Basisschool It Butenplak in Hoornsterzwaag

Het team van It Butenplak in Hoornsterzwaag

Current section: team
Aise Bruggenswei 2
8412 Hoornsterzwaag

Zie hier hoe het team van It Butenplak is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van It Butenplak. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past It Butenplak bij jullie?

Ontdek hoe goed It Butenplak bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij It Butenplak zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij It Butenplak. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij It Butenplak werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor It Butenplak gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij It Butenplak: Onze Aanpak

Het lerarentekort vormt een uitdaging, ook voor onze school It Butenplak. Wij begrijpen dat het vinden van gekwalificeerde vervangers cruciaal is voor continuïteit in het onderwijs. Daarom zetten we proactief in op effectieve vervangingsstrategieën om de impact op uw kind te minimaliseren. Als school zijn we onderdeel van Ambion, een samenwerkingsverband dat een eigen pool van ervaren leerkrachten onderhoudt. Deze professionals worden als eerste ingezet bij ziekte of afwezigheid, wat zorgt voor snelle en betrouwbare vervanging binnen ons netwerk. Ambion beheert tevens een uitgebreide database met beschikbare invallers voor diverse onderwijsorganisaties. We anticiperen op situaties waarin directe vervanging niet altijd mogelijk is. In dergelijke gevallen prioriteren we interne oplossingen, zoals het flexibel inzetten van collega's of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen. Voor onze jongste leerlingen, de kleuters, zoeken we altijd naar de meest stabiele oplossing, waarbij groepsverdeling wordt vermeden. In het uitzonderlijke geval dat vervanging langer dan één dag uitblijft, en interne oplossingen ontoereikend zijn, kunnen we genoodzaakt zijn leerlingen tijdelijk vrij te geven. U wordt hierover direct geïnformeerd, zodat u tijdig passende opvang kunt regelen. Wij betreuren dit ten zeerste en doen er alles aan om dit te voorkomen. Uw begrip in deze uitzonderlijke omstandigheden wordt zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

3

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool It Butenplak bieden we gerichte ondersteuning voor taal- en rekenontwikkeling. Bij vermoedens van een taalontwikkelingsstoornis kan uw kind in aanmerking komen voor specialistische hulp, mogelijk via Kentalis. De Commissie van Onderzoek beoordeelt de specifieke behoeften van elk kind en bepaalt de duur van de benodigde extra ondersteuning. Voor nieuwkomers in de regio Heerenveen zijn er centrale Schakelklassen op basisschool De Optimist. In Joure kunnen nieuwkomers terecht bij de centrale Taalklassen op De Brede basisschool. Als nieuwkomer wordt beschouwd: elk kind dat vanuit het buitenland instroomt in de voorschoolse periode of het primair onderwijs in de gemeenten Heerenveen of Joure. Dit geldt ook voor kinderen die al in Nederland onderwijs hebben genoten maar het Nederlands onvoldoende beheersen, en voor kinderen die korter dan twee jaar in Nederland verblijven, inclusief kinderen van statushouders. Deze centrale voorzieningen bieden diagnostiek en advies voor zowel schakelonderwijs als directe instroom in reguliere groepen. Na maximaal 1,5 jaar worden leerlingen, mits er geen andere specifieke ondersteuningsbehoeften zijn, teruggeplaatst naar een reguliere school. Voor ernstige rekenproblemen volgen we het landelijke protocol ERWD (Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie). Ons team van leerkrachten is gespecialiseerd in het bieden van kwalitatief hoogstaand rekenonderwijs. Zij kennen de doorgaande leerlijnen, het handelingsmodel, het drieslagmodel en de vertaalcirkel van Cecil Borghouts. Onze leerkrachten kunnen differentiëren binnen groepen en bieden individuele begeleiding. Ze zijn vaardig in het voeren van diagnostische rekengesprekken en het opstellen van handelingsplannen, in samenwerking met de intern begeleider en rekenspecialist. Signalering van rekenproblemen vindt plaats vanaf groep 1, met extra aandacht in de groepen 1-4 voor een solide basis. We hanteren een stappenplan: Fase Groen (dagelijks rekenonderwijs), Fase Geel (extra ondersteuning bij onvoldoende resultaat), Fase Oranje (intensieve extra ondersteuning na overleg met specialisten en ouders) en Fase Rood (uitgebreid diagnostisch onderzoek en gespecialiseerde hulp bij ernstige problemen, zoals dyscalculie).

