Openbare Basisschool De Zuidwester in Haarlem

Het team van Openbare Basisschool De Zuidwester in Haarlem

Current section: team
Ohmstraat 2
2014 Haarlem

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Zuidwester is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Zuidwester. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Zuidwester bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Zuidwester bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Zuidwester zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Zuidwester. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (29.6%)
35-45 jaar (14.8%)
45-55 jaar (29.6%)
55-65 jaar (7.4%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Zuidwester werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.5%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (3.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Zuidwester gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Bij Openbare Basisschool De Zuidwester zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverwacht afwezig is. Ziekte of verlof kan altijd voorkomen, en wij zetten ons maximaal in om direct een passende vervanging te regelen voor elke klas. Voor langdurige afwezigheid maken we gebruik van een gespecialiseerde invalpool, die beheerd wordt door ons bestuur. Dit garandeert een professionele invulling van de lessen. Mocht een invalleerkracht niet direct beschikbaar zijn, dan kijken we intern naar mogelijkheden om de continuïteit te waarborgen, bijvoorbeeld door beschikbare collega's in te zetten. Bij kortdurende ziekte worden de klassen vaak opgevangen door onze toegewijde leerkrachtondersteuners. Dit beleid minimaliseert de kans dat klassen naar huis gestuurd moeten worden, wat essentieel is voor de leerontwikkeling van uw kind. Indien het toch noodzakelijk is om een klas naar huis te sturen, informeren wij u als ouders uiterlijk een dag van tevoren. Dit doen we volgens de strikte procedures van ons noodplan voor vervanging, zodat u tijdig op de hoogte bent. Elke klas beschikt over een uitgebreide klassenmap met alle benodigde informatie, zodat invallers zich snel kunnen inwerken en de lessen effectief kunnen voortzetten. Dit zorgt voor een gestroomlijnd en kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Zuidwester: Een Diepgaande Kijk

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gerichte Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging
Jonge Kind Specialist voor Vroege Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Zuidwester bieden we een uitgebreid plusaanbod om elke leerling optimaal te ondersteunen in taal en rekenen. We hanteren een 'compacten en verrijken' methode, waarbij we door middel van methodetoetsen en didactische gesprekken de leerstof afstemmen op het individuele leertempo. Dit proces zorgt ervoor dat leerlingen met een hoog leertempo efficiënt met de leerstof omgaan, waardoor er ruimte ontstaat voor verdieping en verbreding. We maken hierbij gebruik van Levelwerk, een programma dat verrijkende activiteiten biedt en leerlingen leert dat doorzetten en fouten maken essentieel zijn voor succes. Onze 'Levelwerkers' ontvangen wekelijks extra begeleiding. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een Plusklas voor groep 5-8. Aanmelding verloopt via een SIDI-onderzoek dat kijkt naar signalen van (hoog)begaafdheid en eventuele leerbelemmeringen. De resultaten worden met ouders en leerkrachten besproken, waarna deelname aan de plusklas mogelijk is. Hier ligt de focus op 'leren leren' met uitdagende projecten en persoonlijke leerdoelen, wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en sociale competentie. Wanneer deze ondersteuning niet volstaat, bespreken we met ouders de mogelijkheid van versnellen, oftewel passend onderwijs. Dit verhoogt vaak het zelfvertrouwen en de motivatie van leerlingen. We houden hun ontwikkeling nauwlettend in de gaten om blijvend uitdagend onderwijs te garanderen. Daarnaast ondersteunen we leerlingen met dyslexie door middel van een op maat gemaakte dyslexiekaart met dispensaties en compensaties. Twee keer per jaar organiseren we een dyslexiepraatgroep voor leerlingen om ervaringen uit te wisselen en passende aanpassingen te bespreken. Voor leerlingen met NT2-onderwijs (Nieuwe Twee) bieden we diverse methoden zoals thematisch werken, pre-teaching en digitale software, gericht op woordenschatuitbreiding en taalbegrip. Ook bieden we extra ondersteuning aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) door middel van gespreksactiviteiten en taalspellen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Interactie
Intern Begeleider voor Zorgcoördinatie
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Zuidwester bevordert een inclusieve omgeving waar diversiteit wordt gewaardeerd. Als trotse 'Kindertalentenfluisterschool' richten we ons op de ontdekking en ontwikkeling van ieders unieke talenten, wat bijdraagt aan veerkracht en een positief zelfbeeld. We hanteren het KiVa-programma, een schoolbreed initiatief dat gericht is op het versterken van sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Kinderen leren emoties herkennen, zich inleven in anderen en bijdragen aan een positieve groepssfeer. Door middel van de Leerlingmonitor monitoren we het welbevinden en de sociale veiligheid, en passen we ons onderwijs hierop aan. Onze intern begeleiders fungeren als cruciale schakel tussen leerkrachten, ouders en externe zorgverleners. Zij coördineren ondersteuningstrajecten, zoals handelingsgericht werken, observaties en het aanvragen van onderzoeken, en onderhouden contacten met instanties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De intern begeleiders, Laura Limonard (groep 1-3) en Marieke Kokkeel (groep 4-8), zijn uw aanspreekpunten voor vragen over extra zorg. U kunt hen bereiken via e-mail om een afspraak te maken en de specifieke zorgbehoeften van uw kind te bespreken.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectief Klassenmanagement
Intern Begeleider voor Maatwerk
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdagende Leertrajecten

