
Schoolweging
De schoolweging van De Horizon Harmelen is 28,13 , met een spreiding van 7,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (96.4%). Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61.1%. Dit bevestigt dat de school ondanks complexe omstandigheden hoge cognitieve ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (26.7% vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen). De combinatie vmbo-k (33.3%) en vwo vormt een tweedeling, wat past bij de brede schoolweging (spreiding 7.1). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegenover 1.01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Harmelen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Horizon gebruiken wij verschillende meetinstrumenten om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. Daarbij vinden we de inbreng van de kinderen zelf erg belangrijk. De leerlingen houden een eigen portfolio bij waarin zij hun ontwikkeling in beeld brengen en volgen. De leerlingen reflecteren met medeleerlingen en de leerkracht op hun ontwikkeling. Dit wordt zichtbaar door het bijhouden van het portfolio. Twee keer per jaar wordt in een portfoliogesprek met de leerkracht, de ouder(s) én het kind deze ontwikkeling uitgebreid besproken. De resultaten van methodetoetsen van verschillende vakken, eigen gemaakt werk in de werkboeken en overige activiteiten komen terug in de vorm van ik-doelen. Kinderen evalueren met deze ik-doelen in hoeverre zij een doel beheersen en waar nog extra oefening of extra ondersteuning bij nodig is. De leerkrachten helpen de kinderen hierbij. De leerlingen maken naast de methodetoetsen twee keer per jaar Citotoetsen. De resultaten van deze toetsen worden met de leerlingen bekeken en krijgen een plek in het portfolio. Het team analyseert de resultaten van de Citotoetsen op school- en groepsniveau en passen hun aanpak aan n.a.v. de resultaten. Zij bepalen wat er nodig is voor een specifieke groep of leerjaar. De onderwijsbehoeften (dat wat de leerling specifiek nodig heeft) die uit de analyses voortvloeien krijgen een plek in Leeruniek. Dat is het systeem wat de leerkrachten dagelijks inzetten om goed onderwijs te verzorgen voor alle leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35.3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), een bewijs van effectieve advisering. Desondanks zit 17.7% onder advies (boven landelijk gemiddelde van 11.8%), mogelijk gerelateerd aan de hoge ambities in schooladviezen.
Sociale ontwikkeling
Het welbevinden van leerlingen heeft De Horizon hoog in het vaandel staan. Het creëren van een veilige leeromgeving is daarbij van groot belang. Een positief welbevinden heeft een bewezen effect op het leren van leerlingen en daarom stellen wij hoge eisen aan de veiligheid op school. Het team biedt een continue aanpak gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en heeft met de aanpak specifiek de aandacht voor de veiligheid van ieder kind. Het team heeft een gedragen visie gericht op veiligheid en er met verschillende middelen voor gezorgd dat er een veilig leerklimaat gerealiseerd is waarbinnen alle leerlingen optimaal gedijen. Het team zorgt ervoor dat er aandacht is en blijft voor de veiligheid en stelt dit als belangrijkste basis. Het veilige klimaat is de ideale voedingsbodem voor het werken in onze dynamische leeromgeving, zoals het werken in Units, waarbij samenwerking een belangrijk kenmerk is. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Basisschool de Horizon voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Horizon gebruikt het anti-pestprogramma KiVa voor de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het programma is gericht op het creëren van een fijne school voor alle leerlingen. Leerlingen krijgen wekelijks les over KiVa thema’s betreffende de sociale omgang met anderen en de verantwoordelijkheid van eenieder hierin. Leerkrachten zijn opgeleid om vanuit de KiVa methodiek te werken. Om de opbrengsten te meten, vindt er twee keer per jaar een KiVa monitor plaats. Het team evalueert de opbrengsten en doen waar nodig interventies voor verbeteringen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Horizon gebruikt de KiVa-monitor en Bosos (groep 1 en 2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Horizon?
Basisschool de Horizon gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.