
Het team van Openbare Basisschool De Zuidwester in Haarlem
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Zuidwester is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Zuidwester. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Zuidwester bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Zuidwester bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Basisschool De Zuidwester zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 85.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Zuidwester. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Basisschool De Zuidwester werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Zuidwester gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging Leerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid
Bij Openbare Basisschool De Zuidwester zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverwacht afwezig is. Ziekte of verlof kan altijd voorkomen, en wij zetten ons maximaal in om direct een passende vervanging te regelen voor elke klas. Voor langdurige afwezigheid maken we gebruik van een gespecialiseerde invalpool, die beheerd wordt door ons bestuur. Dit garandeert een professionele invulling van de lessen. Mocht een invalleerkracht niet direct beschikbaar zijn, dan kijken we intern naar mogelijkheden om de continuïteit te waarborgen, bijvoorbeeld door beschikbare collega's in te zetten. Bij kortdurende ziekte worden de klassen vaak opgevangen door onze toegewijde leerkrachtondersteuners. Dit beleid minimaliseert de kans dat klassen naar huis gestuurd moeten worden, wat essentieel is voor de leerontwikkeling van uw kind. Indien het toch noodzakelijk is om een klas naar huis te sturen, informeren wij u als ouders uiterlijk een dag van tevoren. Dit doen we volgens de strikte procedures van ons noodplan voor vervanging, zodat u tijdig op de hoogte bent. Elke klas beschikt over een uitgebreide klassenmap met alle benodigde informatie, zodat invallers zich snel kunnen inwerken en de lessen effectief kunnen voortzetten. Dit zorgt voor een gestroomlijnd en kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht de situatie.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Zuidwester: Een Diepgaande Kijk
Taalontwikkeling en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Zuidwester bieden we een uitgebreid plusaanbod om elke leerling optimaal te ondersteunen in taal en rekenen. We hanteren een 'compacten en verrijken' methode, waarbij we door middel van methodetoetsen en didactische gesprekken de leerstof afstemmen op het individuele leertempo. Dit proces zorgt ervoor dat leerlingen met een hoog leertempo efficiënt met de leerstof omgaan, waardoor er ruimte ontstaat voor verdieping en verbreding. We maken hierbij gebruik van Levelwerk, een programma dat verrijkende activiteiten biedt en leerlingen leert dat doorzetten en fouten maken essentieel zijn voor succes. Onze 'Levelwerkers' ontvangen wekelijks extra begeleiding. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een Plusklas voor groep 5-8. Aanmelding verloopt via een SIDI-onderzoek dat kijkt naar signalen van (hoog)begaafdheid en eventuele leerbelemmeringen. De resultaten worden met ouders en leerkrachten besproken, waarna deelname aan de plusklas mogelijk is. Hier ligt de focus op 'leren leren' met uitdagende projecten en persoonlijke leerdoelen, wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en sociale competentie. Wanneer deze ondersteuning niet volstaat, bespreken we met ouders de mogelijkheid van versnellen, oftewel passend onderwijs. Dit verhoogt vaak het zelfvertrouwen en de motivatie van leerlingen. We houden hun ontwikkeling nauwlettend in de gaten om blijvend uitdagend onderwijs te garanderen. Daarnaast ondersteunen we leerlingen met dyslexie door middel van een op maat gemaakte dyslexiekaart met dispensaties en compensaties. Twee keer per jaar organiseren we een dyslexiepraatgroep voor leerlingen om ervaringen uit te wisselen en passende aanpassingen te bespreken. Voor leerlingen met NT2-onderwijs (Nieuwe Twee) bieden we diverse methoden zoals thematisch werken, pre-teaching en digitale software, gericht op woordenschatuitbreiding en taalbegrip. Ook bieden we extra ondersteuning aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) door middel van gespreksactiviteiten en taalspellen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Openbare