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen staan centraal. Naast de dagelijkse observaties door de leerkrachten, monitoren we deze ontwikkeling jaarlijks met observatie-instrumenten zoals ZIEN en Kindbegrip. Wij werken met het programma Kwink om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken en een positief pedagogisch klimaat te bevorderen. Dit helpt gedragsproblemen te voorkomen. Indien nodig, organiseren we in overleg met ouders en externe instanties zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin, aanvullende ondersteuning.

4

Gedrag en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke gedragsvragen of uitdagingen in de taakaanpak, biedt Basisschool It Butenplak expertise van gedragsspecialisten en specialisten op het gebied van executieve functies. Deze specialisten werken gedurende een bepaalde periode nauw samen met de leerling en de leerkracht. Ze bieden praktische handvatten en strategieën om de leerontwikkeling en zelfstandigheid van de leerling te bevorderen. Dit draagt significant bij aan de algehele groei van het kind.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning bij Beperkingen

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met een lichamelijke beperking maken wij gebruik van de gespecialiseerde expertise van Steunpunt Onderwijs Noord. Onze specialisten werken samen met ons om de benodigde aanpassingen binnen de klas te realiseren. Steunpunt Onderwijs Noord werkt nauw samen met organisaties zoals Revalidatie Friesland om optimale ondersteuning te garanderen.

0

Medisch Handelen en Verzorging: Protocol en Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisscholen van Ambion verlenen we, onder specifieke voorwaarden, medewerking aan het verstrekken van medicijnen. Het uitvoeren van medische handelingen door schoolpersoneel is echter principieel niet aan de orde. Voor medische handelingen dienen ouders zelf een arts of de GGD in te schakelen. Voor gedetailleerde informatie over dit beleid, verwijzen wij u graag naar het protocol 'Medische handelingen op scholen', dat u kunt vinden via de volgende link: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/model-protocol-medische-handelingen-op-scholen.html.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Buurthuis It Pipegaeltsje, naast de school
De school heeft verschillende werkplekken buiten
Gelegen aan veilige doodlopende weg
Op het speelveld is een buitenlokaal