Toelichting van de school:

Op De Zuidwester creëren we een positief en productief leer- en werkklimaat door middel van effectief klassenmanagement. Dit omvat een gestructureerde fysieke ruimte met zichtbare roosters, dagplanningen en individuele werkplekken, aangepast aan specifieke onderwijsbehoeften. We werken met gelaagde instructie, gebaseerd op het directe instructiemodel, om zowel snelle als leerlingen die extra uitleg nodig hebben optimaal te bedienen. Leerlingen worden actief betrokken bij hun leerproces, mede door het gebruik van een dobbelsteen met een vraagteken-indicator en 'stoplichten' voor zelfstandig werken. Leren omgaan met gedrag valt onder onze prioriteiten. We streven naar een veilige omgeving voor iedereen. Wanneer gedrag structureel aandacht vraagt of de veiligheid in de groep beïnvloedt, maken we een zorgvuldige afweging of onze zorg nog passend is. Ouders worden hierbij nauw betrokken. We hanteren duidelijke niveaus voor de beoordeling van de zorg, waarbij we kijken naar de groei van de leerling, het welbevinden, gedragsverandering en de haalbaarheid van begeleiding binnen de groep en school. Bij het bereiken van de grenzen van onze zorg, zoeken we samen met ouders naar een passende externe onderwijsplek. Het welzijn van de leerling, de groep en de school vormen hierbij het uitgangspunt.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Coördinatie
Kinderoefentherapeut voor Gerichte Behandeling

Toelichting van de school:

Basisschool De Zuidwester hecht veel waarde aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We werken nauw samen met de GGD en het Sport- en Revalidatiecentrum Kennemerland om optimale ondersteuning te bieden. Onze intern begeleiders onderhouden contact met de schoolarts Suzanne van Roijen van GGD Kennemerland voor advies en eventuele doorverwijzingen bij ontwikkelingsproblemen. Leerlingen in groep 2 en 7 ondergaan een screening door de jeugdgezondheidszorg, waarbij ouders vooraf toestemming geven. Resultaten worden met leerkrachten gedeeld na ouderlijke goedkeuring. Via het Sport- en Revalidatiecentrum Kennemerland biedt kinderoefentherapeut Luuk van de Haterd wekelijks op school behandeling voor kinderen met motorische uitdagingen. Deze sessies, die plaatsvinden onder schooltijd en vergoed worden door de zorgverzekering, bevorderen spelenderwijs de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden. De korte lijnen met leerkrachten en ouders zorgen voor een efficiënte aanpak.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Zuidwester nemen we de persoonlijke verzorging en het medisch handelen van onze leerlingen serieus. Ouders worden aangemoedigd om eventuele allergieën te melden, zodat we hier rekening mee kunnen houden in de dagelijkse gang van zaken. Indien een leerling op vaste momenten medicatie dient in te nemen, zal de leerkracht, in overleg met de ouders, zorg dragen voor de correcte toediening. Dit alles gebeurt met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en aandacht voor het welzijn van het kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Werkplekken op diverse plekken in het gebouw
BSO ruimte
In groep 1-2 zijn er een aantal iPads per klas en
Ruim aanbod aan diverse boeken

Ontdek Onze Aanpak: Extra Ondersteuning voor Optimale Leerprestaties

De Zuidwester: Visie en Toekomstplannen voor Uw Kind

Bij Openbare Basisschool De Zuidwester investeren we continu in de groei en ontwikkeling van elke leerling. We streven naar een verhoogde onderwijskwaliteit door gerichte inzet van onze gespecialiseerde intern begeleiders en leerkrachtondersteuners. Onze visie voor het schooljaar '25-'26 is helder: het versterken van de basis door middel van een gedeelde professionele standaard en duidelijk beleid. Intern begeleiders werken nauw samen met de directie om ons onderwijsbeleid te optimaliseren, met een sterke nadruk op inclusief onderwijs. Dit betekent dat verlengde instructies zoveel mogelijk binnen de klas plaatsvinden, verzorgd door de eigen leerkracht, terwijl onze ondersteuners helpen bij zelfstandige werkperiodes. Daarnaast evalueren we onze aanpak van groepsplannen om deze optimaal af te stemmen op ons beleid voor passend onderwijs en het bevorderen van eigenaarschap bij onze leraren. We onderzoeken de effectiviteit, noodzaak en inhoudelijke invulling van deze plannen om de leerervaring te maximaliseren. Vakintegratie staat centraal in onze toekomstplannen. We combineren wereldoriëntatie, begrijpend lezen en taal om een rijk en betekenisvol leeraanbod te creëren. Door deze vakken logisch met elkaar te verbinden vanuit duidelijke leerdoelen, vergroten we de samenhang en relevantie voor onze leerlingen. Onze didactische koers verschuift naar formatief handelen, waarbij de persoonlijke ontwikkeling van de leerling centraal staat. We beoordelen leerlingen op basis van hun individuele vooruitgang en ontwikkelingspotentieel, zodat zij voortdurend ervaren dat ze groeien. Dit teamproces wordt verder uitgewerkt in onze jaarplannen. Specifieke ontwikkelgroepen verkennen nieuwe wegen: de groep Vakintegratie focust op taalontwikkeling, inclusief begrijpend lezen, schrijven en wereldoriëntatie. De groep MijnRapportfolio onderzoekt innovatieve methoden voor rapporteren en beoordelen, terwijl de groep Advies Traject werkt aan een gestructureerd beleid voor advisering in de bovenbouw, met name in groep 7 en 8.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan bij Basisschool De Zuidwester

