
Schoolweging
De schoolweging van De Spreng Heerde is 32,24 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,3% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, waarmee de school net onder het vergelijkingsgemiddelde (94,8%) scoort. Toch blijft dit ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, een bevestiging van de basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit toont aan dat de school ondanks complexere achtergronden (hoge schoolweging) meer leerlingen naar hogere leerdoelen tilt dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 22,2% vwo-advies (boven regio-gemiddelde van 18,6%), maar ook 22,2% vmbo-b. De combinatie met 11,1% praktijkgericht vmbo-k/-(g)t benadrukt de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Deze spreiding sluit aan bij de hoge schoolweging (32,24).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Spreng Heerde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden op onze school gemeten met behulp van de landelijk genormeerde toetsen van het leerlingvolgsysteem van DIA. Tweemaal per schooljaar (midden en eind) worden er DIA-toetsen afgenomen op het niveau dat past bij het niveau van de leerling. Aan de hand van de tussenresultaten stelt de groepsleerkracht een groepsplan op. In een groepsplan beschrijft de leerkracht welke resultaten hij/zij met de groep wil bereiken. In sommige gevallen wordt er voor leerlingen een individueel plan opgesteld (OPP). Ook in dat plan wordt beschreven naar welke resultaten er toegewerkt wordt. Middels methode-toetsen die horen bij de methodes waaruit dagelijks les wordt gegeven, wordt gecheckt of doelen (bepaalde lesstof) wordt beheerst. Dat geeft vervolgens weer een indicatie voor de landelijk genormeerde DIA-toetsen. Ook worden er periodiek vragenlijsten ingevuld, zoals bijvoorbeeld: - Een zelfevaluatievragenlijst ten behoeve van de schoolontwikkeling en de teamontwikkeling - Een personeelstevredenheidspeiling - Een oudertevredenheidspeiling - Een leerlingentevredenheidspeiling voor kinderen vanaf groep 5 - DHH in groep 1, 3 en 5 (screenen op hoogbegaafdheidskenmerken)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 12,5% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,8% vs. 11,81%). De 62,5% die op advies zit, onderstreept de nauwkeurige advisering. De school benadrukt in haar beleid ‘opbrengstgericht werken’ om uitstroom goed te monitoren.
Sociale ontwikkeling
Op De Spreng wordt vanuit de bron (basis/spreng) gewerkt aan de hand van de drie basisbehoeften (Luc Stevens): Competentie: je mag laten zien wat je kunt Autonomie: je mag zelf keuzes maken Relatie: je hoort erbij, je doet ertoe De Spreng is een veilige omgeving waar kinderen samen tot leren komen. De sfeer waarin een kind opgroeit, is van groot belang om een zelfredzaam mens te worden. Onze basis is daarom een positief en veilig klimaat. Een duidelijke structuur, goede afspraken en regelmaat zijn hierbij basisvoorwaarden. Wij besteden hier veel aandacht aan. Een kind moet het gevoel hebben dat het serieus genomen wordt en dat er naar hem of haar wordt geluisterd. Een kind moet weten dat de leerkracht er voor hem of haar is en dat deze het vertrouwen heeft in de mogelijkheden van zijn ontwikkeling. Om goed met elkaar om te gaan is het van belang, dat kinderen hun eigen gevoelens en die van anderen leren (her)kennen en dat ze leren om hier adequaat naar te handelen. Dit vraagt een basis van vertrouwen en acceptatie van jezelf en de ander. Naast een veilige omgeving en de gezonde relatie met jezelf en de ander vinden we eigenaarschap belangrijk. Kinderen krijgen vertrouwen dat zij zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen ontwikkeling. Binnen de kaders van de school maken zij zelf keuzes en maken ze gebruik van de kennis en ervaring van anderen. In de veilige omgeving is ruimte om te leren van fouten, zodat ‘lef’ om te leren vanzelfsprekend is. In de huidige tijd wordt er nogal wat gevraagd van kinderen en leerkrachten op school. We leven in een snelle tijd en er is sprake van grote klassen, kinderen met specifieke ondersteuningsvragen, invloeden van social-media en dergelijke. Factoren die de sfeer in een groep negatief, maar zeker ook positief kunnen beïnvloeden. Het streven van De Spreng is dat er sprake is van een fijne groep, waarin positief met elkaar wordt omgegaan en op een prettige manier wordt samengewerkt. Er is ruimte om fouten te maken, te reflecteren op (eigen) handelen en te oefenen in sociale vaardigheden. LEES MINDER
Competentie
Autonomie
Relatie
Hoe werkt Basisschool De Spreng aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Binnen Aurora Basisonderwijs en De Spreng staat het handelingsgerichte werken centraal. Het DIA-leerlingvolgsysteem en de Kanjertraining sluiten hierbij aan. DIA ondersteunt in alle fasen van handelingsgericht werken: het waarnemen (observeren en registreren), het begrijpen (onderwijsbehoeften achterhalen), het wegen (keuzes maken met wie aan welke doelen gewerkt gaat worden), het plannen (een groepsplan of individueel plan) en het evalueren (doen we de juiste dingen). Er wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten in KanVas (Kanjertraining) met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. De uitkomsten van de lijsten worden met elkaar vergeleken en zijn onderwerp van gesprek tussen leerkracht en intern begeleider. Daarnaast wordt KickFit! aangeboden, een aanpak waarbij het accent ligt op ervaringsleren. Weerbaarheid en ontwikkeling van sociale vaardigheden staat daarbij centraal. Fysiek ervaren wordt gekoppeld aan het leren begrijpen, waardoor vaardigheden op het sociale vlak worden geoefend en verbeterd. De school doet nadrukkelijk een beroep op het oefenen in de sociale context. Van belang is dat kinderen leren hulp te vragen, maar ook hulp te geven. Samenwerkingsopdrachten, zelfstandigheid, samenwerkend leren en omgaan met verschillen zijn hierbij belangrijk.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Spreng om de sociale opbrengsten te meten?
Basisschool De Spreng gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Spreng voor sociaal-emotioneel leren?
Basisschool De Spreng maakt gebruik van de Kanjertraining, KickFit! en Breinhelden voor sociaal-emotioneel leren.