school voor speciaal basisonderwijs de Oase
Gramsbergerweg 50 A
7772 CX Hardenberg

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op praktijkgericht vervolgonderwijs: 45,45% praktijkonderwijs en 22,73% vso-advies (landelijk respectievelijk 40,63% en 9,07%). De combinatie vmbo-b/k en -(g)t blijft beperkt (9,1% totaal), wat wijst op bewuste keuzes voor passende doorstroom. Dit sluit aan bij de ontwikkelingsgerichte aanpak in het OPP.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Oase HardenbergGemeente AmsterdamNederland
LIB158.05158.05175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per schooljaar worden niet-methodegebonden toetsen afgenomen om de opbrengsten te meten. De opbrengsten worden vergeleken met de verwachte opbrengsten in het OPP. De opbrengsten worden in ParnasSys ingevuld. De resultaten worden twee keer per jaar door de leerkracht gepresenteerd in een analysevergadering. Met het hele team kijken we naar de resultaten. We stellen vragen en geven waar nodig advies. Vervolgens worden groepsplannen en handelingsplannen opgesteld en het ontwikkelingsperspectief opnieuw geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (40%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met complexere ondersteuningsbehoeften. Denn het systeem van doorlopende monitoring en aanpassingen in het ontwikkelingsperspectief blijkt effectief voor 48% van de leerlingen die op advies functioneren.

