
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Heerenveen is 29,48 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94.24% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat de school effectief basisvaardigheden overdraagt. In vergelijking met vergelijkbare scholen (95.88%) presteert de school hier iets onder, wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 51.85% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, scoort de school boven haar eigen signaleringswaarde van 47.1%. Dit laat zien dat ondanks de complexe leerlingenpopulatie, meer dan de helft van de leerlingen een hoger dan verwacht niveau bereikt. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (57.79%) is er echter nog verbeterruimte op het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 28.21% havo- en 23.08% vwo-advies (samen 51.29%) tegenover 16.07% havo en 18.61% vwo bij vergelijkbare scholen. Opvallend is ook het relatief hoge aandeel vmbo-(g)t-advies (20.51% vs. 16.45% regio). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het landelijk gemiddelde (1.01%), wat past bij de schoolspecifieke focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Heerenveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de kinderen in hun ontwikkeling vanaf groep 1 en 2 met het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS en door middel van observaties. Vanaf groep 2 t/m 8 tevens met het leerlingvolgsysteem van BOOM. Vanaf groep 3 ook d.m.v. schriftelijk werk en gesprekken met kinderen. Kinderen die tussentijds instromen krijgen van de vertrekkende school een onderwijskundig rapport mee. Dat zorgt ervoor dat we al weten hoe de kinderen zich ontwikkeld hebben op de peuterspeelzaal of op de vorige school. Het leerlingvolgsysteem toetst vanaf groep 2 de onderdelen Taal en Rekenen. Vanaf groep 3 t/m groep 8 worden de toetsen voor Technisch lezen, Spelling, Begrijpend lezen en Rekenen/Wiskunde gebruikt. De resultaten worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem en tijdens de oudergesprekken worden de resultaten van de toetsen besproken. De resultaten worden vergeleken met het landelijk gemiddelde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
59.09% van de leerlingen zit onder advies, wat significant boven het landelijk gemiddelde (11.81%) ligt. Dit kan gerelateerd zijn aan de complexe leerlingenpopulatie, waar de inspectie lagere leerresultaten verwacht. Slechts 40.91% zit op advies (vs. 62.93% landelijk), wat vragen oproept over de adviseringsmethodiek of doorstroommonitoring.
Sociale ontwikkeling
Als school vinden wij het belangrijk dat de kinderen betrokken burgers worden. Daarom werken wij aan de vorming van leerlingen tot betrokken burgers. ‘Burgerschap’ is daar het sleutelwoord voor. De activiteiten m.b.t. burgerschap komen voor in de Kanjermethode alsmede ook in de wereldoriënterende vakken en godsdienst.
Vertrouwen
Betrokkenheid
Ontwikkelen
Wat is de werkwijze van Chr Basissch Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
Chr Basissch Het Kompas werkt met de Kanjermethode om een goed pedagogisch klimaat te creëren, vertrouwen en veiligheid in de klas te bevorderen, sociale vaardigheden te versterken, oplossingsstrategieën in conflicten aan te leren, actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen, en verantwoordelijkheid voor eigen gedrag te stimuleren. Belangrijk is bewustwording van eigenheid: wees wie je bent, doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.
Welke registratievorm(en) gebruikt Chr Basissch Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Chr Basissch Het Kompas gebruikt Kanvas en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Chr Basissch Het Kompas?
Chr Basissch Het Kompas gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.