
Schoolweging
De schoolweging van ’t Eimink is 29,52 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,35% van de leerlingen behaald, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de kerndoelen voor taal en rekenen effectief beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 65,68% van de leerlingen bereikt, ruim boven de inspectielimiet van 47,1%. Dit reflecteert de focus op het benutten van cognitief potentieel, ondersteund door een gedifferentieerd lesaanbod voor complexere vraagstukken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een academische focus: 52,06% van de leerlingen ontvangt havo-, havo/vwo- of vwo-advies (regio: 45,61%). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (27,4% vs. 18,61% regio). Het aandeel praktijkonderwijs (vmbo-b/k) ligt met 12,33% lager dan vergelijkbare scholen, passend bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Eimink | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IEP-toetsen Vanaf schooljaar '23-'24 zijn we begonnen met de implementatie van IEP. Twee keer per jaar zullen wij de IEP-toetsen afnemen. IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel. Deze toetsen worden individueel geanalyseerd. Daarbij wordt gekeken of de leerling binnen zijn scores een groei laat zien. De analyses worden verantwoord in ons leerlingadminstratiesysteem, Parnassys. Doelen, interventies en kindgesprekken worden gekoppeld aan deze analyses. Snappet-leerlijn Binnen Snappet wordt elke leerling dagelijks gevolgd op de hoofdvakken. Voor elk hoofdvak is een leerlijn uitgezet voor het betreffende leerjaar. De leerkracht heeft met Snappet een middel in handen om moeilijkheden bij het verwerken van de lesstof tijdig te signaleren en hierop te reageren. Doordat tijdens het verwerken van de stof real-time data te zien is op het dashboard van de leerkracht, hebben we direct zicht op het gemaakte werk. Aan de hand van deze gemaakte opdrachten nemen we vervolgacties. Dit kan bijvoorbeeld het geven van een verlengde instructie zijn. Startgesprek, kindgesprek en ontwikkelgesprek Het schooljaar begint met een startgesprek. Vanaf groep 5 sluiten hierbij ook de leerlingen aan. Tijdens het startgesprek staan de volgende onderdelen centraal: de leerling reflecteert op zijn/haar eigen handelen door middel van het voorbereidindsformat eerste indrukken worden gedeeld tussen ouders en leerkrachten; doelen worden gesteld. In de loop van het schooljaar volgen kindgesprekken (november, maart, juni (facultatief): de leerling kijkt samen met de leerkracht naar de opbrengsten van Snappet middels de grafieken; de leerling stelt doelen voor zichzelf voor de komende periode; de leerling en de leerkracht evalueren samen oude doelen. Drie keer per jaar hebben ouders met de leerkracht(en) een ontwikkelgesprek: de ontwikkeling van de leerling staat centraal. In maart en juni (facultatief) is dit n.a.v. de talentmap.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,17% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 28,26% boven advies scoort. Deze cijfers benadrukken de nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het 'doorlopende leerlijnen'-beleid.
Sociale ontwikkeling
Bij IKC ‘t Eimink is PBS (Positive Behavior Support) uitgangspunt van het handelen. Centraal in de pedagogiek staat de opvoeding tot verantwoordelijkheid, respect en veiligheid. Vanuit de kernzin “help mij het zelf doen” , sluiten we aan bij de natuurlijke ontwikkelingsfase van elk kind (gevoelige periode). PBS vindt met name zijn weerslag in de voorbereide omgeving (de inrichting van de lokalen en het aanbod van materialen) en de houding van de medewerker. Daarnaast worden ouders nauw betrokken bij de opvoeding tot zelfstandigheid. IKC ‘t Eimink is een integraal kindcentrum. Onderwijs, opvang en opvoeding zijn geïntegreerd in een doorlopende pedagogische lijn. Het werkplan in ontwikkeling beschrijft hoe we ons pedagogisch beleid in de praktijk vormgeven. Daarbij gaan we uit van de belangrijkste elementen van onze werkwijze: De groep: in een veilige omgeving gaan kinderen zelfstandig op ontdekking. Daardoor groeit hun zelfvertrouwen. Bij IKC ‘t Eimink zoeken we een balans tussen veiligheid en uitdaging. De relatie met de medewerkers en andere kinderen is uitermate belangrijk voor de emotionele veiligheid van een kind. De medewerker: begeleiden en stimuleren de ontwikkeling van ieder kind. De dagindeling: de dag biedt elk kind uitdagende mogelijkheden voor leren, ontwikkelen en spelen. De voorbereide omgeving: we bieden kinderen de mogelijkheid om tot verdere ontwikkeling te komen in een sfeer van veiligheid en vertrouwen; we stimuleren de zelfstandigheid. Communicatie met de ouders: we zijn partners in opvoeding. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van IKC 't Eimink' voor sociale ontwikkeling?
IKC 't Eimink' werkt met een pedagogisch werkplan in ontwikkeling, dat praktische richtlijnen geeft voor het werken in verschillende bouwen (2,5-9 jaar en 9-13 jaar). Het plan is gebaseerd op het pedagogisch beleidskader van Symbio en Spring! en richt zich op een eenduidige aanpak, inzicht voor ouders en een hulpmiddel voor nieuwe medewerkers. Het werkplan is een integraal pedagogisch beleidsplan dat gebaseerd is op de visie van een integraal kindcentrum, met alle aspecten en perspectieven opgenomen. De kern van de aanpak is School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), gericht op gedeelde waarden, pro-sociaal gedrag, een veilige omgeving, bekrachtiging van gewenst gedrag, duidelijke consequenties, gedragsregistratie, samenwerking met ouders en begeleiding door een SWPBS-coach.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC 't Eimink' om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC 't Eimink' gebruikt Looqin en een sociogram middels Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.