Ontwikkelingsondersteuning op Maat bij It Bûtenplak

Hoe Wij Uw Kind Helpen Bloeien

Bij It Bûtenplak geloven we in de kracht van individuele ontwikkeling. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), vernieuwd vanaf oktober 2023, beschrijft gedetailleerd hoe wij elke leerling de best mogelijke ondersteuning bieden. U vindt het volledige profiel op onze website: https://www.itbutenplak.nl/nl/onze-school/zorg. Ontdek de rol van onze Intern Begeleider (IB'er), de spil in onze leerlingenzorg. De IB'er coördineert de extra begeleiding en werkt nauw samen met de groepsleerkrachten. Zij is uw aanspreekpunt voor vragen over de ontwikkeling van uw kind en denkt mee over beleid, ouderbetrokkenheid en het informeren van collega's. Onze basisondersteuning is handelingsgericht, wat betekent dat we systematisch de onderwijsbehoeften van elke leerling in kaart brengen en daarop inspelen. De IB'er faciliteert deze aanpak, zodat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Dit proactieve beleid zorgt ervoor dat we uitdagingen vroegtijdig signaleren en effectief aanpakken. Indien specifieke expertise nodig is, schakelen we de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion in. De BOU biedt toegang tot orthopedagogen, dyslexiespecialisten en logopedisten. Ook de 'flexibele schil' van de BOU, met specialisten op het gebied van rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid, staat tot onze beschikking voor diepgaand onderzoek en gerichte ondersteuning. Voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning, bieden we een breed scala aan extra hulp. Stagnatie in cognitieve, sociaal-emotionele of lichamelijke ontwikkeling signaleren we samen met u. In nauw overleg met u, de leerkracht en de IB'er, en met inbreng van een orthopedagoog van de BOU (via het handelingsgerichte procesdiagnostiek-gesprek, HGPD), stellen we een passend ondersteuningsplan op voor uw kind. Soms is tijdelijke, intensieve specialistische zorg noodzakelijk om leerdoelen te behalen. De gemeente speelt hierin een cruciale rol door deze zorgondersteuning te bieden. Wij werken intensief samen om de optimale ontwikkeling van elk kind te waarborgen, waarbij de gemeente en onze school elkaars inspanningen aanvullen. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk binnen hun eigen groep ondersteund. Zij ontvangen extra instructie, individuele begeleiding en soms een aangepast leerplan. Indien nodig zetten we gespecialiseerde onderwijsassistenten in, gefinancierd vanuit de extra ondersteuningsmiddelen die de school ontvangt van het Samenwerkingsverband. De overgang van peuterspeelzaal naar basisschool maken we soepel met een warme overdracht. Vanaf zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind starten we met wennen op school. Een veilige en vertrouwde omgeving is de basis voor ontplooiing. We monitoren de ontwikkeling via observaties en stellen ontwikkelingsdoelen bij, altijd met speelse uitdagingen om nieuwe vaardigheden te leren. In groep 1 en 2 leggen we een sterke basis voor rekenen en taal, met een focus op getalbegrip en fonemisch bewustzijn, ter voorbereiding op groep 3. De overgang naar groep 3 wordt zorgvuldig voorbereid; de ontwikkeling op diverse gebieden wordt gemonitord. In overleg met u beoordelen we de cognitieve en sociaal-emotionele gereedheid. Een extra kleuterjaar is mogelijk, met een aangepast programma om een succesvolle start in groep 3 te garanderen. Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften ontvangen de ondersteuning die ook beschreven staat onder 'leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte'. Ons dyslexieprotocol is gericht op vroege signalering en adequate begeleiding van leerlingen met dyslexie en leesproblemen. Voor ernstige dyslexie biedt de gemeente vergoeding voor onderzoek, diagnose en intensieve begeleiding. Wij signaleren, interveniëren vroegtijdig en onderhouden een compleet dossier. It Bûtenplak is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband stelt ondersteuningsplannen op, definieert basisondersteuningsniveaus en verdeelt middelen voor extra ondersteuning. Meer informatie vindt u op hun website en in de brochure 'Passend onderwijs'. Contact Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland: Fonteinland 11, 8913 CZ Leeuwarden Tel: 058-2948937 Toekomstvisie: Versterking Taalonderwijs en Handelingsgericht Werken We streven ernaar ons aanbod voor passend onderwijs continu te verbeteren. Onze focus ligt op het versterken van het taalaanbod voor jonge kinderen, in nauwe samenwerking met peuteropvang 't Krielhoekje. Daarnaast zetten we vol in op het verder ontwikkelen en implementeren van onze handelingsgerichte werkwijze en vroegtijdige signalering.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de strategische doelen van It Butenplak in het schoolplan?

Het Koersplan 2023-2027 van Ambion, waar It Butenplak deel van uitmaakt, focust op zes kerngebieden voor onderwijsontwikkeling. Deze thema's, voortkomend uit eerdere evaluaties, sturen onze strategische agenda. De focus ligt op het versterken van de basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid, aangevuld met wereldburgerschap. Onze kernwaarden – Vertrouwen, Vakmanschap, Verbinding en Vindingrijkheid – vormen de basis van ons openbare onderwijsconcept. Elke school binnen Ambion vertaalt deze koersthema's naar concrete schoolplannen. Jaarlijkse schoolverslagen evalueren de voortgang. Ons kwaliteitszorgdocument beschrijft de continue kwaliteitsverbetering binnen de organisatie. Meer details vindt u op de Ambion website.

