Basisschool Kindcentrum St. Jozef in Haghorst

Het team van Kindcentrum St. Jozef in Haghorst

Current section: team
Emmastraat 1
5089 Haghorst

Zie hier hoe het team van Kindcentrum St. Jozef is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum St. Jozef. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum St. Jozef bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum St. Jozef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum St. Jozef zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum St. Jozef. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum St. Jozef werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum St. Jozef gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Onderwijsondersteuning: Vervanging bij Kindcentrum St. Jozef

Bij Kindcentrum St. Jozef zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We zetten ons maximaal in om altijd een gekwalificeerde invalkracht in te zetten, zodat uw kind ongestoord kan blijven leren. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van eventuele onderbrekingen. Indien een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, garanderen wij een deskundige vervanger. Mochten er onverhoopt geen externe invalkrachten beschikbaar zijn, dan zoeken wij direct naar interne oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Het naar huis sturen van leerlingen is een absolute uitzondering, en mocht dit in zeer uitzonderlijke situaties toch nodig zijn, dan informeren wij u hierover ruim van tevoren. Voor de kinderopvang bij Kindcentrum St. Jozef garanderen wij dat uw kind altijd wordt opgevangen door een vast en vertrouwd gezicht, ook tijdens verlofperiodes van onze medewerkers. Dit zorgt voor stabiliteit en geborgenheid bij de allerkleinsten. Om de vertrouwensband te versterken, koppelen wij onze invalkrachten zoveel mogelijk aan maximaal twee locaties. Hierdoor worden onze invallers snel herkenbare en vertrouwde gezichten voor de kinderen, wat bijdraagt aan een veilige en prettige leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Vind de juiste specialistische ondersteuning op Kindcentrum St. Jozef

2

Taal en Rekenen: Extra hulp voor succes

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor maatwerk
Taalspecialist voor leesvaardigheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde taalspecialist, Juf Rafke, coördineert alle taal- en leesactiviteiten. Zij zorgt ervoor dat elke leerling de benodigde ondersteuning krijgt om taalvaardig te worden. Samen met de intern begeleider bieden we gerichte hulp bij taal- en rekenuitdagingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor welzijn
Intern Begeleider voor begeleiding

Toelichting van de school:

Kindcentrum St. Jozef hecht veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze gedragsspecialist, Lea Bakker, en de intern begeleider bieden deskundige hulp bij gedragsvraagstukken en sociaal welzijn. We hebben ook een specialist voor hoogbegaafdheid, mocht uw kind hier extra uitdaging in zoeken. Neem gerust contact op voor een persoonlijk gesprek.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor focus
Intern Begeleider voor structuur

Toelichting van de school:

Voor optimale schoolprestaties ondersteunen we leerlingen met hun gedrag en werkhouding. Onze gedragsspecialist, Lea Bakker, helpt leerlingen de juiste aanpak te vinden voor hun taken. Wij moedigen u aan om contact op te nemen als u een gesprek wenst over de voortgang van uw kind.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

BPO-er voor beweging en coördinatie

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van uw kind staat centraal bij Kindcentrum St. Jozef. Onze BPO-er werkt nauw samen met het team om leerlingen te ondersteunen op het gebied van beweging en fijne motoriek. We zorgen voor de juiste begeleiding zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Medisch en Persoonlijke Verzorging: Protocollaire Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum St. Jozef volgt strikt de protocollen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. We handelen conform het vastgestelde protocol van Etuda om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Onze school streeft naar een veilige en verzorgde omgeving voor elke leerling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Kindcentrum St. Jozef

