
Schoolweging
De schoolweging van De OpStap Heemserveen is 37,05 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
100% van de adviezen valt onder 'onbekend', wat past bij het unieke profiel van deze school als doorstroomvoorziening voor nieuwkomers. Vergelijkbare scholen in de regio tonen echter een duidelijk beeld: 18.6% vwo-advies tegenover 0.12% vso. De focus ligt op maatwerk, waarbij leerlingen na taalverwerving doorstromen naar regulier VO of praktijkonderwijs. In 2021-2022 stroomde 33% door naar VMBO-B/K, passend bij de doelgroep.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De OpStap Heemserveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.93 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wanneer een kind wordt aangemeld op onze school volgt er een uitgebreid intakegesprek. Op basis van deze informatie wordt een kind ingedeeld op een passende leerlijn. Tijdens de startperiode observeren we het nieuwe kind, nemen we onder andere de klanktoets af en voeren we samen met ouders en het kind na zes weken een gesprek. Op deze manier proberen we een goed beeld te vormen van het kind hoe we hem/haar het beste verder kunnen begeleiden. Vervolgens volgen 4 toetsmomenten in het schooljaar. Na aanleiding van deze toetsen kijken we wat het kind nodig heeft. Zodra een bepaald niveau, wat betreft de mondelinge taal, is bereikt wordt er gekeken naar een geschikte reguliere Nederlandse school. Elke schooldag kijken we gericht naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de groep. Hier passen we ons onderwijs op aan. Waar is instructie nodig? In welk instructiegroepje is het kind het beste af? Welke lesstof heeft het kind nodig? Et cetera Dit is noodzakelijk om kinderen zo snel mogelijk door de leerstof te laten, gaan om zo sneller aan te kunnen sluiten in het reguliere onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 33.33% zit boven advies, wat aantoont dat de intensieve taalondersteuning en kleinschalige begeleiding (zoals beschreven in het 'warme overdracht'-protocol) effectief zijn. Deze cijfers benadrukken het succes van het transitiemodel, waarbij leerlingen na instroom in regulier VO vaak boven verwachting presteren.
Sociale ontwikkeling
Om de kinderen te laten landen, aarden, groeien en te laten bloeien is het belangrijk om kinderen dagelijks te observeren en de onderwijs behoefte scherp te hebben.
Veiligheid-Landen en aarden
Gelijkheid-Groeien
Bloeien
Wat is de werkwijze van De OpStap voor sociale ontwikkeling?
Het team van De OpStap heeft kernwaarden gekozen waar de school voor staat en een methode gevonden om kinderen samen te leren spelen en de woordenschat te leren om emoties onder woorden te brengen. Er wordt gebruik gemaakt van een formulier met vragen waarna de kinderen in gesprek gaan met de leerkracht, zodat de leerkracht weet hoe kinderen zich voelen gedurende de schooldag.
Welke registratievormen gebruikt De OpStap om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De OpStap gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De OpStap?
De OpStap gebruikt TeamUp als methode voor sociaal-emotioneel leren.