Hoe garandeert It Butenplak de onderwijskwaliteit en bereikt zij gestelde doelen?

De directeur en het schoolteam van It Butenplak werken samen aan de planmatige verbetering van de onderwijskwaliteit. We rapporteren hierover transparant via de schoolgids, Scholen op de Kaart, ons schoolplan en de jaarlijkse schoolverslagen en -plannen. Het schooljaarplan bevat concrete doelstellingen, verantwoordelijkheden, budgetten en tijdslijnen, opgesteld in overleg met het team en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad. Deze raad monitort de voortgang, waarna het team het plan evalueert en bijstuurt waar nodig. Het schooljaarverslag, geïntegreerd in het schooljaarplan, reflecteert op de resultaten van het voorgaande jaar. Dit zorgt voor een cyclische benadering, waarbij geleerde lessen worden meegenomen in nieuwe doelstellingen en zo continu de kwaliteit wordt verhoogd.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij It Butenplak

Toelichting van de school

Bij It Butenplak begrijpen we dat de opvoeding, zorg en het onderwijs voor jonge kinderen een unieke aanpak vereist. Kleuters leren optimaal door spel, waarbij wij hen stimuleren om te onderzoeken, ontdekken en te experimenteren. Onze begeleiding is gericht op het faciliteren van zinvolle en effectieve ontwikkelings- en leerprocessen. We zetten diverse activiteiten in om deze ontwikkeling te stimuleren. Denk hierbij aan creatieve, taal- en motorische activiteiten, maar ook aan voorbereidend lezen, rekenen en wiskunde. Bewegingsonderwijs en muzikale vorming zijn eveneens belangrijke onderdelen. Door deze brede benadering moedigen we kinderen aan om emotioneel vrij, nieuwsgierig en zelfverzekerd te groeien. De schooldag voor kleuters start en eindigt in de kring, een centrale plek voor interactie en reflectie. Naast kringmomenten besteden de kinderen tijd aan spel en leren aan tafels, in diverse hoeken, de speelzaal en op het schoolplein. Thema's vormen de basis voor ons kleuteronderwijs, waardoor kinderen op een speelse manier hun wereld leren begrijpen en hun woordenschat vergroten. Kinderen verblijven doorgaans twee tot drie jaar in de kleutergroep, aangepast aan hun leeftijd, ontwikkeling en aanleg. Regelmatige observaties door de leerkracht helpen ons om vroegtijdig eventuele ondersteuningsbehoeften te signaleren en hier adequaat op in te spelen. It Butenplak werkt nauw samen met kinderopvangorganisaties die gespecialiseerd zijn in voorschoolse educatie. In samenwerking met gemeenten versterken we de doorgaande ontwikkeling van kinderen van 0 tot 6 jaar door middel van een 'warme overdracht'. Deze samenwerking en uitwisseling waarborgen een consistente leerlijn. We zijn trots op de integratie van peuteropvang 't Krielhoekje, die een eigen ruimte heeft direct naast het kleuterlokaal. Dit draagt bij aan een integrale benadering van de ontwikkelomgeving voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Peuters en kleuters wisselen dagelijks ervaringen uit in een stimulerende omgeving met speel-leerhoeken en buitenactiviteiten, waarbij elk kind op eigen tempo wordt uitgedaagd.

Veelgestelde vragen

Biedt It Butenplak extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, It Butenplak biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie en een geïntegreerde peuteropvang met dagelijkse samenwerking.

Ja, It Butenplak biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie en een geïntegreerde peuteropvang met dagelijkse samenwerking.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Geïntegreerde peuteropvang in de school
Gezamenlijk gebruik van faciliteiten door peuters en kleuters
Dagelijks overleg tussen peuter- en kleuterbegeleiders

Met welke partners werkt It Butenplak samen voor het jonge kind?

It Butenplak werkt nauw samen met peuteropvang 't Krielhoekje om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.

It Butenplak werkt nauw samen met peuteropvang 't Krielhoekje om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.