De Optimist in Heerenveen

Het team van De Optimist in Heerenveen

Current section: team
Barten 11
8447 Heerenveen

Zie hier hoe het team van De Optimist is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Optimist. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Optimist bij jullie?

Ontdek hoe goed De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Optimist zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Optimist. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (26.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Optimist werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Optimist gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Geregeld: Zekerheid voor Uw Kind op De Optimist

Het lerarentekort is een uitdaging waar ook Basisschool De Optimist, onderdeel van onderwijsorganisatie Ambion, mee te maken heeft. Het vinden van gekwalificeerde vervangers is complexer geworden. Gelukkig beschikt Ambion over een eigen, toegewijde vervangingspool. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die direct inzetbaar zijn bij ziekte of andere vormen van afwezigheid. Zij krijgen als eerste de kans om vervanging te bieden op een van de Ambion-scholen, inclusief De Optimist. Daarnaast onderhoudt Ambion een uitgebreide database met vervangende leerkrachten die ook voor andere schoolbesturen werkzaam zijn. Dit vergroot de flexibiliteit en continuïteit van ons onderwijs aanzienlijk. Ondanks deze inspanningen kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is. In zo'n geval prioriteren we flexibiliteit: een collega wordt gevraagd om bij te springen. Als dit niet lukt, verdelen we de leerlingen tijdelijk over andere groepen. Bij aanhoudende afwezigheid zonder vervanger, waarbij ook interne oplossingen niet mogelijk zijn, moeten we helaas de kinderen voor de tweede dag van afwezigheid naar huis sturen. U wordt dan zo snel mogelijk geïnformeerd om opvang te kunnen regelen. Wij begrijpen dat dit vervelend is en doen er alles aan om dit te voorkomen. Uw begrip in deze uitzonderlijke situaties wordt zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van taal en rekenen. Bij vastgestelde taalontwikkelingsstoornissen kan extra begeleiding vanuit Kentalis geboden worden, beoordeeld door een gespecialiseerde commissie. Nieuwkomers in de regio Heerenveen vinden uitstekende begeleiding in onze centrale Schakelklassen, gevestigd op onze school. Deze klassen zijn er voor kinderen die vanuit het buitenland instromen en het Nederlands nog onvoldoende beheersen. Onze aanpak voor rekenproblemen volgt de landelijke richtlijnen voor Ernstige Reken- en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs, afgestemd op de individuele leerling, staat centraal. Onze leerkrachten zijn getraind in doorlopende leerlijnen, handelingsmodellen en differentiatie, met ondersteuning van onze intern begeleider en rekenspecialist. We signaleren rekenproblemen vroegtijdig, met name in de onderbouw, door middel van observaties en toetsen. Een stappenplan in fasen (groen, geel, oranje, rood) garandeert passende interventies, van extra instructie tot gespecialiseerd onderzoek bij vermoeden van dyscalculie, altijd in samenwerking met ouders en specialisten. Voor rekenen maken we gebruik van diverse methodes zoals 'Met sprongen vooruit' voor bewegend leren en 'Rekenplein'. Daarnaast versterken we de woordenschat met 'Kleuterplein' en werken we samen met logopedisten. Voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij de start van het lezen, bieden we het programma 'Bouw'.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd met behulp van het observatie-instrument 'Cito leerling in beeld'. Wij passen de succesvolle methodiek 'De Vreedzame School' toe, die de klas en school transformeert tot een leefgemeenschap. Kinderen leren hierin effectief conflicten op te lossen, sociale verbondenheid te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap. Deze aanpak bevordert democratisch burgerschap en creëert een positieve, veilige leeromgeving. Bij specifieke behoeften werken we samen met ouders en externe professionals van bijvoorbeeld de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Dalton Gecertificeerde Leerkrachten

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden we gespecialiseerde hulp. Onze gedragsspecialisten en experts in executieve functies werken intensief samen met leerlingen en leerkrachten. Zij bieden praktische handvatten om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren en de leeromgeving te optimaliseren. Elke leerkracht is in het bezit van een Dalton certificaat, wat garant staat voor een gestructureerde en zelfstandige leerhouding bij de leerlingen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gymnastiekleerkracht

Toelichting van de school:

Leerlingen met een lichamelijke beperking ontvangen gespecialiseerde ondersteuning via het Steunpunt Onderwijs Noord, in samenwerking met bijvoorbeeld Revalidatie Friesland. We zorgen voor noodzakelijke aanpassingen in de lesomgeving. Onze leerlingen krijgen twee keer per week gymnastiek, verzorgd door gekwalificeerde leerkrachten en stagiaires van sportopleidingen, of door de combinatiefunctionaris sport van de gemeente Heerenveen. Ook de jongste leerlingen (groep 1/2) bewegen wekelijks in de gymzaal onder begeleiding. Deze focus op beweging en sport draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling naast de cognitieve leerdoelen.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Scholen van Ambion verlenen onder strikte voorwaarden medewerking aan medicijnverstrekking. Het uitvoeren van medische handelingen door schoolpersoneel is conform ons beleid niet toegestaan. Ouders worden geadviseerd om voor medische handelingen zelf een arts of de GGD in te schakelen. Voor gedetailleerde informatie verwijzen wij u naar ons protocol 'Medische handelingen op scholen', beschikbaar via onze website onder Documenten (ambion.nl).

