OBS de Wielewaal in Haaften - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Wielewaal Haaften is 30,95 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% behaalde het fundamentele niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 98.2456%
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 56,1%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit duidt op een effectieve aanpak om leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen, vooral opgezien tegen de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 56.1403%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 37,5% havo/vwo en 25% havo-advies. Dit is significant hoger dan bij regionale vergelijkbare scholen (havo/vwo: 10,9%, havo: 16,1%). Het aandeel praktijkonderwijs (1,01% in regio) komt niet voor op deze school, wat past bij het hoge gemiddelde streefniveau.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een verschil van 0,66 punten tussen de LIB-score van groep 8 (174,57) en vergelijkbare scholen in Amsterdam (176,38). Dit minimale verschil benadrukt de landelijk vergelijkbare onderwijskwaliteit, ondanks regionale demografische verschillen.
Toets | De Wielewaal Haaften | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.57 | 176.38 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
OBS de Wielewaal werkt opbrengstgericht. We hanteren drie kwaliteitscirkels voor het monitoren van de resultaten. Ten eerste de dagelijkse cyclus. Dagelijks wordt het werk van de leerlingen beoordeeld. We bekijken wat er goed ging en wat niet. Eventueel volgt er extra uitleg of oefenstof. Ten tweede de 'maandelijkse' cyclus. Na 3 a 4 weken lesstof hebben de meeste methodes een toets gepland. De toets gebruiken we om te achterhalen of een leerling de doelen beheerst. Bij sommige vakken toetsen we vooraf, zodat we meteen kunnen bijsturen. We maken vanaf de eerste helft van schooljaar 2024-2025 de resultaten in Parnassys beschikbaar voor ouders. We werken met het informatiesysteem 'Leeruniek' om de resultaten te analyseren en evalueren. Resultaten: De school verzamelt gegevens over de leeropbrengsten van de leerlingen en stelt vast wat de school wil bereiken. Dit noemen we de schoolambities. De schoolambities worden in Leeruniek beschreven. Dat doen we voor de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en taal/spelling. Evalueren: Er vindt twee keer per jaar (februari en juni) een analyse plaats van de methode-onafhankelijke toetsen (CITO). Het team bespreekt dit samen op schoolniveau en zet dit om in acties/afspraken. De leerkrachten analyseren de gegevens van de eigen groep op leerling- en groepsniveau. Daarnaast worden de methodetoetsen door de leerkrachten geëvalueerd. Hierop volgen acties/ afspraken. In de planning voor groep 3 t/m 8 zijn alle lessen van alle vakken van de week opgenomen met daarbij de verdeling in instructie en zelfstandig. Niveaugroepen zijn onderverdeeld in basis, intensief en verrijkt. De dagelijkse cyclus wordt bijgehouden in de groepsmap: welke leerlingen hebben naast de niveaugroepen nog extra/ aanvullende instructie nodig na de gegeven les. Er kan een aanvullende instructie gepland worden. Aanpassingen: Op basis van de analyse bepalen we welke aanpassingen voor de aanpak worden vastgesteld: indeling van de instructiegroepen, ondersteunend materiaal en / of leerkracht handelen. We kijken welke ondersteuning het kind nodig heeft om de doelen te behalen en te beheersen. Concreet betekent dit, dat er bij de basisvakken begrijpend en technisch lezen, rekenen en bij spelling in iedere jaargroep op 3 niveaus wordt gewerkt. Een groep leerlingen die de leerstof gemakkelijk aan kan (verrijkt), een groep die gebaat is bij het volgen van de basisinstructie (basis) en tot slot een groep leerlingen die instructieafhankelijk is en meer aandacht en begeleiding nodig heeft van de leraar om tot presteren te komen (intensief). Doen: Op basis van de analyse maken we nieuwe plannen. We formuleren de door ons als team vastgestelde doelen aan de hand van ambities die zijn gerelateerd aan vastgestelde schoolstandaarden. We maken passende onderwijsarrangementen waarin alle leerlingen tot hun recht komen. We gebruiken ook kind-specifieke informatie om tot een goed aanbod te komen voor elk kind. Het geeft informatie over wat elk kind specifiek nodig heeft. Het kenmerkt elk kind en maakt elk kind uniek.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 16,67% tegen 11,81% landelijk. Tegelijk presteert 16,67% boven advies – een indicatie voor zorgvuldige adviesvorming. Deze balans sluit aan bij de beschreven NIO-testafname en uitgebreide adviseringstrajecten in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
OBS De Wielewaal investeert in sociale competenties bij leerlingen en medewerkers. We werken daarvoor met de Kanjertraining. Kernwaarde bij de kanjertraining is 'vertrouwen'. Daarbij leren we hoe we prettig met elkaar om kunnen gaan en hoe we onze grenzen aan kunnen geven. We zitten samen in de klas, maar er moet ruimte zijn voor ieder individu! De sociale opbrengsten mogen nog groeien, ook op sociaal vlak hebben we hoge verwachtingen van elkaar. Dat betekent dat we onverminderd doorgaan met onze inzet. We zijn pas tevreden als onze school minstens zo goed scoort als andere scholen in de benchmark. LEES MINDER
We vertrouwen elkaar
We hebben (ook op sociaal vlak) hoge verwachtingen
Samen, met respect voor het individu
Wat is de werkwijze van OBS de Wielewaal voor sociale ontwikkeling?
OBS de Wielewaal volgt de Kanjertraining en gebruikt het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. Tweemaal per jaar wordt de vragenlijst gescoord door de leerkrachten, en vanaf groep 5 ook door de leerlingen zelf. De resultaten worden geëvalueerd met het team. De school heeft gekozen voor de Kanjertraining omdat het belangrijk wordt gevonden dat kinderen leren vertrouwen in elkaar en anderen te stellen. Daarnaast leggen leerlingen vanaf groep 5 de tevredenheidspeiling van DUO voor. Als er onvoldoende resultaten zijn, worden interventies ingezet, bijvoorbeeld via schoolmaatschappelijk werk, de intern begeleider (die kindercoach is), 't Past, of mensen van de Kanjertraining. In het kader van burgerschapsonderwijs wordt samengewerkt met jeugdwerk, wijkagent en Bureau HALT. Er is een gecertificeerde Rots- en Watertrainer op school en tijdens Levensbeschouwelijk Vormingsonderwijs leren leerlingen zich te verplaatsen in andere standpunten.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Wielewaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS de Wielewaal gebruikt Kanvas, DUO vragenlijsten en Rovict burgerschapsmetingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Wielewaal?
OBS de Wielewaal gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.