
De resultaten van De Optimist in Heerenveen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Optimist, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Optimist bij jullie?
Ontdek hoe goed De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit cruciale niveau wordt gemeten bij de eindtoets in groep acht, ook wel bekend als de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie voor Hogere Prestaties
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische vaardigheden te ontwikkelen. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke populatie van de school. Dit percentage is de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau, waarmee we de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen monitoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Optimist?
Bij Basisschool De Optimist in Heerenveen geloven we in een zorgvuldige begeleiding naar het voortgezet onderwijs. Elk najaar ontvangen ouders en leerlingen de Schoolkeuzegids, boordevol informatie over de overstap. Deze gids stelt regionale scholen voor en bevat essentiële data zoals open dagen en contactgegevens. Onze school gebruikt de Plaatsingswijzer voor een deskundig schooladvies. Dit instrument, gebaseerd op Cito Leerlingvolgsysteem resultaten van groep 6, 7 en 8, geeft een indicatie van het passende niveau in het voortgezet onderwijs. In combinatie met toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding, bepalen onze leerkrachten, intern begeleiders en de directie het definitieve advies. Het voorlopige schooladvies wordt uiterlijk 31 januari besproken met leerling en ouders. Vanaf schooljaar 2023-2024 heet de eindtoets de doorstroomtoets, wat benadrukt dat leren continu doorgaat. Na de doorstroomtoets in februari bepalen we, samen met het voorlopige advies, het definitieve advies. Dit definitieve advies, uiterlijk 24 maart verstrekt, is bindend en alleen in het belang van de leerling kan hiervan worden afgeweken met een duidelijke onderbouwing. Om u optimaal te ondersteunen bij de schoolkeuze, organiseren we informatieavonden en verspreiden we relevante informatie over voorlichtingsbijeenkomsten. Leerlingen krijgen de kans om voortgezet onderwijs scholen te bezoeken. De inschrijving is de verantwoordelijkheid van de ouders. Een 'warme overdracht' en een digitaal dossier garanderen een soepele start in het voortgezet onderwijs. We monitoren de doorstroomgegevens actief en onderhouden nauw contact met scholen voor voortgezet onderwijs om de passendheid van onze adviezen te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Optimist
Op De Optimist Basisschool in Heerenveen stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind, gebaseerd op de kernprincipes van het Daltononderwijs. We geloven dat zelfstandigheid essentieel is voor succes in een dynamische maatschappij. Door kinderen te leren zelfredzaam te zijn, ontwikkelen ze probleemoplossend vermogen en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en acties. Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid staan centraal. We moedigen leerlingen aan om eigenaarschap te tonen over hun leerproces en talenten. Dit bevordert niet alleen individuele groei, maar ook een sterk groepsgevoel. Kinderen leren kritisch naar hun eigen werk en handelen te kijken, wat bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Samenwerking is een fundamentele waarde op onze Daltonschool. We koesteren verbondenheid en moedigen leerlingen aan om oog en oor te hebben voor elkaar. Door elkaar te helpen, te luisteren en mee te voelen, creëren we een positief en ondersteunend leerklimaat. Dit sluit naadloos aan bij de methodiek van 'De Vreedzame School', die we integreren om een harmonieuze leeromgeving te waarborgen. Effectiviteit, Doelmatigheid en Groei zijn de drijfveren achter ons onderwijs. We bieden ambitieus taal- en rekenonderwijs en besteden veel aandacht aan de 21e-eeuwse vaardigheden. Groei wordt gefaciliteerd door aan te sluiten bij het welbevinden van elk kind en hen de ruimte en het vertrouwen te geven om op hun eigen tempo te excelleren. Zowel leerlingen als ons team streven naar continue ontwikkeling. Evalueren en Reflecteren vormen de basis voor voortdurende verbetering. Op De Optimist is iedereen welkom, ongeacht achtergrond. We creëren een veilige omgeving waarin kinderen open kunnen zijn, hun mening durven te uiten en respectvol met elkaar omgaan. Reflectie wordt gestimuleerd, zodat leerlingen leren zelfinzicht te ontwikkelen, hun handelen te analyseren en weloverwogen keuzes te maken die groei bevorderen. Daarnaast beschikt De Optimist over een gespecialiseerde taalklas voor leerlingen met een migratieachtergrond. Hier worden sociale vaardigheden, zoals het gebruik van de SOEMO-kaarten en de Rots en Water-methode, specifiek aangeleerd. Ook worden aangepaste Cito-vragenlijsten ingezet om de voortgang te monitoren en de integratie in de schoolse routines, zoals zelfstandig werken en hulp vragen, te ondersteunen.
Samenwerken
Zelfstandigheid
Reflectie
Hoe bevordert De Optimist de sociale interactie en het welzijn van leerlingen?
Op De Optimist waarderen we de unieke bijdragen van elke leerling. Door te focussen op respectvolle omgangsvormen en het erkennen van zowel verschillen als overeenkomsten, leren kinderen effectief met elkaar om te gaan. De methode 'De Vreedzame School' ondersteunt dit proces, aangevuld met dagelijkse praktijksituaties in de klas en op het schoolplein. We gebruiken de Cito 'Leerling in Beeld'-vragenlijsten, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen (vanaf groep 5), om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren en gerichte aandacht te besteden aan individuele en groepsbehoeften.
Welke instrumenten gebruikt De Optimist om sociale leerresultaten te meten?
De Optimist hanteert de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (Cito Leerling in Beeld)
- Observaties en gesprekken
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Optimist?
De Optimist maakt gebruik van bewezen methodieken voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- 'De Vreedzame School'
Onderwijsinspectie Resultaten Basisschool De Optimist
Basisschool De Optimist in Heerenveen biedt kwalitatief goed basisonderwijs. De school hanteert een basisarrangement, wat aangeeft dat de onderwijskwaliteit voldoet aan de gestelde eisen en op orde is. Onze focus ligt op een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We streven naar continue verbetering van ons onderwijs, gesteund door de inzichten uit de rapporten van de onderwijsinspectie. Ontdek meer over onze onderwijsaanpak en de resultaten die we behalen op het gebied van leerlingontwikkeling en schoolprestaties.