Jan van Schengenschool
Mr Dr Meslaan 8
4451 AK Heinkenszand

Schoolweging

Schoolweging
28.08
Spreiding
5.91

De schoolweging van Jan van Schengenschool is 28,08 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

64.77% van de leerlingen bereikt het streefniveau, wat significant hoger is dan de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48.6%. Dit duidt op effectief maatwerk voor cognitief sterke leerlingen, mede gezien 24.24% vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

98.86% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit geeft aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, ongeacht de complexiteit van de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 54.54% havo/vwo en vwo-adviezen (24.24% elk), tegenover slechts 6.06% vmbo-b/k. Dat is opvallend hoger dan de regio (havo/vwo: 10.93%, vwo: 18.61%). De 3.03% praktijkonderwijsadvies valt binnen landelijke trend.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan van SchengenschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen komen naar school om iets te leren. Om de ontwikkeling van de leerlingen te kunnen volgen en meten maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Kijk en Cito en registratie in ParnasSys. De leerkrachten gebruiken de toetsen van de methodes om te kunnen registreren wat de leerling heeft geleerd. Dit noemen we de methodegebonden toetsen. Hiernaast gebruiken we ook de Cito-toetsen, dat zijn methodeonafhankelijke toetsen. Deze toetsen maken het mogelijk om een leerling vanaf groep 2 tot en met 8 te volgen op verschillende ontwikkelingsgebieden. Door middel van deze toetsen kunnen we ook de resultaten van ons eigen onderwijs vergelijken met het landelijk gemiddelde. Door deze vergelijking kan de school, indien nodig, het onderwijs op zwakke onderdelen verbeteren. Bij de peuters en in de groepen 1 en 2 gebruiken we “KIJK!” als instrument om het jonge kind te observeren. Cito Taal voor kleuters en Cito Rekenen voor kleuters in groep 2 gebruiken we alleen voor individuele leerlingen als daar aanleiding toe is. Door deze instrumenten kunnen we kinderen goed volgen in hun ontwikkeling en stimuleren en begeleiden waar dat nodig of wenselijk is. Vanaf groep 3 gebruiken we onder meer Cito-toetsen voor rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en spellingvaardigheid. Voor lezen gebruiken we de DMT en AVI toetsen. Niet alleen de leerresultaten van de leerlingen worden gevolgd, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor beschikken we in groep 1 t/m 8 over meetinstrument “ZIEN” en “Vensters” (gr. 6 t/m 8) waarmee we de sociaal-ontwikkeling van de leerling kunnen volgen en extra hulp kunnen inzetten indien dit nodig is. Alle gegevens en resultaten worden vastgelegd in ons administratieprogramma ParnasSys in de vorm van leerlingdossiers en groepsmappen De methode-onafhankelijke toetsen van CITO, bieden ons objectieve gegevens om de kwaliteit van ons onderwijs te volgen. De meeste toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen, de eerste keer in januari/februari en de tweede keer aan het einde van het schooljaar in juni. De resultaten worden met de leerkrachten en intern begeleider besproken in de groepsbesprekingen. Daar wordt ook gekeken welke extra begeleiding in en buiten de groep er gegeven moet en kan worden. Na de groepsbespreking houdt de leerkracht een gesprekje met het kind over de resultaten (vooral over de groei). Samen wordt gekeken wat er nodig is voor de volgende periode. De scores worden op het eerstvolgende rapport gemeld aan de ouders. 2 keer per jaar worden de resultaten besproken op teamniveau. Er worden trendanalyses bekeken en conclusies en acties worden vastgelegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend lage onderadvisering: 7.5% vs. 11.81% landelijk. 40% presteert boven advies, wat het effect van de schoolse 'doorstroomportfolio's' en individuele counseling onderstreept. Dit past bij het in het schoolplan beschreven beleid van 'optimale ontwikkelkansen'.

Sociale ontwikkeling

Op onze school willen we kinderen onderwijs geven in een veilig en warm pedagogisch klimaat. Een gezellige en positieve sfeer in de school vinden wij dan ook belangrijk. In het onderwijs dat wij geven, houden we zo goed mogelijk rekening met verschillen die er tussen kinderen bestaan op sociaal- emotioneel, lichamelijk en cognitief gebied. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Veiligheid in de school is niet alleen voor de leerlingen van onze school van belang, maar voor alle betrokkenen bij de schoolorganisatie. LEES MINDER

Eigenaarschap, samen oplossen

Respect voor elkaar

Welbevinden, veilig klimaat

Wat is de werkwijze van de Jan van Schengenschool voor sociale ontwikkeling?

De Jan van Schengenschool hanteert de volgende werkwijze voor sociale ontwikkeling: zorgen dat kinderen zich veilig voelen, proberen pestgedrag preventief voor te zijn, leerlingen positief benaderen, de methode Kwink gebruiken van groep 1 tot en met 8, helder communiceren met ouders over veiligheid, nauw samenwerken met de GGD/CJG, schoolregels opstellen die zichtbaar zijn in de school en klas, aan het begin van het jaar het project 'Waarden en normen' uitvoeren en het gevoel van veiligheid bij de kinderen monitoren.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Jan van Schengenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Jan van Schengenschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Jan van Schengenschool?

De Jan van Schengenschool maakt gebruik van 'Een doos vol gevoelens', 'Trefwoord' en 'Kwink' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.