
Schoolweging
De schoolweging van De Elzenhof is 31,68 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.18% score voor het fundamenteel niveau overtreft KC De Elzenhof zowel de landelijke inspectienorm (85%) als de vergelijkingswaarde (95.23%). Alle leerlingen behalve één beheersen hiermee de basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47.74% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de vergelijkingswaarde van 55.36% ligt maar ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 43.5%. Dit toont dat de school, ondanks de complexe populatie, haar ambities voor taal- en rekenvaardigheden waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 18.75% vwo-advies (vergelijkbaar met regio) tegenover 25% vmbo-k. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (15.62%) en vmbo-(g)t/havo (6.25%). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie. De school geeft 3x vaker praktijkonderwijsadvies (6.25%) dan het landelijk gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Elzenhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van de leerlingen in groep 1 en 2 worden bijgehouden in het LVS "Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind" in Parnassys. De resultaten van de leerlingen worden met de IB-er onderbouw geëvalueerd. Wanneer de resultaten daartoe aanleiding geven wordt extra zorg en ondersteuning geboden. We maken gebruik van de digitale verwerking van Gynzy in de groepen 4 tm 8 m.b.t. Rekenen, Spelling, Woordenschat en begr. lezen. Door de directe terugkoppeling krijgt zowel de leerkracht als de leerling inzicht in de behaalde resultaten t.o.v. de gestelde doelen die gezamenlijk worden vastgesteld. Voor het monitoren van de individuele ontwikkeling van onze kinderen gebruiken wij vanaf level 3 het volgsysteem: DIATAAL. Dit is een formatieve wijze van toetsen die aansluit bij onze missie en visie. Bij de DIA-toetsen vormt de toetsuitslag het startpunt voor leren, waarbij we de leerlingen kunnen laten zien hoe ver ze zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn. De groepsresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de groepsbesprekingen besproken. Daar waar nodig worden plannen opgesteld om individuele of groepsresultaten te verbeteren. https://www.diatoetsen.nl/over-diataal/visie/
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.33% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan de landelijke 11.81%. Dit kan samenhangen met de complexere populatie (hoge schoolweging). Positief is dat 18.18% boven advies presteert, wat aansluit bij de vroege signalering via LVS-toetsen en NSCCT-testen zoals beschreven in het beleid.
Sociale ontwikkeling
“ De Elzenhof: Een fijne school” Met respect en vertrouwen. Het wezen van de opvoeding ligt in het waagstuk van het vertrouwen. Groeiende vrijheid is gerelateerd aan groeiende verantwoordelijkheid t.o.v. jezelf en de ander, waarbij “RESPECT“centraal staat. Dit houdt in dat we elkaars sterke en zwakke kanten respecteren, waarbij de positieve waardering centraal staat. KC de Elzenhof wil een laagdrempelige ontmoetingsplaats zijn voor leerlingen en ouders met verschillende opvattingen, meningen en overtuigingen. Binnen onze school willen wij een onderwijsklimaat creëren waarin verdraagzaamheid en respect voor de ander als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Al deze zaken worden verwoord in onze leerling belofte: Hier spelen, leren en werken we samen. Wij helpen elkaar. Bij ons mag je jezelf zijn en eigen keuzes maken. Je krijgt op De Elzenhof de ruimte die je nodig hebt om te groeien. Het is belangrijk dat jij je daarbij veilig voelt en leert met plezier. Daar zorgen we samen voor. Wanneer er aan deze belofte om welke reden dan ook niet wordt voldaan gaan we samen op zoek naar een oplossing. LEES MINDER
Respect
Vertrouwen ( nemen en geven )
Vrijheid
Wat is de aanpak van KC De Elzenhof voor sociale ontwikkeling?
Op KC De Elzenhof wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Er wordt gewerkt aan sociale kennis, vaardigheden en houdingen. In de groepen 5, 6, 7 en 8 wordt de SAQI vragenlijst afgenomen om het sociaal emotioneel functioneren in kaart te brengen. De SAQI meet algehele aanpassing aan school, motivatie (leertaakgerichtheid, concentratie, huiswerkattitude), welbevinden (plezier op school, sociaal aanvaard voelen, relatie met leerkrachten), zelfvertrouwen (sociale vaardigheid, uitdrukkingsvaardigheid, zelfvertrouwen bij proefwerken) en pesten (kansschatting op pesten en gepest worden). De resultaten worden geanalyseerd en besproken. In de groepen 1 tot en met 4 wordt het welbevinden van de leerlingen in kaart gebracht door middel van kindgesprekken.
Welke registratievormen gebruikt KC De Elzenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC De Elzenhof gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de SAQI om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC De Elzenhof?
KC De Elzenhof maakt gebruik van de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.