Gedetailleerde Uitleg van Onze Onderwijsaanpak

Kindcentrum St. Jozef is een hechte dorpsschool met 66 leerlingen, gekenmerkt door een stabiele groei na een periode van krimp. Hoewel onze populatie representatief is voor een typische dorpsschool, trekken we ook kinderen aan van buiten Haghorst die behoefte hebben aan gespecialiseerde zorg en aandacht. Ouders kiezen vaak voor St. Jozef vanwege onze kleine klassen en expertise in het begeleiden van kinderen met speciale onderwijsbehoeften, wat resulteert in een unieke, ondersteunende leeromgeving. Momenteel werken we met drie leraren die verschillende leeftijdsgroepen combineren, zoals groepen 1-2, 3-4-5 en 6-7-8. Onze kernfilosofie is om het onderwijs volledig af te stemmen op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Wij geloven dat elk kind uniek is en streven ernaar om een leeromgeving te bieden waarin ieder individu de nodige ondersteuning krijgt om zich zowel zelfstandig als in groepsverband optimaal te ontwikkelen. De inzet van leerkrachtondersteuners versterkt onze capaciteit om dit te realiseren. Ons toegewijde team van leerkrachten deelt de verantwoordelijkheid voor alle leerlingen, met korte communicatielijnen en een sterk onderling vertrouwen. We betrekken leerlingen actief bij hun eigen leerproces door middel van persoonlijke kindgesprekken over hun doelen. Het onderwijs sluit nauw aan bij de specifieke leerbehoeften, waarbij we gebruikmaken van handelingsgericht werken en een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen voor elke leerling. De toename van leerlingen die binnen het reguliere onderwijs begeleiding ontvangen, heeft ons ertoe aangezet onze basisondersteuning te versterken, met specifieke aandacht voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Leerkrachten creëren aangepaste lesplannen in samenwerking met ouders en leerlingen, wat de interne begeleiding ten goede komt. De ondersteuning richt zich niet alleen op de hulpvragen van het kind, maar ook op de professionele ontwikkeling van de leerkracht. Ondanks onze sterke basisondersteuning en de mogelijkheid om groepsdoorbrekend te werken, erkennen we dat er grenzen zijn aan het bieden van volledig op maat gemaakt onderwijs binnen de huidige structuur. We werken nauw samen met kinderopvangorganisatie Etuda voor VSO en BSO. De intern begeleider (IB-er) volgt de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar, en zorgt voor een soepele overdracht van opvang naar onderwijs via overleg met ouders en pedagogisch medewerkers. Hierdoor kunnen we extra ondersteuning vroegtijdig signaleren en bieden, wat zorgt voor een naadloze begeleiding vanaf de opvang tot en met de basisschool. Kindcentrum St. Jozef hanteert kleine groepen, gemiddeld zo'n 23 leerlingen. In combinatiegroepen is er extra ondersteuning van een leraar-ondersteuner. Twee van deze ondersteuners zijn werkzaam binnen onze school. Zeer moeilijk lerende leerlingen ontvangen intensieve instructie binnen de groep en begeleid werken, met extra aandacht van de leraar-ondersteuner in samenspraak met de leerkracht. Dit garandeert de nodige herhaling en oefening voor leerlingen op ondersteuningsniveau 3. Ons onderwijs is deels methode-gestuurd, waarbij de leerkracht een basisinstructie geeft en leerlingen vervolgens op eigen niveau verwerken. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften werken soms met aangepaste methoden of eigen leerlijnen (OPP), opgesteld in samenwerking met ouders, leerlingen en de IB-er. Flexibiliteit in methoden en leermiddelen, zoals iPads of werkboeken, is mogelijk om leerdoelen te behalen, altijd in overleg met alle betrokkenen. De individuele leerling staat centraal, ondersteund door een kindkaart die de ondersteuningsbehoeften, leerstijl en specifieke doelen bijhoudt. Deze kaart wordt tweemaal per jaar geëvalueerd en bijgewerkt, met betrokkenheid van de leerlingen via kindgesprekken. De groepsgrootte wordt beïnvloed door instroomfluctuaties, wat de voordelen van kleine groepen soms kwetsbaar maakt. We werken actief groepsdoorbrekend en maken veel gebruik van adaptieve leerprogramma's op de iPad. Daarnaast bieden we stagiaires van de PABO en onderwijsassistenten de mogelijkheid om praktijkervaring op te doen en extra ondersteuning te bieden. Voor de toekomst streven we naar meer thuisnabij onderwijs binnen de wijk en het dorp, conform het koersplan van Samenwerkingsverband Plein 013. Dit vereist gezamenlijke verantwoordelijkheid en integrale verbindingen tussen onderwijs, zorg en welzijn, waarbij expertise wordt gedeeld. Scholen werken toe naar een gezamenlijk buurtondersteuningsplan, waarin de specifieke uitwerking per buurt centraal staat. De BPO-er (begeleider passend onderwijs) van Hilvarenbeek ondersteunt de zes scholen van Stichting Etuda en OBS de Driehoek. Deze Kindcentra bieden onderwijs en ondersteuning aan basisschoolleerlingen en bereiden hen voor op het vervolgonderwijs. Het team op onze schoollocatie bestaat uit een directeur, IB-er, leraren, onderwijsondersteuners en pedagogisch medewerkers. De BPO-er draagt bij aan het realiseren van thuisnabij en passend onderwijs, met regelmatige overleggen met directeuren, IB-ers, bestuurders en vertegenwoordigers van de gemeente. Onze ambitie is dat elk kind zich kan ontwikkelen in een omgeving die optimaal is ingericht op zijn of haar ontwikkelbehoeften, met aandacht voor welbevinden, groei en de geboden ondersteuning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kindcentrum St. Jozef

Wat zijn de ambitieuze doelen binnen het schoolplan van Kindcentrum St. Jozef?

