
Schoolweging
De schoolweging van De Zuidwester Haarlem is 23,03 , met een spreiding van 4,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,2% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Zuidwester niet alleen de inspectienorm (85%), maar presteert ze ook 1,2 procentpunt beter dan vergelijkbare scholen. Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 61,9%. Dit is 3,7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (72,1%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (25,45% vs 18,61% regio), gecombineerd met een opvallend lage score voor praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regio). Met 20% havo- en 9,09% havo/vwo-adviezen profileert de school zich als theoretisch georiënteerd. De volledige afwezigheid van vso-adviezen (0% vs 0,12% landelijk) onderstreept dit.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zuidwester Haarlem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij kijken naar het kind als geheel en hebben veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkelingen en talenten van de kinderen. We volgen de kinderen goed door hen te observeren en te kijken wat een kind nodig heeft en stemmen ons aanbod daarop af. LVS/Cito Om een objectief beeld van de vorderingen van onze leerlingen te kunnen vormen, worden in groep 3 t/m 8 twee keer per jaar de CITO-toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen op het gebied van rekenen, taal en lezen, die landelijk genormeerd zijn. Omdat we hiermee de vorderingen van onze leerlingen volgen, worden deze CITO-toetsen een ‘leerlingvolgsysteem’ (LVS) genoemd. Om u als ouder beter inzicht te geven in de ontwikkeling van uw kind, noteren wij op het rapport de behaalde scores en voegen we de grafieken toe aan het rapport. Deze toetsen worden in januari en mei/juni worden afgenomen. De uitslagen worden in februari en juni geanalyseerd op school-, groeps-, en individueel niveau en we bekijken dan waar de school, de klas en het kind staan in de (cognitieve) ontwikkeling. De resultaten worden tijdens de gesprekken in februari en juni met ouders besproken. Groep 1/2 maakt houdt de leerdoelen bij in MijnRapportfolio, aangevuld met de observaties van de leerkracht. Ook dit wordt tijdens de gesprekken met ouders besproken. Methodegebonden toetsen Methodegebonden toetsen zijn gebaseerd op de laatst aangeboden leerstof. Doordat hiermee heel veel geoefend is, kunnen de meeste kinderen deze toetsen behoorlijk goed maken. Doordat de opbouw van de CITO-toets anders is dan de methodegebonden toetsen, kunnen er verschillen ontstaan tussen de beoordeling op het rapport en de uitslag van de CITO-toets. Beide resultaten vindt u terug op het rapport van uw kind. Op de oudergesprekken worden alle resultaten, observaties, talenten en ontwikkelpunten toegelicht door de leerkracht van uw zoon of dochter. We gebruiken de harde gegevens, de toetsen, om de ontwikkeling van uw kind te volgen. Een kind is echter veel meer dan een toets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,16% van de oud-leerlingen zit onder advies (vs 11,81% landelijk), terwijl 81,63% op advies functioneert. Het percentage boven advies (10,2%) benadrukt de zorgvuldige advisering volgens het 'Stappenplan advisering VO' dat het 'complete beeld van het kind' centraal stelt.
Sociale ontwikkeling
We willen dat iedereen zich veilig voelt op De Zuidwester en dat zij met plezier naar school toe gaan. Onze school besteedt daarom structureel aandacht aan de sociaal en emotionele ontwikkeling van de kinderen door te werken met de methode KiVa. Dit is een schoolbreed programma gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Met KiVa wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en de sociaal en emotionele ontwikkeling. Kinderen leren onder andere: om emoties te herkennen bij zichzelf zich in te leven in een ander hoe met emoties om te gaan en emoties te herkennen bij anderen hoe zij anderen kunnen helpen hoe zij zelf hulp kunnen vragen dat ieder mens uniek en waardevol is dat iedereen kwaliteiten heeft en hoe je die kunt gebruiken hoe ze kunnen bijdragen aan een prettige sfeer in de groep ze leren pesten te herkennen en te voorkomen We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de kernwaarden uit te dragen. Wij zorgen dat we het goede voorbeeld geven en spreken leerlingen en elkaar op een positieve wijze aan. 'Samen maken we er een fijne school van!' LEES MINDER
Veiligheid en respect
Samen verantwoordelijk
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zuidwester voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Zuidwester geeft in elke groep KiVa lessen, gericht op groepsvorming en een veilige leeromgeving. De lessen stimuleren de ontwikkeling van sociale vaardigheden en het creëren van een groepsnorm tegen pesten. De KiVa lessen zijn verdeeld over 10 thema’s. Er vinden preventieve groepsgesprekken plaats om de sfeer in de klas te bespreken en leerlingen verantwoordelijk te maken voor de sfeer. De school heeft een KiVa-team dat zorgt voor de voortgang, de monitor en de scholing. De KiVa-monitor wordt gebruikt om de sociale veiligheid en de sociaal emotionele ontwikkelingen te meten. Twee keer per schooljaar vullen leerlingen vanaf eind groep 3 een vragenlijst in. De rapporten en sociogrammen geven een beeld van het klimaat in de groepen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Zuidwester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Zuidwester gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zuidwester?
Openbare Basisschool De Zuidwester gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.