OBS Theo Thijssenschool
Boomgaard 37
9603 HL Hoogezand

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
5.88

De schoolweging van Theo Thijssenschool Hoogezand is 29,98 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit blijft wel 2,3 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), mogelijk verklaard door de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vs. 57,8% bij vergelijkbare scholen). Dit ligt 6,8 procentpunt boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde (47,1%), wat de effectiviteit van het taal- en rekenbeleid onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een duidelijk accent op mavo/havo-niveaus: 26,7% havo en 17,8% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (8,9% vs. 18,6% landelijk). Praktijkonderwijs blijft met 0% ruim onder het regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij het onderwijsconcept gericht op reële doorstroomkansen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTheo Thijssenschool HoogezandGemeente AmsterdamNederland
LIB174.38175.23173.21

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Theo Thijssenschool worden opbrengsten die voortkomen uit toetsing door ons geanalyseerd en besproken. Ze kunnen aanleiding geven om het aanbod of didactische aanpak voor een individuele leerling, een kleine groep of de hele groep aan te passen. Ook kunnen de opbrengsten tot beleidsaanpassingen op schoolniveau leiden. In de komende jaren willen we de opbrengsten van de leerlingen nog beter en vooral in een breder perspectief in kaart brengen. We streven er daarbij naar dat ook het proces dat een leerling in zijn of haar ontwikkeling doormaakt inzichtelijk wordt gemaakt. Het gaat dan niet meer alleen om de mate waarin een leerling kennis tot zich kan nemen en vast kan houden, maar het gaat ook om vaardigheden en strategieën, die een leerling ontwikkelt of inzet binnen het leerproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage bovenadviespresteerders (32,6% vs. 25,3% gemiddeld) reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. We zien de Theo Thijssenschool dan ook als een ‘de samenleving in het klein’. We zijn een veilige plek voor iedereen. In een sfeer van openheid en vertrouwen gaan we respectvol met elkaar en de omgeving om. Het welbevinden groeit wanneer alle betrokkenen zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Welbevinden herkennen we aan de hand van een aantal signalen, zoals de mate van openheid, flexibiliteit, zelfvertrouwen, weerbaarheid en spontaniteit. LEES MINDER

Welbevinden

Veiligheid

Openheid en vertrouwen

Wat is de werkwijze van OBS Theo Thijssenschool voor sociale ontwikkeling?

OBS Theo Thijssenschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (inclusief burgerschap), voor groep 1 t/m 8. Daarnaast krijgen leerlingen in de groepen 5 t/m 8 wekelijks 45 minuten vormingsonderwijs van een vakleerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Theo Thijssenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Theo Thijssenschool gebruikt 'Leerling in Beeld (Cito)' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Theo Thijssenschool?

OBS Theo Thijssenschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.