Openbare daltonschool de Holterenk
Dorsmolen 1
7451 AW Holten

Schoolweging

Schoolweging
26.99
Spreiding
4.8

De schoolweging van De Holterenk is 26,99 , met een spreiding van 4,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,7% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs. De score ligt zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 60,1%, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,99). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 31,6% havo/havo-vwo/vwo (15,79% havo, 15,79% havo/vwo, 10,53% vwo). Dit is lager dan het regionale gemiddelde voor vwo (18,6%), maar hoger voor gecombineerde havo/vwo-adviezen. Praktijkonderwijs blijft beperkt (2,5% van de adviezen), wat aansluit bij het daltonconcept gericht op zelfstandigheid en theoretische verdieping.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HolterenkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten bij ons op school worden gemeten d.m.v. het afnemen van de IEP-toetsen. De manier waarop onze leerlingen worden ondersteund en hoe er wordt gereflecteerd op de tussenresultaten staat uitgebreid beschreven in ons zorgplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,5%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,8%). Opvallend is dat 15,4% boven advies scoort, wat beter aansluit bij de regio (25,3%). Dit kan duiden op een voorzichtige advisering, passend bij de brede leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

De basis van ons daltononderwijs is gebaseerd op vertrouwen. Vanuit vertrouwen werken wij aan de kernwaarden: zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie. We streven hierbij naar een passende begeleiding en optimale ontwikkeling van ieder kind.

leren op basis van vertrouwen

werken aan goede relaties

ontwikkeling van autonomie

Wat is de werkwijze van Openbare daltonschool de Holterenk voor sociale ontwikkeling?

Openbare daltonschool de Holterenk creëert een uitdagende, transparante en veilige leer- en leefomgeving. In samenspraak met de leerlingen worden afspraken gemaakt om een fijne omgeving voor iedereen te creëren. Er is veel aandacht voor het ondersteunen van gewenst gedrag en het voorkomen van pesten. De omgang van leerlingen onderling wordt structureel begeleid. Leerlingen werken vanuit persoonlijke doelen en leren elke dag samen. De methode Leefstijl wordt gebruikt voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare daltonschool de Holterenk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare daltonschool de Holterenk gebruikt IEP hart & handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare daltonschool de Holterenk?

Openbare daltonschool de Holterenk gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, B6-4ALL, In je sas met de kleuterklas in groep 1&2 en In je sas met de klas in groep 5&7.