It Bûtenplak
Aise Bruggenswei 2
8412 SW Hoornsterzwaag

Schoolweging

Schoolweging
30.26
Spreiding
5.46

De schoolweging van It Bûtenplak is 30,26 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name op taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel, om deze kloof te verkleinen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een focus op beroepsgericht onderwijs: 37,5% vmbo-b advies (vs. 5,52% regio). Toch zien we ook doorstroommogelijkheden naar hogere niveaus, met 12,5% havo-advies. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs sluit aan bij de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIt BûtenplakGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Cyclus van handelingsgericht werken It Bûtenplak werkt net als alle scholen van Ambion volgens de cyclus van het handelingsgericht werken. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de leerlingen door middel van observaties, kindgesprekken, de dagelijkse verwerking van de lesstof. Dit noemen we de dagelijkse cyclus. Daarnaast volgen de leerkrachten de leerlingen met behulp van de methodegebonden toetsen. Het gaat hier om de vragen: Wat hebben de leerlingen geleerd? In welke mate zijn zij in staat om het geleerde toe te passen? Wat hebben zij nog te leren? Wat hebben zij van mij als leerkracht nog nodig? Dit noemen wij de cyclus van de blokperiode. Trendanalyses Daarnaast willen we door de ontwikkeling van onze leerlingen, de groepen, de school en de organisatie te volgen, inzicht krijgen in het effect van het geboden onderwijs, zodat we ons aanbod kunnen optimaliseren. Dit doen wij op een methodeonafhankelijke wijze met een gedegen benchmark (CITO in Beeld). Hierbij geven wij ouders en leerlingen inzicht in de resultaten en ontwikkeling. Met de toetsresultaten reflecteren wij op ons onderwijsaanbod in brede zin en trekken we conclusies voor verbeteringen van ons onderwijs. Dit is de derde cyclus: de tweejaarlijkse trendanalyse en de analyse van de eindopbrengsten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 54,55% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk 25,27%), terwijl niemand onder advies zit. Dit wijst op voorzichtige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals de beschreven 'warme overdracht' naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Onder sociaal- en emotionele opbrengsten verstaan we het kunnen omgaan van het kind met de ander, maar ook dat kinderen eigen keuzes kunnen (leren) maken. Daarnaast ervaren en leren kinderen omgaan met gevoelens van zichzelf ('Wie ben ik en ik ben goed zoals ik ben") en de ander ('Ik kan begrijpen hoe de ander zich voelt). Kinderen werken en leren samen in spel of met taken. Tijdens allerlei verschillende soorten gesprekken wordt aandacht besteed aan sociaal-emotionele onderwerpen en streven wij ernaar hen respect voor elkaar, maar ook voor volwassenen bij te brengen. Elke dag besteden we aandacht aan de sociale- en emotionele ontwikkeling, waarbij we ervoor zorgen zelf goed voorbeeldgedrag te laten zien. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Verantwoordelijkheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Op school zitten leerlingen die allemaal verschillend zijn én overeenkomsten hebben en juist deze verschillen en overeenkomsten zijn waardevol. Door te ervaren dat iedereen verschillend kan zijn, maar op een respectvolle manier met elkaar kan omgaan, proberen wij leerlingen respect voor elkaar bij te brengen. Voor de doorgaande lijn en als leidraad in de school gebruiken we de methode KWINK: voor sociaal-emotioneel leren op school. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. De methode biedt een programma aan voor sociaal-emotioneel leren en gericht is op preventie tegen pesten en de kracht van een veilige groep. Kwink: Voorkomt verstorend gedrag en pesten Kent een groepsbrede, preventieve aanpak Zorgt voor een sociaal veilige groep Verhoogt de leeropbrengsten Werkt met de gedragscompetenties: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelf-management en relaties kunnen hanteren Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, maken we gebruik van de vragenlijsten van ZIEN! en/of Kindbegrip. In groep 3-4 wordt deze vragenlijst door de leerkracht ingevuld, in groep 5 tot en met 8 vullen zowel de leerkracht als de leerlingen een vragenlijst in. In groep 1-2 wordt via het observatiesysteem BOSOS de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd. De uitkomsten worden gebruikt om te bekijken waaraan de komende periode op school (extra) aandacht besteed moet worden rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dit kan zowel op individueel als op groepsniveau zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink; sociaal-emotioneel leren op school (SEL)