Dalton IKC Plechelmus
Wilbertstraat 15 A - 15 C
7556 WH Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
27.53
Spreiding
6.33

De schoolweging van Plechelmus is 27,53 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit resultaat is consistent met het landelijk gemiddelde (96,4%) en bevestigt een stevig pedagogisch fundament.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 54,3% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 50,1%). Dit onderstreept de focus op excellente prestaties, vooral in taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%, wat aangeeft dat Plechelmus zich meer richt op basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,5% vwo (vs. 18,6% regio) en 23,5% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,96%), wat lager ligt dan vergelijkbare scholen (1,01%). Dit sluit aan bij het hoogopgeleide profiel van de schoolomgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPlechelmusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks worden in januari / februari de midden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en geëvalueerd . Wij analyseren op kind- , groeps- en schoolniveau. In het portfolio zijn de grafieken opgenomen waarop de voortgang / vaardigheidsgroei van kinderen te zien is. Voor ouders is het zichtbaar welke groei het kind gemaakt heeft en ook hoe het kind scoort ten opzichte van de rest van Nederland. De leerkracht gebruikt de analyse van de midden toetsen om elk kind een passend aanbod te kunnen geven voor de nieuwe periode. Aan het eind van het schooljaar worden de eindtoetsen afgenomen, die ook weer de voortgang meten. Na analyse wordt bepaald welk aanbod uw kind nodig heeft het in nieuwe schooljaar. Doubleren en versneld doorstromen: het kan zijn dat er sprake is van doubleren of versneld doorstromen. Dit vindt altijd plaats na een intensief overleg met de ouders. De school is verantwoordelijk voor de ononderbroken ontwikkeling van ieder kind en zal daarom beslissingen moeten nemen. Ook wanneer school en ouders het uiteindelijk niet eens worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,8% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 74,5% op advies blijft. De combinatie van zorgvuldige monitoring en het Dalton-principe van 'verantwoordelijkheid dragen' draagt bij aan deze nauwkeurige plaatsingen. Een opvallende 17,6% stroomt bovendien door boven advies.

Sociale ontwikkeling

We verbinden Dalton, identiteit en burgerschapsvorming. De zes kernwaarden Verbinding-Passie-Verantwoordelijkheid-Reflectie-Samenwerking en Verwondering vormen de basis. Met de genoemde kernwaarden bieden we betekenisvolle lessen en schoolvieringen aan. De kernwaarden zijn bedoeld voor leerlingen, ouders en leerkrachten. De kernwaarden zijn gevisualiseerd, hangen centraal in het IKC, zodat deze zichtbaar zijn voor alle leerlingen, ouders, teamleden en overige bezoekers. We werken gezamenlijk aan de inhoud van onze lessen. Deze inhoud is dynamisch van karakter en is daarmee nooit af. De digitale methode KWINK vult het aanbod aan, zodat het lespakket Sociaal Emotioneel Leren compleet is. LEES MINDER

Verbinding- Passie

Verantwoordelijkheid-Reflectie

Verwondering-Samenwerking

Wat is de werkwijze van Dalton IKC Plechelmus voor sociale ontwikkeling?

Dalton IKC Plechelmus werkt met kernwaarden die door het team zijn vastgesteld en gekoppeld aan de identiteit van de school, Daltononderwijs en burgerschapsvorming. De lessen sociaal-emotionele ontwikkeling worden aangevuld met lessen vanuit Kwink, dat ook burgerschapslessen biedt. De vieringen zijn eigentijds en betekenisvol. Er wordt ook gebruik gemaakt van Rots & Water trainingen, gegeven door gespecialiseerde collega's.

Welke registratievormen gebruikt Dalton IKC Plechelmus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton IKC Plechelmus gebruikt Kijk! en het registratiesysteem van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton IKC Plechelmus?

Dalton IKC Plechelmus gebruikt SOEMO-kaarten, adviezen vanuit IEP, Kwink, Rots & Water trainingen en de eigen kernwaarden als methoden voor sociaal-emotioneel leren.