Sociale ontwikkeling

Onderwijskundige visie We gaan uit van onze kernwaarden. De opdracht die wij hierin zien is “uitgaande van de sterke kanten van het kind de zwakke kanten versterken”. Elk kind mag zich in onze school gewaardeerd en gelijkwaardig weten, ongeacht afkomst en mogelijkheden. Om elke leerling de mogelijkheid te bieden zich, afhankelijk van zijn/haar mogelijkheden, optimaal te ontwikkelen hebben wij een sfeer gecreëerd die kan worden gekenmerkt door de uitgangspunten: rust, orde en regelmaat. Deze drie punten bieden een kind de mogelijkheid om zich in een veilige en vertrouwde omgeving optimaal te ontplooien. Onze kernwaarden Uniek Talent Veilig en vertrouwd Samen Uniek Jij bent jij en ik ben ik. Ieder kind is uniek en heeft recht op een respectvolle relatie met anderen. Het kind moet voelen dat zijn omgeving hem waardeert en accepteert om wie hij is en wat hij kan (relatie). We gaan op een goede manier met elkaar om en hebben respect voor elkaar. Dit blijkt uit: uitpraten als er problemen zijn, afspraken nakomen, zorgvuldig omgaan met materialen en eigendommen en sociale media op een correcte wijze hanteren. Het kind met zijn specifieke en unieke mogelijkheden staat in ons onderwijs centraal. We sluiten in het onderwijs en de begeleiding zoveel mogelijk aan bij de ontwikkeling en belevingswereld van het kind. Talent Jouw talent, onze uitdaging. Elke leerling heeft talenten. We dagen de leerling uit zijn talenten, mogelijkheden en interesses te ontplooien. Aan ons de taak deze talenten te ontdekken en te benutten. Door bewuste goede vraagstelling en kinderen te prikkelen tot nieuwsgierigheid, komen ze tot leren. Zonder nieuwsgierigheid leer je niet. We stimuleren kinderen om zelf tot oplossingen te komen. We zoeken de sterke kanten (kwaliteiten) van het kind op en van daaruit bouwen we de relatie met het kind op. Ieder kind moet kunnen ervaren dat hij, onafhankelijk van anderen, kan presteren (autonomie). Ieder kind moet geloof en plezier hebben in het eigen kunnen (competent). Door een positieve benadering, rust, structuur en geduld in ons handelen werken we aan het vertrouwen en de ontwikkeling van het kind. Veilig en vertrouwd Relatie is essentieel. Onze school is gericht op het bieden van een veilige en vertrouwde leeromgeving. Vertrouwen is de basis van ons handelen. Onder vertrouwen in elkaar verstaan we: zeggen wat je doet en doen wat je zegt, er zijn voor de ander, betrouwbaar en eerlijk zijn. De school staat voor kwaliteit en een goede omgang met elkaar. We zorgen voor duidelijke afspraken en oefenen gewenst gedrag (SWPBS). Op deze manier weten de kinderen, maar ook de ouders en de leerkrachten, wat er van hen wordt verwacht. We zorgen in de klassen voor duidelijkheid en structuur. De kinderen weten hierdoor wat zij kunnen verwachten. Als de relatie met het kind goed is en het kind zich veilig voelt dan komt het kind tot leren. De leerkracht is geïnteresseerd in het kind en luistert actief. Onze school straalt expliciet en zelfbewust waarden, hoge verwachtingen, vertrouwen en respect uit. We verwachten rust, regelmaat, rechtvaardigheid en redelijkheid van elkaar. Ouders worden actief betrokken en zijn gelijkwaardige partners in de schoolgemeenschap. Een kleine groep, qua aantal, en individuele aandacht voor elke leerling bevorderen goede leerresultaten. De leerkracht kan je pas goed ondersteunen/helpen als hij weet wie je bent. Samen Leren doen we samen. Op onze school hechten we veel waarde aan “samen”. Hiermee bedoelen we samenwerking van kinderen onderling, samenwerking van leerkrachten met kinderen en samenwerking van leerkrachten onderling. Ouders zijn de experts wat hun eigen kinderen betreft. Wij begeleiden de kinderen, samen met de ouders. Daarnaast betrekken we ouders zoveel mogelijk bij allerlei activiteiten in en rondom de school. De school is een gemeenschap waarvoor iedereen zich verantwoordelijk voelt en waarbinnen eenieder verschillende rollen en verantwoordelijkheden heeft. Onder verantwoordelijkheid verstaan wij: zorg dragen voor jezelf, de ander en je omgeving. Op onze school leren we kinderen zelfstandig beslissingen te nemen en hiervoor verantwoordelijkheid te dragen. Het nemen van initiatieven stimuleren en waarderen we. Hierdoor voelen leerlingen en leerkrachten zich bekwaam en leren zij hun mogelijkheden en beperkingen kennen. Dit draagt bij aan de vorming van hun persoonlijkheid. Door samenwerking leren we de kinderen een betrokken en verantwoordelijk burger te zijn in de maatschappij. Tot slot Wij willen dat onze kinderen veerkrachtig in het leven staan. Vanuit onze missie zeggen wij ook: 'Veerkrachtige kinderen komen van De Oase.' Dit betekent dat: - je weet waar je goed in bent. - je weet wat je minder goed kunt en hoe je dit gaat aanpakken. - je denkt in oplossingen en je ziet kansen. - je zelfstandig bent en je je verantwoordelijk voelt. - je weet wat er speelt in de maatschappij. - je lekker in je vel zit. LEES MINDER

Uniek - Talent

Veilig en vertrouwd

Samen

Wat is de werkwijze van school voor speciaal basisonderwijs de Oase voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van school voor speciaal basisonderwijs de Oase zijn bepaald in combinatie met SWPBS. De school hecht veel waarde aan deze kernwaarden, die goed zichtbaar zijn. Er wordt veel tijd besteed aan de gedragsverwachtingen. De komende jaren worden SOVA-lessen gekoppeld aan de gedragsverwachtingen, om deze meer inhoud te geven. De gedragsverwachtingen hangen overal in de school. Er wordt uitgegaan van het positieve.

Welke registratievorm(en) gebruikt school voor speciaal basisonderwijs de Oase om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor speciaal basisonderwijs de Oase gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt school voor speciaal basisonderwijs de Oase?

School voor speciaal basisonderwijs de Oase gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.