
Schoolweging
De schoolweging van Esrein is 28,38 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.26% fundamentele niveau-beheersers overtreft de school de landelijke norm (85%) aanzienlijk. De score ligt 2.9 procentpunt boven het vergelijkingsgemiddelde (96.37%), wat duidt op robuuste basisvaardigheden. De combinatie met een relatief lage schoolweging draagt hier mogelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC Esrein overtreft het streefniveau ruim: 72.06% behaalt dit hogere niveau tegen een inspectienorm van 48.6%. De school scoort hiermee 11.5 procentpunt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60.5%). Dit reflecteert de nadruk op ontwikkelingsgericht onderwijs zoals beschreven in hun visie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweespalt: enerzijds 50% hogere adviezen (26.09% havo, 23.91% vwo), anderzijds 15.22% praktijkonderwijs/vmbo-b. Dit contrast past bij de gemengde leerlingenpopulatie. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (26.09% vs. 16.45% regio), mogelijk door doorstroommogelijkheden binnen het integraal kindcentrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Esrein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.21 | 176.14 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis, vaardigheden en de sociale emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart brengen. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van Leerling in Beeld, een nieuw en innovatief leerlingvolgsysteem van Cito. Hier ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor: de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen-wiskunde) werkhouding en leerhouding sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in Beeld horen uiteenlopende toetsen die we twee keer per jaar afnemen. De leerkracht krijgt goed inzicht in de groei van de leerling en hij/zij weet precies waarbij het kind extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt ieder kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. De tussentijdse resultaten worden gebruikt om objectief zicht te behouden op de ontwikkeling van de leerlingen en het niveau van de groep. De resultaten worden geanalyseerd en tijdens de groepsbespreking wordt op leerling- en groepsniveau bekeken welke aanpassingen in het onderwijsleerproces eventueel nodig zijn. Op schoolniveau wordt bepaald welke interventies nodig zijn op groeps- of schoolniveau om de streefdoelen te behalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 70.37% op-adviesplaatsingen overtreft IKC Esrein de regio (62.93%). Het percentage onder-advies (18.52%) is weliswaar hoger dan landelijk (11.81%), maar verklaarbaar door de complexe populatie. De combinatie van intensieve monitoring en uitgestelde selectie – kenmerkend voor ontwikkelingsgericht onderwijs – lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Omdat we bijzonder veel waarde hechten aan een positief pedagogisch klimaat werken wij hier voortdurend aan. Wij werken vanuit de visie van de methode Vreedzaam. Een belangrijk onderdeel is het besef van waarden en normen en het creëren van een goede sfeer. Hieraan wordt in alle groepen, preventief en curatief, gewerkt. Belangrijke aspecten daarbij zijn: elkaars mening respecteren; naar elkaar luisteren; zorg en verantwoordelijkheid dragen voor de omgeving en elkaars eigendommen; niet tolereren van agressief gedrag (zowel lichamelijk, verbaal als non-verbaal); afspraken maken en nakomen (consequenties aanvaarden voor je eigen gedrag); elkaar (voort-)helpen. LEES MINDER
Veiligheid
Welbevinden
Respect
Wat is de werkwijze van IKC Esrein voor sociale ontwikkeling?
IKC Esrein hanteert een persoonlijke ontvangst bij de deur, passend bij de Vreedzaam visie. Leerkrachten hebben drie keer per jaar individuele gesprekken met leerlingen. Jaarlijks wordt de veiligheid op school gemeten met het kwaliteitszorginstrument van Vreedzaam. Leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 geven aan hoe ze hun schooltijd ervaren. De resultaten worden besproken met leerkrachten, leerlingen, intern begeleider en ouders indien nodig om het Vreedzame klimaat te borgen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met de SEO toetsen van Leerling in Beeld.
Welke registratievormen gebruikt IKC Esrein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Esrein gebruikt Kijk!, het Kwaliteits zorg instrument van Vreedzaam en Leerling in Beeld voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Esrein?
IKC Esrein gebruikt de Vreedzaam methode voor sociaal-emotioneel leren.