
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Schooladviezen
Als we kijken naar de schooladviezen dan zien we dat 20% van de leerlingen een havo/vwo-advies krijgt en 25% een vwo-advies, wat hoger ligt dan de regionale gemiddelden van 12% en 18%. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijs-adviezen met 5% iets boven het regionaal gemiddelde van 3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Als we naar de doorstroomgegevens kijken, valt een laag percentage onderadvisering op: slechts 6% tegenover een landelijk gemiddelde van 12%. Daarnaast presteert 28% van de leerlingen boven hun schooladvies, wat de effectiviteit van de begeleiding onderstreept. Dit sluit aan bij de beschreven ‘doorlopende leerlijnen’ en individuele coaching in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Uitgangspunt voor het beleid inzake sociale opbrengsten op onze school is het programma van Leefstijl. Leefstijl is een programma voor sociale competenties en democratisch burgerschap. Dit programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. Met behulp van Leefstijl en aanvullende activiteiten besteden wij aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het ook goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Onze school dient ook een school te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen daarnaast veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen. (Zie bijlage Beleidsplan Sociale Veiligheid). Wat beogen we met actief burgerschap en sociale integratie/ opbrengsten? In de kerndoelen voor het basisonderwijs is met betrekking tot burgerschap aangegeven: De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar ook door het burgerschap actief te integreren en op deze manier de leerlingen zelf te laten ervaren wat dit begrip werkelijk betekent. Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buitenschools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij. Wij zoeken mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering. Wat zegt de Inspectie van het Onderwijs over sociale ontwikkeling: Een goede sociale ontwikkeling, met goede sociale vaardigheden, heeft grote invloed op de levensloop van leerlingen. Het bevordert leren, helpt uitval voorkomen en leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt. De sociale en maatschappelijke competenties waarmee leerlingen het onderwijs verlaten zijn belangrijk om op een goede manier met anderen te kunnen samenleven, en nodig als fundament voor onze democratische samenleving. Dat maakt de aandacht die scholen geven aan bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ van groot belang. Een taak weggelegd voor SO De Pyler! Voor verdere informatie zie: https://www.innovo.nl/zoeken.html?id=actief+burgerschap+en+sociale+integratie LEES MINDER