Anne Frankschool
Jan Van Kuikweg 97
1964 BC Heemskerk

Schoolweging

Schoolweging
29.86
Spreiding
6.49

De schoolweging van Anne Frankschool Heemskerk is 29,86 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96% behaald fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (95.9%). De nadruk op basisvaardigheden in het schoolondersteuningsplan lijkt hier zijn vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 29.86) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 23.6% havo en 9.1% vwo (samen 32.7%), vergeleken met 27% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t advies (14.6% vs. 16.5% regio), passend bij de brede populatie. Praktijkonderwijs adviezen blijven beperkt tot 0% (vs. 1% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAnne Frankschool HeemskerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerling volgsysteem Wij werken met het leerlingvolgsysteem van CITO, Leerling in Beeld. Vanaf groep 3 worden de leerlingen 2 keer per jaar getoetst op verschillende vakgebieden. In verschillende leerjaren komen technisch lezen, begrijpend lezen, (werkwoord)spelling en rekenen aan bod. In groep 7 en 8 worden de leerlingen getoetst met DIA om het advies voor het vervolgonderwijs mede te bepalen. Naast de toetsen wordt er naar de totaalontwikkeling van het kind gekeken. Denk hierbij aan werkhouding, gedrag en ondersteuningsbehoefte. Methode toetsen Bij diverse vakken wordt gewerkt met methode toetsen om te zien in welke mate de leerlingen de lesstof beheersen. Op basis van deze toetsen, de CITO's, ondersteuningsbehoefte, werkhouding en gedrag wordt gekeken of de leerling meedoet in de juiste aanpak. Mogelijk gaat een leerling meedoen in een andere aanpak, die beter past bij zijn/haar onderwijsbehoefte. De vorderingen en eventuele aanpassingen in onderwijsaanbod worden met ouders besproken. Voor meer informatie over de samenwerking met ouders zie het hoofdstuk \"Ouders en school\" in onze schoolgids.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10.4% presteert onder advies, tegen 11.8% landelijk. De 18.8% die boven advies presteert, benadrukt de kwaliteit van advisering. Dit sluit aan bij de beschreven 'dubbelcheckprocedure' met IB-er en schoolleiding in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Het team maakt zich sterk voor een school waar kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen. De aanpak van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) sluit hier goed bij aan. We gaan uit van de kernwaarden Respect, Veiligheid, Betrokkenheid en Verantwoord. Onze aandacht gaat uit naar het versterken van het goede gedrag. Het effect daarvan is dat kinderen zich gewaardeerd voelen en dat ongewenst gedrag afneemt. Dit geeft op school en binnen de klas een sfeer waarin kinderen open staan voor leren en met plezier naar school komen. Dit is duidelijk te merken in de school. LEES MINDER

Veiligheid & Betrokkenheid

Respect & Verantwoord

Wat is de werkwijze van de Anne Frankschool voor sociale ontwikkeling?

De Anne Frankschool werkt met SWPBS en heeft gekozen voor vier kernwaarden: Respect, Verantwoordelijkheid, Betrokkenheid en Veiligheid. De school geeft dagelijks uitvoering aan deze kernwaarden. De school gebruikt de methode Kwink, die aansluit bij SWPBS. Met Scol wordt jaarlijks in kaart gebracht hoe kinderen het op sociaal en emotioneel gebied doen. Leerkrachten vullen per kind een lijst in en vanaf groep 5 vullen de kinderen ook een vragenlijst in.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Anne Frankschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Anne Frankschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Focus PO.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Anne Frankschool?

De Anne Frankschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink.