Christelijke Basisschool Goudenstein
Vredeplein 1
4175 HA Haaften

Schoolweging

Schoolweging
30.07
Spreiding
6.38

De schoolweging van Goudenstein is 30,07 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95.7%) en benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen minimaal het basisniveau te laten bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60.49% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Dit is een positief resultaat gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 57.3%. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vrucht af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 17.39% havo/vwo en 17.39% vwo-advies (vs. 10.93% en 18.61% landelijk). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t/HAVO-adviezen (17.39%), wat mogelijk wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan regionale peers (1.01%), passend bij het hogere streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGoudensteinGemeente AmsterdamNederland
LIB176.38175.14175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen: Midden en Eind. We nemen de toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, woordenschat en spelling. De resultaten worden tijdens de groepsbesprekingen geanalyseerd en geëvalueerd door de leerkracht en de intern begeleider. Die analyse vindt plaats op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op leerling- en groepsniveau worden de resultaten gebruikt voor de afstemming van de instructie en de leerstof. Op schoolniveau worden de resultaten gebruikt als belangrijke input voor de ontwikkeling van onderwijskundig beleid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7.69% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De 30.77% die boven het advies presteert, onderstreept de kwaliteit van het adviseringstraject. Deze cijfers sluiten aan bij de schoolvisie op 'doorlopende ontwikkelingslijnen' en individuele talentontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Ons voornaamste doel is dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige mensen, verantwoordelijke burgers, in een veilige schoolomgeving, waarin het geloof in God meegegeven wordt. Het gevoel van veiligheid is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen hebben leerkrachten nodig die liefdevol, eerlijk en betrouwbaar zijn; en een schoolomgeving waarin de veiligheid gewaarborgd wordt met duidelijke regels en afspraken en leerkrachten die daarop toezien. In een veilige omgeving kunnen kinderen leren om op zichzelf te vertrouwen en anderen te vertrouwen. We gebruiken daarvoor de Kanjertraining. Het geloof in God is voor ons de basis, de inspiratie en het voorbeeld van veiligheid en vertrouwen. Voor kinderen is respect voor de ander niet altijd vanzelfsprekend. Zij denken meer zwart-wit en zijn in sommige fasen van hun ontwikkeling vooral op zichzelf gericht. Daarom is ons onderwijs erop gericht dat kinderen leren om naar zichzelf te kijken, wie zij zijn, wie en wat hen tot nu toe heeft gevormd; en tevens leren om zich te verplaatsen in de ander en zijn of haar manier van denken en reageren. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Goudenstein voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Goudenstein gebruikt de Kanjertraining. Leerkrachten zijn gecertificeerd en werken in alle groepen met lessen, oefeningen en activiteiten van de Kanjertraining. De sociale opbrengsten worden gemonitord met KIJK! in de groepen 1 en 2 en KanVAS in de groepen 1 t/m 8. Leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen jaarlijks de enquête van Scholen op de Kaart in. Resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en intern begeleider en gebruikt voor de aanpak in de groep.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool Goudenstein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Goudenstein gebruikt Kijk!, Kanvas en Scholen op de kaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Goudenstein?

Christelijke Basisschool Goudenstein gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.