
Het team van De Optimist in Heerenveen
Current section: teamZie hier hoe het team van De Optimist is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Optimist. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Optimist bij jullie?
Ontdek hoe goed De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Optimist zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Optimist. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Optimist werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Optimist gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging Geregeld: Zekerheid voor Uw Kind op De Optimist
Het lerarentekort is een uitdaging waar ook Basisschool De Optimist, onderdeel van onderwijsorganisatie Ambion, mee te maken heeft. Het vinden van gekwalificeerde vervangers is complexer geworden. Gelukkig beschikt Ambion over een eigen, toegewijde vervangingspool. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die direct inzetbaar zijn bij ziekte of andere vormen van afwezigheid. Zij krijgen als eerste de kans om vervanging te bieden op een van de Ambion-scholen, inclusief De Optimist. Daarnaast onderhoudt Ambion een uitgebreide database met vervangende leerkrachten die ook voor andere schoolbesturen werkzaam zijn. Dit vergroot de flexibiliteit en continuïteit van ons onderwijs aanzienlijk. Ondanks deze inspanningen kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is. In zo'n geval prioriteren we flexibiliteit: een collega wordt gevraagd om bij te springen. Als dit niet lukt, verdelen we de leerlingen tijdelijk over andere groepen. Bij aanhoudende afwezigheid zonder vervanger, waarbij ook interne oplossingen niet mogelijk zijn, moeten we helaas de kinderen voor de tweede dag van afwezigheid naar huis sturen. U wordt dan zo snel mogelijk geïnformeerd om opvang te kunnen regelen. Wij begrijpen dat dit vervelend is en doen er alles aan om dit te voorkomen. Uw begrip in deze uitzonderlijke situaties wordt zeer gewaardeerd.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind
Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Leerontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van taal en rekenen. Bij vastgestelde taalontwikkelingsstoornissen kan extra begeleiding vanuit Kentalis geboden worden, beoordeeld door een gespecialiseerde commissie. Nieuwkomers in de regio Heerenveen vinden uitstekende begeleiding in onze centrale Schakelklassen, gevestigd op onze school. Deze klassen zijn er voor kinderen die vanuit het buitenland instromen en het Nederlands nog onvoldoende beheersen. Onze aanpak voor rekenproblemen volgt de landelijke richtlijnen voor Ernstige Reken- en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs, afgestemd op de individuele leerling, staat centraal. Onze leerkrachten zijn getraind in doorlopende leerlijnen, handelingsmodellen en differentiatie, met ondersteuning van onze intern begeleider en rekenspecialist. We signaleren rekenproblemen vroegtijdig, met name in de onderbouw, door middel van observaties en toetsen. Een stappenplan in fasen (groen, geel, oranje, rood) garandeert passende interventies, van extra instructie tot gespecialiseerd onderzoek bij vermoeden van dyscalculie, altijd in samenwerking met ouders en specialisten. Voor rekenen maken we gebruik van diverse methodes zoals 'Met sprongen vooruit' voor bewegend leren en 'Rekenplein'. Daarnaast versterken we de woordenschat met 'Kleuterplein' en werken we samen met logopedisten. Voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij de start van het lezen, bieden we het programma 'Bouw'.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd met behulp van het observatie-instrument 'Cito leerling in beeld'. Wij passen de succesvolle methodiek 'De Vreedzame School' toe, die de klas en school transformeert tot een leefgemeenschap. Kinderen leren hierin effectief conflicten op te lossen, sociale verbondenheid te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap. Deze aanpak bevordert democratisch burgerschap en creëert een positieve, veilige leeromgeving. Bij specifieke behoeften werken we samen met ouders en externe professionals van bijvoorbeeld de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden we gespecialiseerde hulp. Onze gedragsspecialisten en experts in executieve functies werken intensief samen met leerlingen en leerkrachten. Zij bieden praktische handvatten om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren en de leeromgeving te optimaliseren. Elke leerkracht is in het bezit van een Dalton certificaat, wat garant staat voor een gestructureerde en zelfstandige leerhouding bij de leerlingen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Leerlingen met een lichamelijke beperking ontvangen gespecialiseerde ondersteuning via het Steunpunt Onderwijs Noord, in samenwerking met bijvoorbeeld Revalidatie Friesland. We zorgen voor noodzakelijke aanpassingen in de lesomgeving. Onze leerlingen krijgen twee keer per week gymnastiek, verzorgd door gekwalificeerde leerkrachten en stagiaires van sportopleidingen, of door de combinatiefunctionaris sport van de gemeente Heerenveen. Ook de jongste leerlingen (groep 1/2) bewegen wekelijks in de gymzaal onder begeleiding. Deze focus op beweging en sport draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling naast de cognitieve leerdoelen.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Scholen van Ambion verlenen onder strikte voorwaarden medewerking aan medicijnverstrekking. Het uitvoeren van medische handelingen door schoolpersoneel is conform ons beleid niet toegestaan. Ouders worden geadviseerd om voor medische handelingen zelf een arts of de GGD in te schakelen. Voor gedetailleerde informatie verwijzen wij u naar ons protocol 'Medische handelingen op scholen', beschikbaar via onze website onder Documenten (ambion.nl).
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Optimist
Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel en Begeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen
Wat zijn de Strategische Doelen van ons Schoolplan?
Hoe Zorgt De Optimist voor Continue Kwaliteitsverbetering?
Ontdek Ons Stimulerende Kleuterprogramma voor Jonge Kinderen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk aanvullend aanbod biedt Basisschool De Optimist voor jonge kinderen?
Basisschool De Optimist heeft een breed scala aan aanvullende programma's specifiek ontworpen voor de vroege ontwikkelingsfase van uw kind.
Met welke externe partners werkt Basisschool De Optimist samen voor het jonge kind programma?
Om de best mogelijke ondersteuning en ontwikkeling te garanderen, onderhoudt Basisschool De Optimist actieve samenwerkingsverbanden met erkende kinderopvangorganisaties.