
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
72.06% van de adviezen richt zich op praktijkonderwijs/vso (41.18% praktijk, 23.53% vso), ver boven landelijke SBO-gemiddelden (49.7%). Slechts 11.76% betreft theoretische leerwegen (vmbo-(g)t). Dit weerspiegelt het zorgprofiel van de school. Opvallend is het ontbreken van havo/vwo-adviezen, tegenover 0.9-1.48% bij vergelijkbare scholen. De sterke focus op arbeidstoeleiding komt overeen met het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Horst aan de Maas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Twister werken we volgens de richtlijnen en uitgangspunten van OPO (Opbrengstgericht Passend Onderwijs). Dat betekent dat wij per half jaar de cruciale leerdoelen vooraf vaststellen en ieder half jaar in een grote schoolbespreking bekijken of onze aanpak, ons onderwijs en onze investering het juiste effect heeft gehad. Wat is de respons op de instructie geweest? Tussendoor doen we 2 keer een tussenevaluatie (kleine schoolbespreking) waarbij we de huidige stand van zaken bekijken. Doen we de juiste dingen? Of hebben onze leerlingen een andere onderwijs- of ondersteuningsbehoefte. Wat betekent dit voor ons leerkrachthandelen, het programma of de aanpak? Bij de grote schoolbesprekingen maken we gebruik van de resultaten van de cito-LOVS toetsen. (cito-leerlingvolgsysteem).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
80% van leerlingen blijft op adviesniveau – 17.1% boven landelijk SBO-gemiddelde. Slechts 10% presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat duidt op realistische plaatsing. De 10% bovenadvies laat zien dat doorstroommogelijkheden benut worden. Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van de terugkoppelingsstructuur met het VO die in het onderwijsplan beschreven staat.
Sociale ontwikkeling
Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs ongeacht afkomst, cultuur, geloof of levensovertuiging. Op onze school staat de ontmoeting tussen kinderen en volwassenen centraal. Met respect en waardering voor ieders kunnen én verschillen. Kinderen voelen zich thuis in een sfeer van geaccepteerd worden zoals ze zijn. Onze school is een leefgemeenschap, waar kinderen niet alleen veel leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen. Samen-leren, samen-werken en samen-spelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid LEES MINDER
Eigenaarschap
Ontwikkelen
Samen
Wat is de aanpak van Speciaal Basisonderwijs De Twister als het gaat om sociale ontwikkeling van leerlingen?
Speciaal Basisonderwijs De Twister meet jaarlijks hoe leerlingen de sociaal-emotionele veiligheid op school ervaren. Alle medewerkers zijn verantwoordelijk voor het welzijn van leerlingen. De school hanteert dezelfde waarden, normen en afspraken en bespreekt dit structureel met elkaar.
Welke registratievormen gebruikt Speciaal Basisonderwijs De Twister om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Speciaal Basisonderwijs De Twister gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Speciaal Basisonderwijs De Twister?
Speciaal Basisonderwijs De Twister gebruikt Kernconcepten, Kerngezond en Kindgesprekken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.