Openbare Basisschool De Hasselbraam in Haaren - Resultaten

Openbare Basisschool De Hasselbraam
Sportlaantje 8
5076 AM Haaren

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
25.72
Spreiding
6.07

De schoolweging van De Hasselbraam Haaren is 25,72 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 0,5% hoger dan vergelijkbare scholen (96,61%) en reflecteert de effectiviteit van het basisonderwijs, zelfs in een dalende leerlingpopulatie.

Fundamenteel niveau

Score: 97.1264%

Streefniveau

58,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit is 5,4% lager dan vergelijkbare scholen (63,97%), maar past bij de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 25,72). De school zet in op 'ontwerpend leren' om deze scores verder te verbeteren.

Streefniveau

Score: 58.6206%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich sterk theoretisch: 31,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,8% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 6,3% (vmbo-b/k) wel zichtbaar, iets boven regionale peers (5,5%). De combinatie van hoge ambitie en maatwerk wordt benadrukt in het schoolondersteuningsprofiel.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2014-2015

Verticale leerwinst is zichtbaar: groep 8 scoort 12% hoger dan groep 7 op taalvaardigheid, mede door de investering in digitale leermiddelen. Rekenresultaten blijven stabiel op 5% boven inspectienormen, volgens het jaarverslag.

ToetsDe Hasselbraam HaarenGemeente AmsterdamNederland
207199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen de kwaliteitszorg is het belangrijk om na te gaan wat de resultaten/opbrengsten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en doen wij de goede dingen goed? Belangrijk hierbij is dat het team zich verantwoordelijk voelt voor de resultaten en dat de stappen die genomen worden om de kwaliteit te verbeteren door iedere betrokkene wordt gedragen. Dit betekent ook dat er conclusies worden getrokken en interventies worden ingezet op individueel leerkrachtniveau en op schoolniveau. Hierbij is het van belang instrumenten te gebruiken die goed hanteerbaar en betrouwbaar zijn. We zetten op dit moment 7 instrumenten in om zicht te krijgen op de kwaliteit van ons onderwijs, t.w.: 1. leerresultaten op leerling-niveau en groepsniveau. Individuele leerling-resultaten worden gemeten door methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen (o.a. uit het Cito leerlingvolgsysteem) Groepsresultaten worden d.m.v. de trendanalyse (op groeps- en schoolniveau) geëvalueerd en geanalyseerd in het document Trendanalyse de Hasselbraam. 2. kwaliteitsonderzoek. Tweejaarlijks wordt er een kwaliteitsonderzoek gehouden onder ouders, leerkrachten en de kinderen uit de groepen 6, 7 en 8. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het instrument Kwaliteitsmeter Primair Onderwijs (KMPO) van het bureau Beekveld & Terpstra. 3. WMK. Binnen de Hasselbraam werken we met Werken met Kwaliteitskaarten van Cees Bos en eveneens met mijnschoolteam.nl. Hierin bewaken we de ontwikkeling van het team. We vullen dit instrument met kijkwijzers, welke zijn vastgesteld door het team. Tevens zitten hier de kijkwijzers vanuit de cao en de inspectienormen in verwerkt. 4. sociaal emotioneel leerlingvolgsysteem. Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen in ZIEN! Dit instrument wordt 2x per jaar dor de leerkracht ingevuld en 1x per jaar door de leerlingen en ouders. Hiermee monitoren wij ook de sociale veiligheid van kinderen voor de inspectie. 5. COOL 5-18 - onderzoek. Het cohortonderzoek COOL5-18 (Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen van 5 tot 18 jaar) bestaat sinds 2007. In COOL5-18, dat wordt uitgevoerd in opdracht van de Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW), gaat het om het verzamelen van gegevens om de ontwikkeling van kinderen tijdens hun schoolloopbanen te kunnen beschrijven en verklaren. Op onze school worden om de drie jaar gegevens van onze school en van de leerlingen in de groepen 2, 5 en 8 verzameld. 6. Stroomm kwaliteitsmonitor. Op Stroommniveau wordt jaarlijks de kwaliteitsmonitor ingevuld. In deze monitor worden de resultaten van het primaire proces én de resultaat indicatoren ingevuld. Het primaire proces wordt opgedeeld in de volgende 4 deelgebieden: - didactiek - personeel - leiderschap - curriculum. De resultaten zijn de resultaten van M en E-toetsen én de eindtoets. De kwaliteitsmonitor wordt ingevuld door de directeur samen met een collega-directeur van een andere school. Resultaten van de monitor worden op Stroomm-niveau gebundeld en daarop kan beleid gemaakt worden op Stroomm-niveau. 7. Interne Audit OBS de Hasselbraam neemt deel aan interne Audits Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS van ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften. Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toets-resultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (Route 8). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

22,2% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbele landelijk percentage (11,8%). Tegelijk scoort 27,8% boven advies (vs. 25,3% landelijk). Dit contrast wijst op een risicogroep naast excellente doorstromers. De school zet daarom extra in op doorlopende monitoring in het VO, zoals beschreven in hun zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Fides betekent vertrouwen. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf bij te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse symbolen. Wij geloven erin dat als je voelt dat je goed bent zoals je bent, als je jezelf sterk en weerbaar voelt, je dan minder snel geneigd bent om anderen te pesten. Deze weerbaarheid geven we onze leerlingen mee vanaf groep 1 tot en met groep 8. LEES MINDER

vertrouwen in jezelf

weerbaarheid

gelukkig zijn

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hasselbraam voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Hasselbraam streeft ernaar dat kinderen verantwoord, goed en eigentijds onderwijs genieten. Welbevinden en betrokkenheid zijn belangrijke indicatoren voor goed onderwijs. Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst en deze met lef en vertrouwen tegemoet te kunnen gaan leggen zij een stevige basis middels een sociale weerbaarheidstraining (Fides). Door ook het werken met handen een prominente plaats te geven, kunnen kinderen zich op verschillende gebieden en naar eigen vermogen ontwikkelen. De school wil een plek zijn waar kinderen zich welkom voelen ongeacht geloof of etniciteit, waar zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling als de creatief-expressieve ontwikkeling worden geïnspireerd en bevorderd. Dit noemen ze leren met Hoofd, Hart en Handen. Kinderen voelen zich sociaal-emotioneel goed op school. De kwaliteitsmeter (WMK) geeft aan dat de kinderen bovengemiddeld graag naar Openbare Basisschool De Hasselbraam toe gaan. Er is een vangnet voor kinderen die het nodig hebben en de school heeft goede contacten met maatschappelijk werk, jeugdzorg, bureau Jeugd en Gezin, GGD en andere zorgverleners. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen in ZIEN! Dit instrument wordt 2x per jaar door de leerkracht ingevuld en 1x per jaar door de leerlingen en ouders. Hiermee monitoren ze ook de sociale veiligheid van kinderen voor de inspectie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Hasselbraam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Hasselbraam gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hasselbraam?

Openbare Basisschool De Hasselbraam gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Fides.