
Schoolweging
De schoolweging van Sint Aegidius is 29,70 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,33% score ruim overtreft de school de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals de dagelijkse focus op taalvaardigheid en het groepsdoorbrekend werken tijdens 'PauzePlus'-activiteiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,7), meer leerlingen naar hogere doelen tilt dan verwacht. Het verschil met vergelijkbare scholen (-2,79%) vraagt wel om aandacht voor maatwerk in rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op havo/vwo (33,33%) en vwo (11,11%), samen 44,44% theoretische leerwegen. Dit ligt ruim boven het regionaal gemiddelde (rond 29,54%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% scoren. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (11,11%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Sint Aegidius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De manier waarop we op St. Aegidius de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg/leerlingenondersteuning hebben ingericht wordt bepaald door: -Het onderzoekskader 2023 van de onderwijsinspectie voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs; -Het kwaliteitssysteem van Stichting Brigantijn; -De kaders van het samenwerkingsverband SWV 23.02 zoals vastgelegd in de 1-zorg route. De zorg- en kwaliteitscoördinator heeft de hele jaarcyclus / ondersteuningsroute in kaart gebracht: groepsbespreking, SOT, onafhankelijke toetsen, incidentenregistratie, taken ZKC en dossiervorming. Daarnaast wordt er dit schooljaar ondersteuning gegeven door een onderwijsassistent (2,5 dag) en een ambulante leerkracht (1 dag). De ontwikkeling van leerlingen rapporteren we, zoals afgesproken binnen Brigantijn, binnen ons leerling administratieprogramma Parnassys. Daarnaast hanteren we Leerling in Beeld van CITO als leerlingvolgsysteem en voor de doorstroomtoets van groep 8. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkelingen gebruiken wij Kindbegrip.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies, dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Deze resultaten onderstrepen de nauwkeurige advisering en 'doorlopende ontwikkellijn' die de school hanteert, zoals omschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps- en leerlingbespreking besproken (leerkracht en ZKC’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER
Betrokkenheid
Samen
Toekomstgericht
Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool Sint Aegidius voor sociale ontwikkeling?
R.K. Basisschool Sint Aegidius vindt het omgaan met elkaar erg belangrijk. De school gebruikt de methode 'In je SAS met de klas' in iedere groep om kinderen te leren omgaan met emoties, conflicten en groepsdynamiek. Bij de jongste kinderen wordt de metafoor 'de pauw' gebruikt. Kinderen van groep 5 t/m 8 vullen twee keer per jaar de vragenlijst van Kindbegrip in om de sociale ontwikkeling in kaart te brengen. De leerkrachten vullen de lijst één keer per jaar in. De uitkomsten worden besproken met de ZKC'er en de kinderen.