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen voor de onderbouw en de bovenbouw

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Optimist

Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel en Begeleiding

Op De Optimist geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. Ons uitgebreide Schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar onder 'Onze school' op onze website, schetst hoe wij hier invulling aan geven. Onze Intern Begeleider (IB'er) is uw eerste aanspreekpunt voor vragen over extra begeleiding. De IB'er werkt nauw samen met de groepsleerkrachten en coördineert de leerlingenzorg. Zij ondersteunt collega's en ouders, en draagt bij aan het zorgbeleid van de school, altijd in samenspraak met de directie. Wij hanteren een handelingsgerichte werkwijze, waarbij we systematisch de ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart brengen. De IB'er speelt hierbij een cruciale rol in de basisondersteuning. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de juiste hulp krijgt om optimaal te kunnen presteren. Bij complexere vragen of specifieke onderwijsbehoeften, kan de school een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. De BOU beschikt over diverse expertises, zoals orthopedagogen, dyslexiespecialisten en logopedisten. Ook de 'flexibele schil' van de BOU, met specialisten op het gebied van rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid, staat tot onze beschikking. Deze specialisten voeren onderzoeken uit en bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen, waarbij ze ook de leerkrachten meenemen in het proces. Dit garandeert een breed scala aan specialistische hulp voor uw kind. Soms is basisondersteuning niet voldoende. Signalen van stagnatie in de leerontwikkeling, of het nu cognitief, sociaal-emotioneel of lichamelijk is, worden serieus genomen. Samen met u als ouders zoeken we naar de beste oplossingen en passende extra ondersteuning. Dit maatwerk vereist een sterke samenwerking tussen leerkrachten, de IB'er en u. In een handelingsgericht diagnostiekgesprek (HGPD) met u, de leerkracht en de IB'er, betrekken we de orthopedagoog van de BOU. Het doel is om de onderwijsbehoeften te verkennen en een passend onderwijsaanbod te realiseren. Indien nodig, bieden we tijdelijke specialistische zorg, waarbij de gemeente ondersteunt in het bieden van zorgondersteuning. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen zoveel mogelijk ondersteuning binnen hun eigen groep met extra instructie, begeleiding of een aangepaste leerlijn. Indien nodig worden onderwijsassistenten ingezet, gefinancierd vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van het Samenwerkingsverband. Voor een soepele start op de basisschool zorgen we voor een warme overdracht vanuit de peuterspeelzaal. Kinderen krijgen ruim de tijd om te wennen via geplande bezoekmomenten. Een veilige omgeving is essentieel voor de ontwikkeling, daarom monitoren we de voortgang via observaties en stellen we ontwikkelingsdoelen bij. Wij dagen kinderen op speelse wijze uit, met aandacht voor rekenbegrip en fonemisch bewustzijn in de onderbouw, ter voorbereiding op groep 3. De overgang naar groep 3 wordt zorgvuldig voorbereid, waarbij we niet alleen kijken naar cognitieve, maar ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling. Een extra kleuterjaar is mogelijk voor kinderen die meer tijd nodig hebben. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften ontvangen de ondersteuning zoals beschreven bij de algemene leerlingenondersteuning. Ons dyslexieprotocol richt zich op vroegtijdige signalering en adequate begeleiding van leerlingen met dyslexie of leesproblemen. De gemeente vergoedt onderzoek en intensieve begeleiding bij ernstige dyslexie. Wij signaleren, interveniëren vroegtijdig en houden dossiers bij. De Optimist is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband stelt ondersteuningsplannen op, definieert basisondersteuning en verdeelt middelen. Meer informatie vindt u op de website van het samenwerkingsverband en in de brochure 'Passend onderwijs'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen

Wat zijn de Strategische Doelen van ons Schoolplan?