Bij Kindcentrum St. Jozef streven we constant naar groei en verbetering. We koesteren wat goed is, terwijl we actief zoeken naar manieren om onze opvang en het onderwijs te optimaliseren. Kwaliteitszorg is hierbij ons leidende principe; het is de methode waarmee we de kwaliteit van onze dienstverlening meten, bewaken, waarborgen en continu verbeteren. Onze kwaliteitszorg is een samenspel van specifieke instrumenten en acties, geworteld in ons strategisch beleidsplan van Stichting Etuda en het locatieplan dat we vierjaarlijks actualiseren. Dit locatieplan schetst de ambities van ons kindcentrum, met concrete, meetbare resultaten die we uiterlijk in 2028 willen realiseren. Elke locatie volgt de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om vernieuwing en verbetering te waarborgen. Veranderingen in onze omgeving dagen ons uit om flexibel te blijven. Inspiratie voor vernieuwing putten we uit onze resultaatmetingen en onze aandacht voor externe ontwikkelingen en eigen leerervaringen. De directeur draagt de integrale verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onze opvang en het onderwijs, en stuurt de ontwikkeling van Kindcentrum St. Jozef proactief aan. We realiseren dit door systematisch de kwaliteitscyclus te doorlopen, te werken met een gedetailleerd jaarplan, teamafspraken vast te leggen en te bewaken, en de resultaten zowel intern als met het College van Bestuur te bespreken. Onze ambitie is dat elk kind zich onbelemmerd kan ontwikkelen. Daarom richten we onze opvang en ons onderwijs zo in dat we tegemoetkomen aan individuele verschillen, met aandacht voor begeleiding en extra ondersteuning waar nodig. Een samenhangend systeem van instrumenten volgt de voortgang en ontwikkeling van elk kind.

Hoe garandeert Kindcentrum St. Jozef het behalen van de onderwijsdoelen?

Bij Kindcentrum St. Jozef hanteren we een proactieve aanpak voor kwaliteitsverbetering en -borging, gebaseerd op de Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus. Elk schooljaar selecteren we specifieke beleidsterreinen voor diepgaande evaluatie en bijsturing, altijd in lijn met ons schoolplan, het strategisch beleidsplan, actuele ontwikkelingen en onze capaciteit. Het jaarplan, dat de basis vormt voor onze activiteiten, wordt gedeeld met het bestuur, het bovenschools management en de Locatieraad. In onze nieuwsbrief informeren we ouders over onze successen en de focuspunten voor het komende schooljaar. Dit zorgt voor transparantie en betrokkenheid. Het strategisch beleidsplan van Stichting Etuda vormt de visie van onze organisatie. Dit document is zowel een richtinggevende gids als een dynamisch instrument dat jaarlijks wordt geëvalueerd en aangepast aan veranderende omstandigheden. U vindt het strategisch beleidsplan op onze website.

Downloaden

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Peuteropvang en VVE bij Kindcentrum St. Jozef

Toelichting van de school

Kindcentrum St. Jozef in Haghorst biedt een warm welkom aan de allerkleinsten met een uitgebreid programma voor jonge kinderen. We integreren kinderopvang en voorschoolse educatie (VE) naadloos met ons basisonderwijs, wat zorgt voor een doorlopende leerlijn van 0 tot 13 jaar. Onze eigen organisatie van dit aanbod volgt de visie van Etuda, die gelooft in een geïntegreerde opvoeding en ontwikkeling voor optimale groei. Ons doel is om elk kind maatwerk te bieden, zodat talenten volledig benut kunnen worden en kinderen een positieve start maken in hun toekomst. Het toegewijde team van opvang en onderwijs deelt één pedagogische en didactische visie, gericht op de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar. Dit beleid is erop gericht om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin kinderen zich vrij voelen om te ontdekken, te leren en te groeien. We hechten veel belang aan het pedagogisch locatiebeleid, dat de basis vormt voor onze aanpak. Hierin leggen we de nadruk op zelfstandigheid, zelfredzaamheid en respect voor zichzelf, anderen en de natuur. Door samen te werken met ouders, creëren we een consistente opvoedingslijn die kinderen helpt zich te ontwikkelen tot zelfverzekerde individuen. Een veilige basis is cruciaal; onze omgeving nodigt kinderen uit tot exploratie, persoonlijke ontwikkeling en veel plezier. Onze pedagogisch professionals begeleiden jonge kinderen spelenderwijs. Ze stimuleren interacties, bevorderen zelfstandigheid en creativiteit, en zetten zich in voor de motorische, spel- en taalontwikkeling. Individuele aandacht, duidelijke communicatie, structuur en het stellen van grenzen zijn hierbij essentieel, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum St. Jozef voor peuters?

Kindcentrum St. Jozef biedt gespecialiseerde kinderopvang en voorschoolse educatie (VE), ook wel peuteropvang genoemd, speciaal voor de jongste kinderen. Dit aanbod is integraal onderdeel van ons kindcentrum.

Kindcentrum St. Jozef biedt gespecialiseerde kinderopvang en voorschoolse educatie (VE), ook wel peuteropvang genoemd, speciaal voor de jongste kinderen. Dit aanbod is integraal onderdeel van ons kindcentrum.

Kinderopvang Haghorst
Peuteropvang en VVE Haghorst
Kindcentrum St. Jozef

Met welke partners werkt Kindcentrum St. Jozef samen voor het jonge kind?

Kindcentrum St. Jozef werkt nauw samen met Etuda, een gerenommeerde partner in kinderopvang, om een hoogwaardige doorlopende leerlijn te garanderen.

Kindcentrum St. Jozef werkt nauw samen met Etuda, een gerenommeerde partner in kinderopvang, om een hoogwaardige doorlopende leerlijn te garanderen.

Etuda kinderopvang