obs Het Spectrum
Boekenberghstraat 12
7906 GA Hoogeveen

Schoolweging

Schoolweging
34.41
Spreiding
4.98

De schoolweging van De Sprong Hoogeveen is 34,41 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.95% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee 2.85% beter dan vergelijkbare scholen (92.10%), wat aansluit bij hun focus op basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.58% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 32%. Dit is 12.2% hoger dan vergelijkbare scholen (45.39%), wat wijst op een effectieve aanpak van onderwijsdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op praktische leerwegen: 55% vmbo-kader en 18% vmbo-basis (samen 73%). Ter vergelijking: bij omringende scholen ligt dit gecombineerde percentage lager (13.67% vmbo-b/k). De havo-adviezen (18%) liggen wel 1.93% boven het regioprofiel (16.07%), wat past bij de hogere streefniveauscore.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sprong HoogeveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Rapporten Tweemaal per jaar krijgen de kinderen een rapport, met de schoolresultaten van de afgelopen periode. We werken in alle groepen met gradaties. In het rapport wordt onderscheid gemaakt tussen vak- en vormingsgebieden. Dat betekent dat we naast de leerprestaties van uw kind ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart brengen. Daarnaast wordt u geïnformeerd over de toetsresultaten van uw kind (staan in het rapport). Het rapport mag u mee naar huis nemen. Naast de rapportgesprekken in februari en juni, houden we in september een extra gespreksronde ( omkeergesprekken). De kinderen krijgen dan geen rapport, maar u wordt wel uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht van uw kind. Vanaf schooljaar 2024-2025 voeren wij een nieuwe rapport in, passend bij onze visie. Toetsen De leerlingen van groep 1 t/m 8 worden regelmatig getoetst. Naast methodegebonden toetsen worden methode-onafhankelijke toetsen (o.a. Cito) gebruikt. De resultaten worden overzichtelijk op schema gezet en geven de leerkracht goede informatie over de leerstofbeheersing van elk kind. De leerkrachten bespreken de groepsresultaten samen met de intern begeleider. Er wordt speciaal aandacht gegeven aan kinderen met zwakke of zeer goede resultaten. We meten de vaardigheden van de kinderen op vaste momenten. In de toetskalender staat een jaaroverzicht van alle toetsen gedurende het schooljaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18.75% van de leerlingen presteert boven advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (25.27%). Het percentage leerlingen dat onder advies functioneert (18.75%) ligt daarentegen wel 6.94% hoger dan in de vergelijking (11.81%). Dit suggereert dat de schooladviezen goed aansluiten bij het potentieel van leerlingen, maar mogelijk ook ruimte biedt voor intensievere begeleiding in het VO.

Sociale ontwikkeling

Vreedzame school: samen leren en leven Onze school is een Vreedzame school. Wij helpen kinderen te ontdekken wie zij zelf zijn en anderen te respecteren. Want elk kind doet ertoe en elk kind kan positief het verschil maken. Het Spectrum helpt leerlingen om goed samen te leven met anderen, op school en daarbuiten. We stimuleren kinderen om zich verantwoordelijk en betrokken te voelen. Ook besteden wij veel aandacht aan samenwerkend leren. De Vreedzame school is een programma voor sociale competentie en burgerschap. Wij zien de school en klas als leefgemeenschap, waarin kinderen worden gehoord, zich gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een democratische burger te zijn. Wij werken samen aan de 3 uitgangspunten (regels) van de Vreedzame School: - Wij werken en spelen samen - Wij gaan respectvol met elkaar om - Wij zorgen voor rust in de school LEES MINDER

Wij werken en spelen samen

Gaan respectvol met elkaar om

Wij zorgen voor rust op school

Wat is de aanpak van obs Het Spectrum voor sociale ontwikkeling?

Obs Het Spectrum werkt met De Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De school is een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deze vaardigheden zijn nodig om samen de school tot een fijne plek te maken. Op Vreedzame Scholen is er een positief werkklimaat en zijn leerlingen actief, zorgzaam en initiatiefrijk. Het Spectrum monitort de sociale veiligheid jaarlijks met de WMK vragenlijst en Kindbegrip (2023). De resultaten worden geanalyseerd en verbeterpunten worden geformuleerd. Stichting BIJEEN heeft een bovenschools veiligheidsprotocol. Het team borgt de Vreedzame School en bespreekt de monitor tijdens de zorgvergadering, waarbij verbeterpunten worden geformuleerd en verwerkt op de instructiekaart. Er wordt twee keer per jaar geëvalueerd aan de hand van een PDCA cyclus. Leerlingen vervullen gemeenschapstaken in de klas, op school en in de buurt om actief en democratisch burgerschap te oefenen. Er is een verdiepende slag van de Vreedzame School in de schoolplanperiode tot 2027, na de gevolgde training en nascholing in 2023. Naast een lesmethode, is de Vreedzame School een filosofie waarin de kracht van kinderen centraal staat. Het team bespreekt de Vreedzame School regelmatig tijdens teamvergaderingen.

Welke registratievormen gebruikt obs Het Spectrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Het Spectrum gebruikt Kindbegrip en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Het Spectrum?

Obs Het Spectrum gebruikt Taakspel en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.