RK Basisschool De Bolderik in Hank - Resultaten

RK Basisschool De Bolderik
Beatrixstraat 68
4273 ET Hank

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
30.67
Spreiding
5.47

De schoolweging van De Bolderik Hank is 30,67 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,0% scoort de school ruim boven de inspectienorm (85%) voor het fundamentele niveau. Dit laat zien dat de basiskwaliteit van taal en rekenen goed gewaarborgd is, ondanks de dalende leerlingaantallen.

Fundamenteel niveau

Score: 92.0454%

Streefniveau

53,0% van de leerlingen haalt het streefniveau, wat boven de signaleringswaarde (45,5%) maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%) ligt. De school benut het potentieel van leerlingen binnen een complexe populatie, maar er is ruimte voor verdere optimalisatie.

Streefniveau

Score: 53.0303%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Schooladviezen tonen een sterke focus op vmbo-k (30,4%) en havo (26,1%). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (21,7%), ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). Praktijkonderwijs komt met 2,5% terug in de uitstroom, wat iets hoger is dan vergelijkbare scholen (1,0%).

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont stabiele resultaten tussen jaarlagen, met groep 8 die 1,5% hoger scoort op rekenen dan groep 7. De school presteert vergelijkbaar met Amsterdamse scholen (LIB-score 173,87 vs. 173,9), ondanks een complexere populatie.

ToetsDe Bolderik HankGemeente AmsterdamNederland
LIB173.87173.9175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kinderen van de groepen 3 t/m 8 nemen twee keer per jaar de Cito toetsen af op het gebied van rekenen, spelling, woordenschat en begrijpend lezen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de DMT (drie minuten toets) en de AVI toets om het leesniveau van de kinderen te bepalen. Er wordt op de Bolderik gewerkt met arrangementen/groepsplannen op het gebied van lezen, rekenen en spelling. Aan het begin van het jaar wordt een plan opgesteld, waarin de verschillende niveaus van de leerlingen en de daarbij behorende aanpak worden opgenomen. Er wordt gewerkt met een intensieve groep, een basisgroep en een verdiepte groep. Daarnaast zijn er leerlingen die op een eigen leerlijn werken. De opgestelde plannen worden herzien in januari. Tussentijds worden de plannen twee keer geëvalueerd tijdens de tussenevaluatie. Toetsresultaten, observaties, gesprekken met de leerlingen en lesevaluaties worden meegenomen om de evaluatie en het nieuwe plan op te stellen. Twee keer per jaar vinden er door de leerkrachten gesprekken plaats met de intern begeleider om de resultaten te bespreken en waar nodig een kindgericht plan van aanpak op te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

75,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat duidelijk boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%) ligt. Het percentage onderadvisering (17,2%) is echter hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De school zet hierbij in op nauwkeurige plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal- emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen.

respectvol

actief burgerschap

sociale cohesie

Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Bolderik voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool De Bolderik besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale ontwikkeling met behulp van de methode 'Kwink'. De ontwikkeling van de sociale opbrengsten wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem en besproken tijdens groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de intern begeleider.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Bolderik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool De Bolderik gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Bolderik?

RK Basisschool De Bolderik gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.