
Schoolweging
De schoolweging van De Dobbelsteen is 31,24 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de school essentiële basisvaardigheden effectief overdraagt, zelfs met een uitdagende leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde (45,5%) ligt. Dit reflecteert de complexiteit van de leerlingenpopulatie en vraagt om specifieke ondersteuning bij doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn divers: 22,2% havo, 16,7% havo/vwo en 13,9% vwo. Praktijkonderwijs (2,8%) scoort hoger dan bij vergelijkbare scholen (1%). De focus op theoretische leerwegen (HAVO en VWO samen 52,8%) ligt 8% boven het regionaal gemiddelde, wat past bij de ambitieuze onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dobbelsteen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.08 | 171.08 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en in juli worden de leerlingen ghetoets via het LVs van Cito. Leerling in beeld. Leerling in Beeld geeft een leerlingprofiel dat duidelijk maakt of leerlingen groeien en hoe hard. De groei wordt ouders en met de kinderen vanaf groep 5 besproken. Na elke toetsperiode is er een studiedag voor het team waarin we met elkaar de opbrengsten bespreken en analyseren en een plan van aanpak maken voor de volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), wat duidt op realistische advisering. 71,4% zit op adviesniveau, boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). De lage onderadvisering onderstreept de zorgvuldige doorstroomprocedure.
Sociale ontwikkeling
De Dobbelsteen is een school waar alle kinderen welkom zijn en kinderen worden voorbereid om goed te kunnen functioneren in onze maatschappij. Zij beschikken over de vaardigheden die nodig zijn om zich te ontplooien als een goede wereldburger.? Wij zijn een afspiegeling van de samenleving waarin solidariteit en respect voor de verschillende geloofsovertuigingen belangrijk zijn. Goede onderlinge contacten zorgen voor sociale verbondenheid.? Regelmatig wordt er gewerkt aan projecten op het gebied van wereldoriëntatie, kunst, cultuur en levensbeschouwing.?? Naast deze projecten bieden wij de leerlingen gestructureerd onderwijs in de kernvakken aan. Wij sluiten hierbij aan bij de mogelijkheden van de kinderen. De expertise van diverse professionals wordt hierbij optimaal ingezet en leren vindt in en buiten het schoolgebouw plaats. ? Ons onderwijs is doelmatig, efficiënt en resultaatgericht. Taal speelt bij al onze lessen een belangrijke rol. Wij zorgen voor een talige omgeving waarbij de kinderen veel nieuwe woorden leren, en deze kunnen gebruiken in een passende context. We betrekken ouders zoveel mogelijk bij het leerproces van hun kind en daar waar mogelijk sluiten ze aan bij activiteiten binnen en buiten de school. Wij zijn een school, waar iedereen welkom is en iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Kinderen, ouders, leerkrachten en bezoekers.? Op de Dobbelsteen wachten we niet op een mooie dag, maar maken er zelf met elkaar een mooie dag van.? We gaan uit van respect voor jezelf, elkaar en de omgeving. Wij staan daarbij model voor onze normen en waarden en streven toekomstgericht naar een samenleving waarin gelijkwaardigheid belangrijk is. LEES MINDER
Ontmoeten
Verbinden
Samenleven
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dobbelsteen voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn door het team vastgelegd en worden geconcretiseerd middels het programma voor burgerschapsonderwijs en de Kanjermethode.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dobbelsteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Dobbelsteen gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dobbelsteen?
Openbare Basisschool De Dobbelsteen gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.