basisschool 't Prisma
Nieuwe Wetering 251
3194 TB Hoogvliet

Schoolweging

Schoolweging
33.22
Spreiding
5.92

De schoolweging van ’t Prisma Hoogvliet Rotterdam is 33,22 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat onderstreept de brede basiskwaliteit, zelfs in een complexe stedelijke context waar de school actief is.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 57,3% voor het streefniveau overtreft de school ruimschoots haar inspectiedoel van 38,7%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral bij taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 50,2%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een focus op midden- en hogere niveaus: 28,9% havo en 11,1% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio). Wel zijn er relatief meer vmbo-(g)t-adviezen (17,8%) dan gemiddeld (16,5%), passend bij de Rotterdamse context. De adviesverdeling weerspiegelt ambitie én maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Prisma Hoogvliet RotterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23174.1

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op ’t Prisma vinden we de zorg voor de leerlingen erg belangrijk. We vinden dat we als school en als team daar een belangrijke taak in hebben en we doen dat in nauwe samenspraak met ouders. De zorg voor de leerlingen begint op onze school in de klas, bij de organisatie van het onderwijs volgens het directe instructiemodel. Leerlingen krijgen per vak eerst een korte klassikale instructie volgens de DPL-methode. Voor leerlingen die daarna extra instructie nodig hebben, volgt extra uitleg in een kleine groep aan de instructietafel. Leerlingen die weinig oefening nodig hebben, krijgen extra verdiepingsmateriaal aangeboden. Het bijhouden van de vorderingen van de leerlingen gebeurt in de eerste plaats door de leerkrachten. Naast dit systeem hebben we op ’t Prisma nog een systeem van toetsen, dat bedoeld is om de vorderingen van de leerlingen te vergelijken met alle leerlingen in Nederland. Dit zijn de Citotoetsen, die op vaste momenten in het jaar worden afgenomen. De toets resultaten geven ons inzicht in de resultaten en leerwinsten van de leerlingen. Op grond van de resultaten en observaties maken we groepsplannen en plannen van aanpak(didactische werkplannen). We delen hierbij de leerlingen in naar onderwijsbehoeften.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoog percentage boven advies: 32,35% (vs. 25,27% landelijk). Dit sluit aan bij de intensieve begeleiding via de adviescommissie en doorlopende monitoring vanaf groep 5. Slechts 17,65% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%).

Sociale ontwikkeling

Als basisschool willen we dat onze leerlingen zich zoveel mogelijk ontplooien en bereiden we ze voor op deelname aan onze pluriforme samenleving. Ons motto is dan ook : “We helpen kinderen zichzelf, anderen en de wereld om zich heen kennen en begrijpen.” Daarom leren we ze sociale vaardigheden die ze nodig hebben om zich in onze pluriforme samenleving staande te houden. Daarnaast willen we de leerlingen ook stimuleren om later actief aan onze democratische samenleving deel te nemen. Bovendien is het van belang dat ze leren handelen vanuit met elkaar gedeelde waarden en normen. Via onze kunst- en cultuurlessen stimuleren we dit. Tevens zal het de kansen van onze leerlingen doen toenemen. LEES MINDER

Sociaal gedrag

Sociale omgang

Respect voor elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Basisschool 't Prisma' heeft een actief beleid gericht op sociale ontwikkeling. Naast de theorie biedt de school trainingen in sociale vaardigheden aan, zoals 'Fijn Vrienden' en 'Ik ben aan zet', waaraan kinderen jaarlijks succesvol deelnemen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt basisschool 't Prisma' gebruik van de methode 'Op School' van Harry Janssens.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Basisschool 't Prisma' maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl en Zippy's Vrienden.