Basisschool De Zuidwester bevordert een inclusieve omgeving waar diversiteit wordt gewaardeerd. Als trotse 'Kindertalentenfluisterschool' richten we ons op de ontdekking en ontwikkeling van ieders unieke talenten, wat bijdraagt aan veerkracht en een positief zelfbeeld. We hanteren het KiVa-programma, een schoolbreed initiatief dat gericht is op het versterken van sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Kinderen leren emoties herkennen, zich inleven in anderen en bijdragen aan een positieve groepssfeer. Door middel van de Leerlingmonitor monitoren we het welbevinden en de sociale veiligheid, en passen we ons onderwijs hierop aan. Onze intern begeleiders fungeren als cruciale schakel tussen leerkrachten, ouders en externe zorgverleners. Zij coördineren ondersteuningstrajecten, zoals handelingsgericht werken, observaties en het aanvragen van onderzoeken, en onderhouden contacten met instanties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De intern begeleiders, Laura Limonard (groep 1-3) en Marieke Kokkeel (groep 4-8), zijn uw aanspreekpunten voor vragen over extra zorg. U kunt hen bereiken via e-mail om een afspraak te maken en de specifieke zorgbehoeften van uw kind te bespreken.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op De Zuidwester creëren we een positief en productief leer- en werkklimaat door middel van effectief klassenmanagement. Dit omvat een gestructureerde fysieke ruimte met zichtbare roosters, dagplanningen en individuele werkplekken, aangepast aan specifieke onderwijsbehoeften. We werken met gelaagde instructie, gebaseerd op het directe instructiemodel, om zowel snelle als leerlingen die extra uitleg nodig hebben optimaal te bedienen. Leerlingen worden actief betrokken bij hun leerproces, mede door het gebruik van een dobbelsteen met een vraagteken-indicator en 'stoplichten' voor zelfstandig werken. Leren omgaan met gedrag valt onder onze prioriteiten. We streven naar een veilige omgeving voor iedereen. Wanneer gedrag structureel aandacht vraagt of de veiligheid in de groep beïnvloedt, maken we een zorgvuldige afweging of onze zorg nog passend is. Ouders worden hierbij nauw betrokken. We hanteren duidelijke niveaus voor de beoordeling van de zorg, waarbij we kijken naar de groei van de leerling, het welbevinden, gedragsverandering en de haalbaarheid van begeleiding binnen de groep en school. Bij het bereiken van de grenzen van onze zorg, zoeken we samen met ouders naar een passende externe onderwijsplek. Het welzijn van de leerling, de groep en de school vormen hierbij het uitgangspunt.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Zuidwester hecht veel waarde aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We werken nauw samen met de GGD en het Sport- en Revalidatiecentrum Kennemerland om optimale ondersteuning te bieden. Onze intern begeleiders onderhouden contact met de schoolarts Suzanne van Roijen van GGD Kennemerland voor advies en eventuele doorverwijzingen bij ontwikkelingsproblemen. Leerlingen in groep 2 en 7 ondergaan een screening door de jeugdgezondheidszorg, waarbij ouders vooraf toestemming geven. Resultaten worden met leerkrachten gedeeld na ouderlijke goedkeuring. Via het Sport- en Revalidatiecentrum Kennemerland biedt kinderoefentherapeut Luuk van de Haterd wekelijks op school behandeling voor kinderen met motorische uitdagingen. Deze sessies, die plaatsvinden onder schooltijd en vergoed worden door de zorgverzekering, bevorderen spelenderwijs de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden. De korte lijnen met leerkrachten en ouders zorgen voor een efficiënte aanpak.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Zuidwester nemen we de persoonlijke verzorging en het medisch handelen van onze leerlingen serieus. Ouders worden aangemoedigd om eventuele allergieën te melden, zodat we hier rekening mee kunnen houden in de dagelijkse gang van zaken. Indien een leerling op vaste momenten medicatie dient in te nemen, zal de leerkracht, in overleg met de ouders, zorg dragen voor de correcte toediening. Dit alles gebeurt met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en aandacht voor het welzijn van het kind.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Aanpak: Extra Ondersteuning voor Optimale Leerprestaties
De Zuidwester: Visie en Toekomstplannen voor Uw Kind
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.