
Schoolweging
De schoolweging van Het Prisma Hoogvliet Rotterdam is 34,10 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,02% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en 5,7% hoger dan vergelijkbare scholen (93,36%). Deze consistente prestatie benadrukt de kwaliteit van het basisonderwijs, vooral op taal en rekenen. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen naar minimaal het basisniveau te tillen, ongeacht de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Prisma overtreft ruimschoots de inspectienorm voor het streefniveau: 64,22% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een signaleringswaarde van 36,3%. De score ligt 15% hoger dan bij vergelijkbare scholen (49,21%), wat duidt op effectieve differentiatie en een sterk pedagogisch klimaat. Dit sluit aan bij de hoge doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de bekende adviezen (36,36% van de leerlingen) valt een nadruk op havo en hoger op: 9,09% havo en 9,09% havo/vwo-advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07% havo en 10,93% havo/vwo). De vmbo-adviezen (22,72%) liggen lager dan het regionaal gemiddelde (29,78%). De hoge ‘onbekend’-categorie (63,64%) vraagt om aanvullende duiding, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Prisma Hoogvliet Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.76 | 176.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op ’t Prisma vinden we de zorg voor de leerlingen erg belangrijk. We vinden dat we als school en als team daar een belangrijke taak in hebben en we doen dat in nauwe samenspraak met ouders. De zorg voor de leerlingen begint op onze school in de klas, bij de organisatie van het onderwijs volgens het directe instructiemodel. Leerlingen krijgen per vak eerst een korte klassikale instructie. Voor leerlingen die daarna extra instructie nodig hebben, volgt extra uitleg in een kleine groep aan de instructietafel. Leerlingen die weinig oefening nodig hebben, krijgen extra verdiepingsmateriaal aangeboden. Het bijhouden van de vorderingen van de leerlingen gebeurt in de eerste plaats door de leerkrachten. Naast dit systeem hebben we op ’t Prisma nog een systeem van toetsen, dat bedoeld is om de vorderingen van de leerlingen te vergelijken met alle leerlingen in Nederland. Dit zijn de Citotoetsen, die op vaste momenten in het jaar worden afgenomen. De toets resultaten geven ons inzicht in de resultaten en leerwinsten van de leerlingen. Op grond van de resultaten en observaties maken we groepsplannen en plannen van aanpak. We delen hierbij de leerlingen in naar onderwijsbehoeften.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de oud-leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 12% zit onder advies, wat lager is dan de regio (11,81%). Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure met pré-adviezen vanaf groep 5 en de ‘overstaproute’. De combinatie van monitoring en doorstroomtoets-herweging lijkt succesvol.
Sociale ontwikkeling
Als basisschool willen we dat onze leerlingen zich zoveel mogelijk ontplooien en bereiden we ze voor op deelname aan onze pluriforme samenleving. Ons motto is dan ook : “We helpen kinderen zichzelf, anderen en de wereld om zich heen kennen en begrijpen.” Daarom leren we ze sociale vaardigheden die ze nodig hebben om zich in onze pluriforme samenleving staande te houden. Daarnaast willen we de leerlingen ook stimuleren om later actief aan onze democratische samenleving deel te nemen. Bovendien is het van belang dat ze leren handelen vanuit met elkaar gedeelde waarden en normen. LEES MINDER
Sociaal gedrag
Respect voor elkaar
Sociale omgang
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Prisma voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Het Prisma heeft een actief beleid om sociale competenties te bevorderen. Naast een theoretische basis biedt de school een training sociale vaardigheden aan, de zogenaamde Sova-training. Kinderen kunnen jaarlijks aan deze training deelnemen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Het Prisma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Prisma gebruikt 'Leerling in Beeld sociaal emotioneel functioneren' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Prisma?
Basisschool Het Prisma gebruikt de Blink methode voor sociaal-emotioneel leren.