
Schoolweging
De schoolweging van St. Jozef Haghorst is 28,10 , met een spreiding van 5,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,30% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,37%). Dit bevestigt dat de school voldoet aan de basiskwaliteitseisen. De stabiele scores over jaren heen tonen een consistent onderwijsniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,10) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 60,51%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn opvallend evenwichtig verdeeld over zes niveaus (elk 16,67%), met een sterke vertegenwoordiging van theoretische leerwegen: 66,68% van de adviezen betreft vmbo-(g)t of hoger. Dit is aanzienlijk boven de regionale norm (56,39% vmbo-(g)t+). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit landelijk 1,01% is.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Jozef Haghorst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP leerlingvolgsysteem, wat we op St. Jozef hanteren, houdt daar rekening mee. Het geeft ons inzicht in waar een kind nu staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De toetsen van IEP worden 2x per jaar afgenomen: * Taalverzorging (groep 3 t/m 8) * Technisch lezen (groep 3 t/m 8) * Lezen (groep 4 t/m 8) * Rekenen (groep 3 t/m 8)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 20% boven het advies scoort. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering. De 80% die op advies functioneert, ligt ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%), wat aansluit bij het gepersonaliseerde adviesproces met ontwikkelingsvolgmodellen.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een Kanjerschool die staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Leerkrachten, directie, ouders en kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. LEES MINDER
Vertrouwen,
Respect
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum St. Jozef voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum St. Jozef werkt met Kanvas, een expertsysteem dat meer is dan alleen het volgen van leerlingen. Kanvas geeft concrete doelen en handelingssuggesties op basis van observaties, om de leerkracht te helpen bij het ondersteunen van leerlingen en groepen. Kanvas ondersteunt het gehele proces van signaleren tot handelen, en bevordert daarmee de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast wordt in alle groepen gewerkt met de Kanjertraining, die thema's behandelt als jezelf presenteren, complimenten geven en ontvangen, omgaan met gevoelens, grenzen aangeven, samenwerken, vriendschappen, kritiek geven en ontvangen, zelfvertrouwen, en het stoppen met treiteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum St. Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum St. Jozef gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum St. Jozef?
Kindcentrum St. Jozef gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.