
Schoolweging
De schoolweging van De Triangel Gulpen is 28,33 , met een spreiding van 7,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke norm van 96.4%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardighedenondersteuning, ook voor leerlingen met achterstanden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 60.5%), ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.33).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 34.7% VMBO-(g)t (vergeleken 16.5% regio) en 18.4% VWO-advies (landelijk 18.6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), wat kadert bij het cognitieve profiel van de school. De combinatieadviezen (vmbo-k/gt en havo/vwo) zijn met 6.1% lager dan vergelijkbare scholen (10.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Triangel Gulpen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met ingang van 1 februari 2016 beoordeelt de inspectie de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs niet meer. De inspectie blijft het belangrijk vinden dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. We vragen van elke leerkracht om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen. We volgen onze leerlingen d.m.v. observaties van de leerkrachten, geregistreerd in het Digikeuzebord, informatie die we ophalen uit de kindgesprekken, oudergesprekken, resultaten van de methode-toetsen, gegevens vanuit CITO-LIB toetsen en gegevens uit onze Kanvas-lijsten (ingevuld door leerkrachten en leerlingen). De resultaten van ons onderwijs kunnen afgelezen worden uit methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden (Cito) toetsen. Zo kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Als kinderen extra zorg nodig hebben, wordt bekeken in welke mate hulp kan worden ingezet. De leerkracht en de interne begeleider houden nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelen daar waar nodig hulp in. Tevens maakt de school elk jaar een schoolzelfevaluatie, waarbij aparte doelen gesteld worden op zowel leerling-, groeps- als schoolniveau. We geven goed gedifferentieerd les op ondersteuningsniveau 1 & 2 met de laatste, nieuwste methoden. We hebben zicht op de kwaliteit van de differentiatie door 2x per jaar een klassenobservatie uit te voeren (door de directeur en IB-er). Hieruit wordt een overzicht gemaakt van tips en tops, die besproken worden op leerkrachtniveau, bouw - en schoolniveau. REALISATIE In schooljaar '23-'24 hebben we voor het eerst met CITO Leerling In Beeld (LIB) gewerkt. Dit is de nieuwste versie van CITO. Onze schoolzelfevaluatie van '23-'24 geeft het volgende beeld: Dit is de eerste keer dat er een analyse gemaakt wordt vanuit LIB. In de dwarsdoorsnede zien we dat rekenen en begrijpend lezen in de groepen dicht bij elkaar liggen. Spelling zit iets hoger in vergelijking met begrijpend lezen en rekenen. Zorgsignalen zien we bij groepen 7: spelling werkwoorden en begrijpend lezen en rekenen. Deze twee laatste zijn al heel mooi opgehaald met speciale interventies door o.a. de rekenspecialist. In onze Groepen 7 hebben we vanaf midden groep 5 extra interventies op begrijpend lezen en rekenen toegepast. De groep heeft lees- en rekentijd uitbreiding gehad en nu nog steeds. Bij rekenen wordt gekeken naar uitval op welke cruciale doelen: die worden bijgespijkerd door de rekenspecialist en er wordt ingezet op automatiseren m.b.v. Rekensprint. Ook zijn we gestart met een nieuwe rekenmethode :WIG 5. Met begrijpend lezen hebben we een leerkracht ingezet die in groepjes met “Alle teksten de baas” werkt. Deze interventies hebben gedeeltelijk de doelen bereikt. Bij begrijpend lezen zien we dat ons gesteld doel ruimschoots wordt behaald: Doel: 80% van leerlingen uit de groepen 7 behaalt op de CITO LIB M7 BL een 1F-niveau. Dat zou een stijging zijn van 30%. Behaald: Eind groep 6 behaalde 50% 1F. 92% behaalt op de M7 1F-niveau! De DMT scores in de dwarsdoorsnede geven een zorgsignaal in groepen 3 en 4; daar zijn interventies voor opgezet. In de groepen 3 viel op dat de kinderen zeer nauwkeurig lazen: geen fouten, maar daardoor het tempo niet haalden. Woorden van kern 6 waren nog niet aangeboden. Dat is nu wel het geval. In groep 4 is extra ingezet met Vloeiend en Vlot en heeft een aantal leerlingen extra leesondersteuning niveau 3.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.6% presteert boven advies (landelijk 25.3%), terwijl 18.8% onder advies scoort (vs. 11.8% nationaal). Deze cijfers tonen ruimte voor optimalisatie in adviseringstrajecten, hoewel de beschreven 'leerlingvolgsystematiek met harde en zachte criteria' nuance biedt.
Sociale ontwikkeling
De Kindercirkel biedt een veilige plek voor alle kinderen en medewerkers. Vanuit deze veiligheid werken we in vertrouwen aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Onze pedagogische huisstijl is hiervoor de basis. We besteden preventief en indien nodig curatief aandacht aan het welbevinden en de sociale emotionele ontwikkeling van de leerling.
veiligheid
vertrouwen
verbinding
Wat is de werkwijze van Basisschool De Triangel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Triangel streeft naar een veilige en respectvolle omgeving waarin leerlingen zich sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen. De leerkracht vormt een veilige basis en zorgt voor structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Leerlingen leren respectvol om te gaan met elkaar en met volwassenen. Er wordt inzicht gegeven in de democratische rechtstaat en de bijbehorende rechten en plichten. Leerlingen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag en houding. In elke groep is een datamuur met een groepsmissie, regels en doelen op didactisch en sociaal-emotioneel gebied. Leerlingen kunnen hun stem laten horen via leerlingencommissies. De school biedt een weerbaarheidstraining aan (Mirki training) en werkt met de Kanjertraining en het bijbehorende observatiesysteem KanVas voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De Kanjertraining is gericht op het creëren van een veilige sfeer in de klas, waarin pesten niet wordt getolereerd. De training maakt gebruik van petten die verschillende gedragingen symboliseren: de witte pet (rustig, behulpzaam, betrouwbaar, respectvol), de zwarte pet (brutaal, intimiderend, manipulatief, wil de baas zijn), de gele pet (onopvallend, bang, verlegen, wil erbij horen maar vindt alles eng), en de rode pet (clownesk, uitdagend, wil opvallen en doet stoer op een vervelende manier). Zie ook: https://www.innovo.nl/sociale-veiligheid-op-school.html
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Triangel gebruikt Kanvas en kindgesprekken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Triangel?
Basisschool De Triangel maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.