De Optimist
Barten 11
8447 BS Heerenveen

Schoolweging

Schoolweging
32.11
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Optimist Heerenveen is 32,11 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een perfecte 100% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Optimist zowel de landelijke (95,23%) als eigen signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 82,1% een sterk streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% (+38,6%-punt). Dit overtreft het regionale gemiddelde (55,36%) aanzienlijk en onderstreept de effectiviteit van hun maatwerkonderwijsprogramma's.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische doorstroom: 46,15% havo-advies (vs. 16,07% regionaal) en 30,77% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl 11,11% van de oud-leerlingen uiteindelijk boven advies presteert. Het praktijkonderwijspercentage (7,69% vmbo-b/k) blijft vergelijkbaar met omringende scholen (9,21%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Optimist HeerenveenGemeente AmsterdamNederland
LIB181.5176.15175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De school scoort opvallend hoog qua doorstroomkwaliteit: 61,11% van de leerlingen blijft op adviesniveau, tegen 27,78% onder advies (vs. 11,81% landelijk). De 'warme overdracht' en doorlopende monitoring in het VO lijken hier vruchten af te werpen. Wel valt op dat slechts 11,11% boven advies presteert, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (25,27%).

Sociale ontwikkeling

Op de Optimist werken we vanuit de Daltonprincipes. Zelfstandigheid Wij vinden het belangrijk dat we de kinderen leren zichzelf te redden in een steeds veranderende maatschappij, waarin een grote mate van zelfstandigheid nodig is. Wij geloven dat elk kind deze zelfstandigheid kan ontwikkelen. Niet voor niets is dit één van de vijf pijlers van Dalton. Door de zelfstandigheid van de kinderen te ontwikkelen, stimuleren we probleemoplossend denken. Ook proberen we kinderen in te laten zien wat de gevolgen zijn van gemaakte keuzes en dat ze hier verantwoording voor nemen. Daarnaast willen we de kinderen vaardigheden leren om voor zichzelf op te komen en hun grenzen aan te geven. Door leerlingen te leren kiezen en taken te plannen, willen we de zelfstandigheid bevorderen. Vrijheid en verantwoordelijkheid Wij willen bij kinderen de verantwoordelijkheid ontwikkelen voor hun eigen talenten, motivatie en leerproces. Ook in ons team leren we met en van elkaar. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen betrokken worden bij hun eigen leerproces, meegenomen worden bij het leerproces van de groep en dat zij zich verantwoordelijk voelen bij het welzijn van medeleerlingen en zich daarvoor ook actief willen inzetten. Kinderen leren bij ons op school kritisch te kijken naar eigen handelen en het gemaakte werk. Samenwerking Wij zijn een Daltonschool waar verbondenheid hoog in het vaandel staat. Hieronder verstaan wij samenwerken, maar ook oog hebben voor elkaar, een luisterend oor te hebben, mee te voelen met de ander, samen te werken, elkaar te helpen en verbonden te zijn. Hierdoor ontstaat betrokkenheid.“Heb oog en oor voor elkaar” is ook een thema vanuit de Vreedzame School. Dat past goed bij onze visie. Vanuit een goed pedagogisch klimaat willen we met elkaar leren, werken en spelen. Hierbij zetten wij regelmatig coöperatieve werkvormen in.Samenwerkend leren verhoogt de motivatie van leerlingen om te leren. Het geeft plezier door het sociale aspect ervan en er wordt doelgericht gewerkt. Effectiviteit, doelmatigheid en groei Groei ontstaat door aan te sluiten op het welbevinden van iedereen binnen onze school en door leerlingen ruimte en vertrouwen geven te kunnen groeien op het eigen niveau. Wij willen eigenaarschap ontwikkelen bij ieder individu. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen het plezier in leren ervaren; het plezier om samen te leren, met en van elkaar. We kijken niet alleen naar de producten die de leerlingen produceren, maar vinden het proces ernaar toe ook belangrijk. Wij bieden de kinderen ambitieus taal- en rekenonderwijs en besteden aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden. Niet alleen de kinderen, maar ook de school en de mensen die bij ons op school werken, blijven zich continu ontwikkelen. Evalueren en reflecteren Wij zijn een openbare school waar ieder kind, ouder en leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. We vinden het belangrijk dat een kind open kan en mag zijn. Dat het zijn mening durft te geven, zijn emoties durft te laten zien, zichzelf durft te zijn en respect heeft voor een ander. Ons team probeert uit te stralen dat het belangrijk is om respect voor elkaar te hebben, oprecht naar elkaar te luisteren en begrip voor elkaar op te brengen. De Vreedzame School sluit aan bij die visie. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen op de Optimist durven en leren te reflecteren en vervolgens vanuit daar te leren. Reflectie is voor ons een zeer belangrijke kernwaarde. Wij zien dat kinderen, door te reflecteren, leren te kijken naar zichzelf, naar de ander en naar de omgeving. Door te reflecteren ontwikkelen ze zelfregulatie, nemen ze hun eigen handelen ‘onder de loep’ en maken vervolgens passende keuzes. Deze keuzes zijn belangrijk om te groeien. Het levert nieuwe kennis op en hoort bij de persoonsontwikkeling van het kind. Taalklas Op de Optimist is een taalklas gevestigd. In de taalklas zitten leerlingen van vluchtelingen, statushouders en expats. Waar mogelijk wordt de taalklas geïntegreerd en betrokken in de dagelijkse praktijk van de Optimist. Om leerlingen sociale vaardigheden aan te leren wordt gebruik gemaakt van de SOEMO-kaarten. Ook wordt Rots en Water regelmatig ingezet. Om de leerlingen te volgen, maken we gebruik van de vragenlijsten van cito leerling in beeld. Aangezien de leerlingen van de taalklas nog te weinig taalbeheersing hebben, worden er aangepaste leerlingenvragenlijsten gehanteerd. Wanneer de leerlingen net op school zijn, wordt veel aandacht besteed aan het aanleren van schoolse vaardigheden zoals zelfstandig werken, beurtverdeling, werken in werkboekjes, hulp vragen bij maatjes en leerkracht (aan de hand van blokje zelfstandig werken). LEES MINDER

samenwerken

zelfstandigheid

reflectie

Wat is de werkwijze van De Optimist voor sociale ontwikkeling?

De Optimist vindt de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen waardevol. De school probeert leerlingen respect voor elkaar bij te brengen door te ervaren dat iedereen verschillend kan zijn en respectvol met elkaar omgaat. De methode Vreedzame School wordt gebruikt. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen, wordt gebruikgemaakt van de vragenlijsten van Cito Leerling in beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Optimist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Optimist gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Cito leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Optimist?

De Optimist gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.