
Schoolweging
De schoolweging van Wooldermarke is 29,47 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt een sterke basiskwaliteit, ondanks de dalende leerlingenaantallen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 95.9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 47.1% ligt maar onder het regionaal gemiddelde (57.8%). De school scoort hiermee in lijn met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.47). De groei op cognitief gebied blijkt uit 28.9% oud-leerlingen die boven advies presteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont focus op middelbare niveaus: 40.5% vmbo-(g)t en 27% havo. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (2.7% vs. 18.6% regio). Praktijkonderwijs (0%) blijft onder regionale trend (1%). De brede spreiding tussen vmbo-b (5.4%) en havo/vwo (8.1%) sluit aan bij de hoge schoolweging-spreiding van 6.32 punten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wooldermarke | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen de school werken we met meerdere momenten van toetsing van de ontwikkeling van de leerlingen. Deze toetsing vindt plaats op basis van de resultaten van de leerlingen, de observaties van de leerkrachten en de kindgesprekken van de leerkracht met de leerling. De leerresultaten worden gebruikt om het leerproces van de leerling inzichtelijk te maken en te verbeteren. Daarnaast hebben we 2 toetsmomenten vanuit CITO vanaf groep 3. De eigen vooruitgang/leerlijn wordt gemeten en wordt getoetst aan de landelijke gemiddelden die passen bij de leeftijd en groep van de leerling. Er volgt uit deze toetsen een beoordeling van de leerprestatie. Deze laatste beoordeling wordt gebruikt om steeds beter af te gaan stemmen op de uitstroomwensen en behoeften richting het voortgezet onderwijs. De leerlingen in de onderbouw worden ook gevolgd vanuit observaties. Gedurende het jaar worden bij thema's leerdoelen uitgewerkt die de SLO doelen voor de eerste twee schooljaar dekken. Wanneer de leerlingen binnen de thema's aan het leren en ontdekken zijn volgen de leerkrachten de vooruitgang vanuit de observaties. Op basis van die vooruitgang worden de doelen en thema's voor volgende perioden aangepast. Iedere keer wanneer we de vooruitgang en ontwikkeling van de leerlingen hebben geëvalueerd, bespreken we de voortgang met de ouders. Kort waar het kan, langer waar dat nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.6% van de leerlingen zit onder advies – hoger dan landelijk (11.8%). Toch presteert 28.9% boven verwachting, wat de effectiviteit van doorstroomgesprekken bevestigt. Het hoge percentage op advies (55.6%) sluit aan bij de transparante communicatiestructuur zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij zien de school als een samenleving. En in die samenleving hebben we een aantal hoofdregels waaraan we ons houden en samen het gesprek over voeren als dat even niet lukt. We zien onze verschillendheid als normaal. Iedereen mag dus zijn wie hij of zij is. Iedereen neemt verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we het samen naar ons zin hebben. Achter ieder gedrag zit een intentie voor degene die het laat zien. Als dat gedrag niet wordt begrepen gaan we het gesprek aan om elkaar te leren begrijpen en om de (on)wenselijkheid van het gedrag voor de omgeving te bespreken. Vanuit dit begrip kunnen we gaan werken aan het aanleren van het gewenste gedrag. Bij ons staat centraal: samen leren en verantwoordelijkheid nemen.Het mentorschap van de kinderen in groep 8 en 5 wordt verder vormgegeven. Daarnaast ontdekken de leerlingen steeds meer hun rol binnen de maatschappij als onderdeel van een gemeenschap. Door middel van een samenwerking met partners uit de wijk wordt het belang van bijdragen gestimuleerd. LEES MINDER
samen
iedereen is uniek
zorg voor de leefwereld
Wat is de werkwijze van IKC Wooldermarke voor sociale ontwikkeling?
Om de kernwaarden verder vorm te geven, zijn er speciale verwachtingsweken aan het begin van het schooljaar voor alle groepen, de zogenaamde 'Gouden weken'. Leerlingen bespreken met elkaar hun rol in de klas en op school dit schooljaar. Om groepsvorming te bevorderen, starten ze aan het begin van het jaar met schoolreizen voor de kinderen van groep 1 tot en met 7. Voorafgaand aan de schoolreis bespreken leerkrachten en leerlingen wat ze samen van elkaar verwachten. Tijdens de schoolreis oefenen ze met het in praktijk brengen en leren ze elkaar goed kennen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Wooldermarke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Wooldermarke gebruikt Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Wooldermarke?
IKC Wooldermarke gebruikt 'In je Sas' voor sociaal-emotioneel leren.