Het Koersplan 2023-2027 van Ambion, waar De Optimist deel van uitmaakt, definieert zes kernthema's voor de komende jaren. Deze thema's, voortkomend uit de evaluatie van het vorige plan (2019-2022), vormen de basis voor onze strategische agenda. Centraal staan: Professionele cultuur, Onderzoekend leren en werken, Uitdagend onderwijs, Onderwijs op maat, Samenwerking en een Passende organisatie-inrichting. De versterking van de basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid, aangevuld met wereldburgerschap, vormt de kern van ons onderwijsaanbod. Onze vier kernwaarden – vertrouwen, vakmanschap (kwaliteit en vitaliteit), verbinding en vindingrijkheid – weerspiegelen onze openbare identiteit, missie en visie. Elk schoolplan van de aangesloten scholen beschrijft hoe deze kernthema's concreet worden ingevuld. De schoolplanverslagen, onderdeel van de jaarlijkse schoolplannen, evalueren de voortgang van onze schoolspecifieke doelen. Het kwaliteitszorgdocument van Ambion, dat de voortdurende kwaliteitsontwikkeling binnen de organisatie beschrijft, is beschikbaar via hun website. Ons eigen schoolplan, dat onze huidige prestaties en vierjarige ambities uiteenzet, is in ontwikkeling en wordt binnenkort gedeeld via de schoolwebsite onder 'Onze school' => 'Documenten'. Jaarlijks stellen we een schooljaarplan en -verslag op. Het schooljaarplan is de gedetailleerde uitwerking van het schoolplan, inclusief planning en verantwoordelijkheden. Het jaarverslag reflecteert op de kwaliteitsverbeteringen van het afgelopen jaar en de behaalde resultaten, en dient als basis voor nieuwe ontwikkelpunten. Beide documenten zijn te vinden op de schoolwebsite onder 'Onze school' => 'Documenten'.

Hoe Zorgt De Optimist voor Continue Kwaliteitsverbetering?

De directie en het onderwijsteam van De Optimist werken nauw samen aan de planmatige verbetering van de onderwijskwaliteit. We rapporteren transparant over onze kwaliteit aan ouders, partners en de onderwijsinspectie. Onze kwaliteitsborging is verankerd in de schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en de jaarlijkse schooljaarplannen en -verslagen. Het schooljaarplan bevat specifieke, meetbare doelen per schooljaar, inclusief verantwoordelijkheden, budgetten en tijdlijnen. Dit plan wordt gezamenlijk met het team opgesteld en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad (MR). De MR monitort de voortgang van het schooljaarplan, en aan het einde van het schooljaar evalueert het team de resultaten. Bij doelen die nog niet volledig zijn behaald, analyseren we de oorzaken en bepalen we vervolgstappen. Het schooljaarverslag, dat de resultaten en geleerde lessen van het voorgaande jaar documenteert, is geïntegreerd in het schooljaarplan. Dit zorgt voor een continue cyclus van evaluatie en verbetering, waarbij de inzichten uit het ene jaar de basis vormen voor het volgende jaar.

Ontdek Ons Stimulerende Kleuterprogramma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

De start op de basisschool is een bijzondere mijlpaal voor zowel uw kind als uzelf. Om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben we een informatief boekje samengesteld. Dit boekje bevat alle essentiële informatie die u nodig heeft voordat uw kleuter aan deze nieuwe reis begint, en het wordt u persoonlijk overhandigd door de directeur of leerkracht. Onze groepen 1 en 2 vormen de kern van ons kleuteronderwijs, met een speciaal afgestemde pedagogische aanpak. De kleuterklassen bieden een veilige en inspirerende omgeving waar spelenderwijs leren centraal staat. De uitdagende inrichting van de klas nodigt kleuters uit om actief te spelen en nieuwe ervaringen op te doen, wat de algehele ontwikkeling optimaal ondersteunt. Wij geloven in de kracht van de eigen inbreng van kleuters. Hun ervaringen, nieuwsgierigheid en ideeën vormen vaak de basis voor onze thematische projecten. Dankzij een rijke en gevarieerde leeromgeving worden kleuters aangemoedigd om hun wereld te ontdekken en hun talenten te ontwikkelen, wat leidt tot grote betrokkenheid en persoonlijke groei.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod biedt Basisschool De Optimist voor jonge kinderen?

Basisschool De Optimist heeft een breed scala aan aanvullende programma's specifiek ontworpen voor de vroege ontwikkelingsfase van uw kind.

Basisschool De Optimist heeft een breed scala aan aanvullende programma's specifiek ontworpen voor de vroege ontwikkelingsfase van uw kind.

Professionele kinderopvang in de buurt
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerde kindcentra voor optimale ontwikkeling

Met welke externe partners werkt Basisschool De Optimist samen voor het jonge kind programma?

Om de best mogelijke ondersteuning en ontwikkeling te garanderen, onderhoudt Basisschool De Optimist actieve samenwerkingsverbanden met erkende kinderopvangorganisaties.

Om de best mogelijke ondersteuning en ontwikkeling te garanderen, onderhoudt Basisschool De Optimist actieve samenwerkingsverbanden met erkende kinderopvangorganisaties.

Team | De Optimist in Heerenveen | [2025] Schoolregister