Openbare Basisschool De Dolfijn
Gijsbrecht v Aemstelstr 118
2026 VJ Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
27.65
Spreiding
8.02

De schoolweging van De Dolfijn Haarlem is 27,65 , met een spreiding van 8,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,05% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat licht onder het regionale gemiddelde (61,1%) ligt maar ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit wijst op effectieve differentiatie, vooral in rekenen en taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,75% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Dolfijn HaarlemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zowel de eindresultaten als de tussenresultaten worden gemeten met de methode-onafhankelijke toetsen van CITO. Voor de kernvakken wordt een blokplanning gemaakt. Met de blokplanning wordt cyclisch gewerkt, waardoor zicht op de ontwikkeling is. Planning (met onderscheid tussen nieuwe doelen, herhaaldoelen en cruciale leermomenten), verdeling in plus-, basis- en breedteniveau, beschrijving lesaanbod en aanpak op niveau, controle door toetsen en observatie, analyse en evaluatie, vervolgens nieuwe planning etc. De CITO-resultaten worden aan de hand van een evaluatieformulier geanalyseerd. De conclusies worden mede verwerkt in de blokplanning. Door deze manier van werken, voorkomen we dat de methode gevolgd wordt zonder goed zicht te hebben op de individuele leerbehoeftes. In de onderbouw wordt gewerkt met de methode Sil op school. Er is in de differentiatie op de verschillende niveaus.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,82% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 75% op advies functioneert. Dit reflecteert nauwkeurige advisering en de beschreven ‘ontwikkelingsgerichte monitoring’ in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het van groot belang dat elk kind op school zich prettig en veilig voelt en zichzelf kan zijn. Wanneer een kind zich in een positieve en veilige schoolomgeving bevindt, komt het tot leren en kan het zich optimaal ontwikkelen. Zodra de leerlingen bij ons op school komen leren we de kinderen met elkaar om te gaan vanuit de waarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. We zetten hiervoor de pedagogische aanpak Positive Behavior Support (PBS): Actief aanleren van gewenst gedrag door het geven van 'lessen in goed gedrag' Positief bekrachtigen en stimuleren van gewenst gedrag Gedragsverwachtingen koppelen aan onze kernwaarden en deze visualiseren in de school Lessen sociaal-emotionele ontwikkeling Actief toezicht houden in/op de gemeenschappelijke ruimtes zoals het schoolplein Afspraken maken over consequenties en interventies bij ongewenst gedrag schoolbreed werken aan een positieve schoolcultuur In groep 5 wordt de groepstraining 'zo omgaan met elkaar' en in groep 7 'Rots en water' gegeven. Wanneer een leerling meer ondersteuning nodig heeft gedragsmatig of op sociaal-emotioneel gebied, hebben wij verschillende interventies en ondersteuningstrajecten, waaronder ondersteuning door onze kindercoach. Leerlingen van groep 7 en 8 zijn getraind als leerlingmediators op het schoolplein tijdens de pauzes. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dolfijn voor sociale ontwikkeling?

Het sociaal welbevinden wordt gemonitord met Viseon, een registratiesysteem gericht op het meten van het welzijn van de leerling. In de kleutergroepen wordt Kijk! gebruikt. Op basis van de uitkomsten wordt er een groepsplan gemaakt. Hierin worden de acties en interventies beschreven op groepsniveau en waar nodig op leerlingniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dolfijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Dolfijn gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Viseon, SWIS.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dolfijn?

Openbare Basisschool De Dolfijn gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), SOEMO-kaarten.