MINDER

Gelijkwaardigheid

Vrijheid

Ontmoeting

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Velduil voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool De Velduil besteedt structureel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, maakt gebruik van de methode 'Goed gedaan', en heeft een LOVS (Leerling Onderwijs Volg Systeem) voor sociaal-emotionele ontwikkeling (ZIEN). De sociaal-emotionele ontwikkeling komt aan bod tijdens groeps- en leerlingbesprekingen en wordt gekoppeld aan actief burgerschap en integratie. Binnen elke groep worden regels opgesteld over de omgang met elkaar. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, is er de mogelijkheid om een training voor psychosociale weerbaarheid te volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Velduil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Velduil gebruikt Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Velduil?

Openbare basisschool De Velduil gebruikt de ORKA methode voor sociaal-emotioneel leren.