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Openbare Basisschool De Zuidwester is toegewijd aan continue groei en ontwikkeling. Jaarlijks stellen we, in nauwe samenwerking met ons toegewijde team en managementteam, een gedetailleerd jaarplan op. Dit plan bevat onze specifieke doelstellingen voor het komende schooljaar, waarbij we onze onderwijsvisie als leidraad nemen. We evalueren het jaarplan gedurende het schooljaar en passen het waar nodig aan om optimale resultaten te garanderen. Ons schoolplan en de jaarlijkse plannen documenteren onze beleidsontwikkeling en kwaliteitszorg. Op professionele studiedagen en tijdens teamvergaderingen analyseren we grondig de schoolresultaten. Leerkrachten investeren in hun professionele ontwikkeling door middel van gerichte scholing, actieve samenwerking, klassenbezoeken en het geven van constructieve feedback. Dit gezamenlijke proces zorgt voor een breed gedragen en effectief schoolbeleid. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende strategische speerpunten: Vakintegratie met focus op formatief handelen, vernieuwende beoordelingsmethoden met Mijn Rapportfolio, het versterken van de onderwijskwaliteit en ons zorgbeleid, het bevorderen van pedagogisch handelen met Kiva/Talent, het stimuleren van burgerschap en de implementatie van een nieuwe methode voor spelling. Deze speerpunten worden uitgebreid toegelicht in ons jaarplan 2025-2026, dat aan het begin van het schooljaar via onze schoolkanalen met alle ouders wordt gedeeld.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

We zetten onze ambitieuze doelen om in concrete acties via ons jaarplan. Dit plan wordt gedurende het schooljaar periodiek geëvalueerd met het managementteam en het voltallige team. Op basis van deze evaluaties stellen we waar nodig bij, om zo continu te sturen op verbetering. Elk schooljaar evalueren we de noodzaak van specifieke onderwijsinhoudelijke stuurgroepen en diverse werkgroepen binnen onze organisatie. Deze groepen verzamelen essentiële informatie, delen deze kennis actief met het team, nodigen externe experts uit en betrekken het team bij belangrijke beslissingen. Ze onderhouden contacten binnen relevante netwerken en houden de directie voortdurend op de hoogte van de voortgang. Tijdens onze studiedagen en teamvergaderingen werken we gezamenlijk aan de realisatie van onze doelen. We evalueren continu met het team en het managementteam, waarbij we het hele schooljaar monitoren hoe we presteren en waar we ons verder kunnen ontwikkelen.

Downloaden

Speciaal Onderwijs Jonge Kind: Ontwikkeling bij De Zuidwester

Toelichting van de school

Ontdek het gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen op Openbare Basisschool De Zuidwester. Onze school beschikt over een toegewijde Specialist Jonge Kind. Deze professional richt zich exclusief op de ontwikkeling en het onderwijs voor kinderen van 4 tot 7 jaar. Met diepgaande expertise in pedagogiek, didactiek en de unieke ontwikkelingskenmerken van jonge kinderen, creëert onze specialist een optimale leeromgeving. Zij werkt nauw samen met leerkrachten, ouders en externe partners om de kwaliteit van het onderwijs continu te waarborgen en te verbeteren. De intern begeleider speelt een cruciale rol in de coördinatie en het overzicht van deze programma's. Voorschoolse Educatie (VVE) Openbare Basisschool De Zuidwester is momenteel geen VVE-school. VVE staat voor voorschoolse educatie, een programma ontworpen voor peuters vanaf 2,5 jaar die extra ondersteuning nodig hebben bij hun ontwikkeling. Ons huidige aanbod richt zich op de basisschoolleeftijd.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zuidwester extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Zuidwester heeft een Specialist Jonge Kind die zich richt op de ontwikkeling en het onderwijs van kinderen van 4 tot 7 jaar. Deze specialist werkt samen met het team om een optimale leeromgeving te garanderen.

Met welke partijen werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt samen met interne professionals, zoals de intern begeleider, en met ouders om de ondersteuning voor jonge kinderen te optimaliseren. Voor specifieke externe samenwerkingen op dit gebied wordt verwezen naar de schoolleiding.
Team | Openbare Basisschool De Zuidwester in Haarlem | [2025] Schoolregister