
Schoolweging
De schoolweging van Het Rastholt is 29,05 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,85% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat basisvaardigheden sterk worden gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt is 64,37%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectieve onderwijsaanpak voor hogere cognitieve doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische routes: 40% vmbo-(g)t en 30% vmbo-(g)t/havo, gecombineerd met 10% vwo-advies. Praktijkonderwijs (10%) is hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,85).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Rastholt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.16 | 179.86 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Rapporten Tweemaal per jaar krijgen de kinderen een rapport met de schoolresultaten van de afgelopen periode. We werken in alle groepen met beoordelingen (schaal +00000–) i.p.v. cijfers. In het rapport wordt onderscheid gemaakt tussen vak- en vormingsgebieden. Dat betekent dat we naast de leerprestaties van uw kind ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart brengen. Als ouder (in de groepen 3 t/m 8) wordt u voorafgaand van het rapportgesprek geïnformeerd over de toetsresultaten van uw kind. De uitslagen van de verschillende toetsen staan op een inlegvel en wordt aan het rapport toegevoegd. Dit rapport ontvangt u voorafgaand aan het rapportgesprek en wordt tijdens het gesprek besproken. Na het gesprek mag het rapport mee naar huis. Het inlegvel wordt door de leerkracht en de ouder/verzorger ondertekend en blijft op school. Naast de rapportgesprekken in februari en juni, organiseren we in het begin van het schooljaar een extra gespreksronde (de omkeer/startgesprekken). De leerlingen krijgen dan geen rapport mee, maar u wordt wel uitgenodigd voor een startgesprek met de leerkracht van uw kind. Voor de leerlingen (en ouders) van groep 8 is er in december een extra gespreksronde. Tijdens deze gesprekken geeft de leerkracht van groep 8 het voorlopig advies voor het Voortgezet Onderwijs. Toetsen De leerlingen van de groepen 1 t/m 8 worden regelmatig getoetst. Naast methodegebonden toetsen worden ook methode-onafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld) gebruikt. De resultaten worden overzichtelijk (en deels ook gecategoriseerd) weergegeven en geven de leerkracht goede informatie over de leerstofbeheersing van elk kind. De leerkrachten bespreken de groepsresultaten samen met de Intern Begeleider. Er wordt speciaal aandacht gegeven aan kinderen met (zeer) zwakke of (zeer) goede resultaten. Het meten van de vaardigheden van de kinderen doen wij op vaste, aangekondigde momenten. Hierbij hanteren wij de volgende toetsen of vragenlijsten: Parnassys Leerlijnen, Fonemisch Bewustzijn, Leessignaleringsmomenten, CITO Leerling in Beeld (AVI, DMT, Rekenen, Begrijpend Lezen, Taalverzorging), CITO Doorstroomtoets (voor groep 8),WMK-vragenlijst leerlingen, KIVA-monitor en Sidi-PO.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 88,89% zit op advies, wat de zorgvuldige advisering benadrukt. De 11,11% boven advies sluit aan bij de nadruk op doorlopende ontwikkelingslijnen in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Pedagogische lijn & Ondernemend en Formatief Leren Het Ondernemend en Formatief Leren stimuleert de leerling om zelf initiatief te nemen en samen te werken aan een concreet einddoel. Het gaat om actie en het zien van kansen. Het pedagogisch klimaat heeft ook zicht op de creativiteit, de persoonlijke betrokkenheid en zinvolle projecten, die het zelfvertrouwen versterken. Het draagt bij aan het verkrijgen van lef en daagt uit om nieuwe dingen te proberen en dat ‘fouten maken’ een belangrijke stap is om te groeien en te verbeteren. Als een kind zich veilig voelt en goed in zijn vel zit, zal het zich evenwichtiger ontwikkelen en beter gaan presteren. De school heeft een duidelijke rol en zal de voorwaarden daartoe moeten scheppen. Daarom besteden we op het Rastholt veel aandacht aan: respect hebben voor elkaar op elk gebied rekening houden met elkaar, de ander en de omgeving het accepteren van verschillen in prestaties, meningen, karakter en uiterlijk het zorgen voor een veilige omgeving, zowel opvoedkundig als onderwijskundig het eerlijk en open met elkaar omgaan. De rol van de leerkracht vinden we hierbij zeer belangrijk. Leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie. We hanteren een positieve benadering als basis. Communicatie krijgt veel aandacht. Vooral het opbouwen van een goede band met ouders door duidelijke communicatie vinden wij belangrijk. Het Rastholt is als KIVA-school gecertificeerd. KIVA is onze pedagogische onderlegger om zo een rode draad in het aanbod rondom sociaal-emotionele ontwikkeling te bieden. Gezien de groei die Het Rastholt door maakt, vindt het team het belangrijk deze pedagogische doorgaande lijn te blijven borgen. KIVA en de GOUDEN 7 Een kind moet zich thuis kunnen voelen op onze school en vertrouwen hebben in de leerkrachten. Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Daardoor zullen de kinderen zich op alle gebieden moeten ontwikkelen. Onze leerkrachten begeleiden professioneel door gericht te kijken waar de (individuele) ontwikkelingsbehoefte ligt. Het onderwijs is zo ingericht, dat er zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de individuele ontwikkeling van ieder kind. Daarnaast is interactie met andere kinderen essentieel, wat ook een belangrijk onderdeel is tijdens de instructie en het zelfstandig werken. Dit alles is verweven in een positief, pedagogisch klimaat, dat het welbevinden van het kind bevordert. Vanuit deze gedachte werken we aan de Gouden 7, de denkgewoonten om goed te zorgen voor jezelf en voor een ander. Op het Rastholt verweven wij het programma van KiVa met de Gouden 7. Het geheel wordt gezien als een doorgaande lijn in de pedagogische aanpak van het Rastholt en wordt afgestemd op de visie en de missie. KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen (groep 1 t/m groep 8). Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. KiVa is wetenschappelijk bewezen effectief én goedgekeurd door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Met KiVa worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd. Zo verbeteren de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Groepsproblemen, zoals pesten, worden met KiVa effectief voorkomen. Hoewel KiVa inhoudelijk vooral in zet op preventie (op het voorkomen van), kent het programma ook curatieve onderdelen waarmee problemen kunnen worden opgelost. LEES MINDER
GOUDEN 7: wederzijds respect
KIVA: zijn wie je mag zijn
KIVA: eerlijkheid & vertrouwen
Wat is de werkwijze van Obs het Rastholt voor sociale ontwikkeling?
Als KIVA-school monitort Obs het Rastholt twee keer per jaar door het afnemen van een KIVA-vragenlijst onder leerlingen. Daarnaast wordt gewerkt met een WMK-vragenlijst voor leerlingen op het gebied van welbevinden en sociale veiligheid. Tijdens de zorgvergadering worden de uitkomsten van de monitor en/of vragenlijsten besproken op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Verbeterpunten worden geformuleerd en verwerkt op de instructiekaart. Dit wordt twee keer per jaar geëvalueerd in de schoolrapportage. Hierdoor wordt aan de hand van een PDCA-cyclus gericht gewerkt aan de sociale opbrengsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Obs het Rastholt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs het Rastholt gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerlijnen ParnasSys in de groepen 1 en 2, KIVA-monitor in de groepen 3 t/m groep 8, WMK-Vragenlijst leerlingen in de groepen 5 t/m 8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs het Rastholt?
Obs het Rastholt gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.