
Schoolweging
De schoolweging van De Wijnroas is 31,19 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit onderstreept de effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief veel theoretische adviezen: 25.93% havo/vwo en 7.41% vwo (vs. 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (3.7% vmbo-b), wat lager ligt dan regionale peers (5.52%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wijnroas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.28 | 175.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Regelmatig meten we op verschillende manieren of onze leerlingen de aangeboden lesstof beheersen en kunnen toepassen. Daarvoor hebben we veel verschillende instrumenten: - Leerlingenwerk (in het werkboek, schrift of op de IPad); - Observaties en gesprekken; - Toetsen, na elk blok, die bij de verschillende lesmethodes horen; - Toetsen van ons leerlingvolgsysteem Cito LOVS (midden- en eindtoetsen). De informatie die de leerkracht zo krijgt over de kennis en vaardigheden kunnen worden omgezet in bepaalde aanpassingen: Soms moet leerstof worden herhaald, op een andere manier worden aangeboden of juist worden overgeslagen. Dagelijks beginnen we in de groepen 3 t/m 8 met een zogenaamd 'zorgkwartier', waarin de leerkracht extra begeleiding en ondersteuning biedt waar dat nodig is. Verder volgt op de groepsinstructie altijd een zogenaamde 'verlengde instructie' voor kinderen die het lastig vinden om na de algemene uitleg zelf aan de slag te gaan. Soms hebben kinderen meer ondersteuning nodig om de doelen te behalen en wordt de leerling door de eigen of een andere leerkracht buiten de groep begeleid. Met de ouder(s)/verzorger(s) bespreken we altijd wanneer er extra zorg is over het behalen van de doelen van het schooljaar. We stellen voor deze leerlingen een plan op, dat de ouder(s)/verzorger(s) kunnen inzien. Ook kan het juist voor kinderen die de doelen heel vlot behalen soms nodig zijn om de leerstof en aanpak aan te passen. Er kan dan worden gekozen voor stof met meer uitdaging, minder herhaling in de leerstof en minder instructie op de reguliere doelen. In groep 1 en 2 wordt niet getoetst. Per augustus 2020 wordt het observatie- en registratiesysteem ('Mijn Kleutergroep') gebruikt om de ontwikkeling van het jonge kind te volgen, te stimuleren en te registreren. Geobserveerd wordt of kinderen bepaalde doelen hebben behaald (bijv. de doelen van Midden groep 1 of Midden groep 2) en welke leerstof en begeleiding er kan worden aangeboden om deze doelen te halen. Dit alles gebeurt spelenderwijs d.m.v. de thema's die aan bod komen ('herfst', 'feest', enz).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 31.43% van de leerlingen stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat duidt op voorzichtige advisering en goede doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Wij werken vanuit de Vreedzame School. Samen maken we de school! Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succeservaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, die mag zijn wie die is. LEES MINDER
Respect voor elkaar/omgeving
Samen maken we de school
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Wijnroas voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Wijnroas werkt met de methode 'de Vreedzame School' voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind en monitort de sociale veiligheid via het volgsysteem Zien. De school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Wijnroas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Wijnroas gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.